Een helix bouwen. Hoe begin je daaraan?
Veel lezen en niet wijzer worden. In je haar krabben bij het bekijken van de bijhorende fotos. Zuchten en piekeren zoals al die andere keren wanneer je geen raad weet.
Dus maar weer eens uren zoeken op youtube. Het voordeel is dat je de raarste figuren ziet passeren die er toch in slagen een degelijke helix te bouwen. Uit al dat kijkplezier neem je wat bruikbaars mee en je begint gewoon te bouwen ;-)
Mijn helix heeft een doormeter van ongeveer 2m. Per omwenteling zal 10 cm hoogteverschil overwonnen worden. Niet echt steil dus. Een pluspunt aangezien ik met lange treinen wil rijden. Dat is althans het plan voor de hoofdlijn. De klimspiraal van de aftakkende industrielijn kent een hellingsgraad van 3% en is dus enkel geschikt voor korte treinen.
Een plan is er niet echt. Ik heb wat ruwe maten op papier geklad. Om het houtwerk op maat te kunnen bouwen heb ik op de vloer wat potloodlijntjes getekend. De helix gaat exact passen tussen de twee achtergronden van de baan. Daardoor moet zeker een stabiel geheel verkregen worden.
In de helix zijn 2 keerlussen verwerkt en 2 aparte klimspiralen. Dit kan eigenlijk wiskundig niet maar ach een modelspoorder is vindingrijk.
Nog wat cijfertjes:
De helix verbind het onderdek van de baan op 84 cm met het bovendek op 134 cm. Daarnaast zijn er keerlussen op 114cm en 172cm. Een spiraal van 124 naar 164 cm verbind de beide schaduwstations
Nog heel wat werk dus voor een trein hier kan rijden.

De eerste deelsectie van mijn klimspiraal is intussen klaar. Ze zal in de toekomst het onderdek op 84cm verbinden met het bovendek op 134 cm. Aangezien op 114 cm een keerlus zal liggen in de helix dient de verbindingsspoorlijn tussen onder en bovendek tijdelijk de helix te verlaten. De klim van de verbindingslijn wordt daarom verder gezet langs de achterwand van de baantong waarin de klimspiraal verborgen zal zitten.
Deze eerste sectie kent een helling van net geen 3%. Een beetje noodgedwongen omdat er onvoldoende rijlengte was voor een mildere helling. Een probleem is dit niet echt omdat enkel korte industrietreintjes van deze lijn gebruik zullen maken.
Een NMJ CFL 1600 bevind zich op het bovendek, 134cm hoog.