Modelspoor, praktijk > Ooit zal het klaar zijn...

Lijn 41 groeit

(1/256) > >>

PeterVG:
Project 41 is een modelbaan die momenteel enkel in mijn verbeelding bestaat. Om deze keldervullende baan te bouwen zal ik nog heel wat jaartjes werk hebben. 2012 leek mij een prima jaar om eindelijk met dit project te starten. De eerste meters houtskelet zijn intussen realiteit. Nog velen te gaan, gelukkig is het fijn werk.

De start van dit project heeft vertraging opgelopen. Enerzijds doordat ik Hamsart verder afgewerkt heb. Anderzijds omdat het me niet luktte om een groot project op te starten. Tijd brengt raad en intussen begint mijn droom realiteit te worden. Een grote hindernis was een goed sporenplan ontwerpen. De voorbije jaren had ik vele ideëen maar die moesten steeds bijgestuurd worden doordat ze niet haalbaar waren. De beschikbare ruimte bleek nooit groot genoeg om alle wensen na te bouwen. Het uittekenen van een sporenplan op papier luktte niet. Het driedimensionele gevoel kreeg ik niet door voor een wit blad papier te gaan zitten. Dus nam ik gewoon de doos met flexrails en ging aan het puzzelen op de hobbyvloer. Daaruit ontstond na maanden wikken en wegen een sporenplan dat bruikbaar was. Dit heb ik gefixeerd door het met tape op de vloer te plakken samen met enkele belangrijke gebouwen. Zo kreeg ik vanzelf een goed visueel beeld van mijn toekomstige baan. Het uitgeplaktte sporenplan is verder een prima basis voor de bouw van het houtskelet. Vraag dus niet naar een sporenplan op papier of digitaal want het bestaat enkel op schaal 1/87 op mijn hobbyvloer.

Wat ik wel kan meegeven is dat het project opgebouwd is rond de internationale spoorlijn van Luik naar Luxemburg. Wat uiteraard niet zal verwonderen voor hen die mij kennen. Nummer 41 koos ik als lijnnummer voor mijn lijn. Momenteel wordt deze niet meer gebruikt door de NMBS. Wat goed uitkomt want mijn project is grotendeels gebaseerd op verbeelding. Toch is de link met de spoorlijn Luik-Gouvy zeer sterk. Dat ik lijnnummer 41 koos plooit terug op de historie van dit lijnnummer want vroeger werd het gebruikt voor de spoorlijn tussen Angleur en Rivage.

Zicht vanuit de kelderhoek. In de voorgrond ligt de grondplaat voor schaduwstation Kinkempois op 114cm. Nog niet zichtbaar maar in de planning zit schaduwstation Luxembourg dat op exact dezelfde plaats zal gebouwd worden op een hoogte van 172 cm. Met andere woorden een trein passeert hier dus drie maal. Twee maal in de schaduwzone en één maal in de aangeklede voorgrond. Vanuit dit standpunt ligt het aangeklede deel aan de achterzijde. Om een idee te krijgen van het traject hiervan heb ik voor de foto een lat op de hoofden van het baanlichaam gelegd.

conducteur:
complexe houtstructuur...

Havoc:
Ziet er allesinds al indrukwekkend uit. Alles op stelvoeten ook. Heb je het in stukken gemaakt of is het 1 stuk?

--- Citaat ---Dus nam ik gewoon de doos met flexrails en ging aan het puzzelen op de hobbyvloer. Daaruit ontstond na maanden wikken en wegen een sporenplan dat bruikbaar was. Dit heb ik gefixeerd door het met tape op de vloer te plakken samen met enkele belangrijke gebouwen.
--- Einde van citaat ---

Geen schrik dat de tape het al die jaren niet gaat overleven?

vyncky:
Ik ben benieuwd naar je nieuwe project!
(ook naar je Hamsart....)

Veel succes met de bouw ervan,

Prettige feestdagen!

Yannick

mark7758:
Ziet er weer goed uit Peter.
Weer iets om te blijven lezen. (En uit te kijken wanneer ik eens ruimte genoeg heb om ook een vaste baan te maken.)

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie