Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Lijn 41 groeit

Gestart door PeterVG, 25 december 2012, 13:28:02 PM

PeterVG

Project 41 is een modelbaan die momenteel enkel in mijn verbeelding bestaat. Om deze keldervullende baan te bouwen zal ik nog heel wat jaartjes werk hebben. 2012 leek mij een prima jaar om eindelijk met dit project te starten. De eerste meters houtskelet zijn intussen realiteit. Nog velen te gaan, gelukkig is het fijn werk.



De start van dit project heeft vertraging opgelopen. Enerzijds doordat ik Hamsart verder afgewerkt heb. Anderzijds omdat het me niet luktte om een groot project op te starten. Tijd brengt raad en intussen begint mijn droom realiteit te worden. Een grote hindernis was een goed sporenplan ontwerpen. De voorbije jaren had ik vele ideëen maar die moesten steeds bijgestuurd worden doordat ze niet haalbaar waren. De beschikbare ruimte bleek nooit groot genoeg om alle wensen na te bouwen. Het uittekenen van een sporenplan op papier luktte niet. Het driedimensionele gevoel kreeg ik niet door voor een wit blad papier te gaan zitten. Dus nam ik gewoon de doos met flexrails en ging aan het puzzelen op de hobbyvloer. Daaruit ontstond na maanden wikken en wegen een sporenplan dat bruikbaar was. Dit heb ik gefixeerd door het met tape op de vloer te plakken samen met enkele belangrijke gebouwen. Zo kreeg ik vanzelf een goed visueel beeld van mijn toekomstige baan. Het uitgeplaktte sporenplan is verder een prima basis voor de bouw van het houtskelet. Vraag dus niet naar een sporenplan op papier of digitaal want het bestaat enkel op schaal 1/87 op mijn hobbyvloer.

Wat ik wel kan meegeven is dat het project opgebouwd is rond de internationale spoorlijn van Luik naar Luxemburg. Wat uiteraard niet zal verwonderen voor hen die mij kennen. Nummer 41 koos ik als lijnnummer voor mijn lijn. Momenteel wordt deze niet meer gebruikt door de NMBS. Wat goed uitkomt want mijn project is grotendeels gebaseerd op verbeelding. Toch is de link met de spoorlijn Luik-Gouvy zeer sterk. Dat ik lijnnummer 41 koos plooit terug op de historie van dit lijnnummer want vroeger werd het gebruikt voor de spoorlijn tussen Angleur en Rivage.



Zicht vanuit de kelderhoek. In de voorgrond ligt de grondplaat voor schaduwstation Kinkempois op 114cm. Nog niet zichtbaar maar in de planning zit schaduwstation Luxembourg dat op exact dezelfde plaats zal gebouwd worden op een hoogte van 172 cm. Met andere woorden een trein passeert hier dus drie maal. Twee maal in de schaduwzone en één maal in de aangeklede voorgrond. Vanuit dit standpunt ligt het aangeklede deel aan de achterzijde. Om een idee te krijgen van het traject hiervan heb ik voor de foto een lat op de hoofden van het baanlichaam gelegd.

conducteur

complexe houtstructuur...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Havoc

Ziet er allesinds al indrukwekkend uit. Alles op stelvoeten ook. Heb je het in stukken gemaakt of is het 1 stuk?

CiteerDus nam ik gewoon de doos met flexrails en ging aan het puzzelen op de hobbyvloer. Daaruit ontstond na maanden wikken en wegen een sporenplan dat bruikbaar was. Dit heb ik gefixeerd door het met tape op de vloer te plakken samen met enkele belangrijke gebouwen.

Geen schrik dat de tape het al die jaren niet gaat overleven?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

vyncky

Ik ben benieuwd naar je nieuwe project!
(ook naar je Hamsart....)

Veel succes met de bouw ervan,

Prettige feestdagen!

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

mark7758

Ziet er weer goed uit Peter.
Weer iets om te blijven lezen. (En uit te kijken wanneer ik eens ruimte genoeg heb om ook een vaste baan te maken.)
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Ronald

Mooi! Maar heb je ook een baanplan? Dat maakt 't voor ons wat inzichtelijker ;)

Steam.N

Peter, waarom zoveel vertikale steunen?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

doomslu

Een professioneel begin en een boeiend thema. Go!  ;)

De ruime boog is een mooie oplossing, vind ik.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Gerolf

Amai Peter, wat een project  8)
Alles op stelvoeten en veel poten - dus is het de bedoeling om dit ook op andere locaties op te stellen?
Je schaduwstations: eentje op 172cm  :o van de vloer? Ik weet dat je geen kleine jongen bent, maar waarom zo hoog?

In elk geval veel succes met de bouw  :)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

evan

Amai ferme constructie :o

Ik volg :)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Mattias

www.bfoto.be   |   Treinbestuurder

PeterVG


Uiteraard zitten jullie met veel vragen rond dit grote project. Daar zal ikzelf de volgende tientallen jaren ook wel mee zitten. Gaandeweg komen de oplossingen wel. Niet de juiste mentaliteit denken jullie. Die loopt vast op één of ander struikelblok. Daar ben ik niet bang voor. Jarenlang is er denkwerk uitgevoerd vooraleer effectief te starten. De bouw van Hamsart heeft me ervaring opgeleverd en het vertrouwen dat ik nodig had om te starten. Verder heb ik een goede helpdesk die met een analoog garagevullend project bezig is. Dus om op jullie vragen te antwoorden.

Sporenplan:
Het lijkt vreemd maar dit is er niet op papier of digitaal medium. Zoals reeds aangehaald in voorgaande tekst is dit enkel op de vloer geplakt. Om het enigsinds definitief te maken wordt het wel overgetekend op tafelpapier. Dat kan tevens dienen als zaagmal voor moeilijke vormen. Eénmaal de basisconstructie staat mag het baanplan uit afplaktape op de grond verwijderd worden. Uiteraard vervelend voor jullie om te volgen. Maar net daardoor zo veel uitdagender.

Vaste baan <--> modulair
Dit project is niet haalbaar in modulaire versie. Enkele secties worden uitgevoerd in dubbeldeks uitvoering. Naast de schaduwstations zal er ook een industriële lijn deel uitmaken van een dubbelniveau. Een modulaire versie zou hier alleen maar voor kopbrekers zorgen. Nee dit is mijn droomkelder hier moet het gebeuren, in een vaste baan.

Stelvoeten:
Ja die zitten er onder. Eigenlijk uit voorzorg. De hobbyruimte blijft een kelder. Ook al is het een waterdichte betonkelder je weet nooit of je plots geen water maakt. Om te voorkomen dat de houtconstruktie in het water staat zijn er onderaan enkele centimeters rubber en ijzer voorzien. Het stelmechanisme is handig bij de opbouw om alle poten exact van hoogte te maken maar dit was niet de hoofdreden

Zware houtconstruktie:
Ja, daar neem ik liever wat reserve. Zoals geschreven zijn enkele secties dubbeldeks uitgevoerd. Diegene die ik nu aan het bouwen ben heeft aan de schaduwzijde twee niveaus. Om de bovenste te kunnen hangen heb ik stevige balken gebruikt. Een hangend bovendek is visueel veel mooier want het onderdek blijft daardoor vrij zichtbaar.
Verder worden de zware hoofdbalken gebruikt om de achtergrondplaat aan op te hangen. Aangezien de baan veel bochten kent moet die achtergrond gebogen worden. Vandaar liever een balk extra om de krachten op te vangen.

Een bovendek op 172 cm is wel heel hoog.
Klopt, maar ik maak de baan voor mij en ze moet in de eerste plaats ergonomisch zijn. Als rugpatient moet ik er van bij de start rekening mee houden dat alles vlot te bereiken is. De schaduwsectie van mijn baan zal enkel bereikbaar zijn via een duikonder. De aangeklede sectie maakt grofweg een rondje langs de randen van de keldermuur. De schaduwzijde aan de achterkant kan enkel bereikt worden door onder de baan door te kruipen. Om in de toekomst problemen te vermijden zal die duikonder zo hoog mogelijk liggen. Vandaar ben ik aan die 172cm gekomen. Daardoor heb ik ook voldoende ruimte om het onderliggende schaduwstation op 114cm nog goed te bereiken. Want als ik iets wil voorkomen is het moeilijk bereikbare plaatsen. Wellicht zal een klein podium op wieltjes gebouwd worden om de 172cm steeds goed te kunnen bedienen.

Hierbij heb ik al enkele vragen beantwoord maar er zullen er wellicht nog vele overblijven.



renstimpie


renstimpie

een kleine update? ;-)   


PeterVG


Zoals gevraagd een kleine update.

De voorbije weken werd vooral geknutseld aan het baanplan. Iets wat altijd wel vatbaar is voor verbetering. Intussen ligt het sporenplan grotendeels vast en kan verder gewerkt worden aan het houtskelet. Maar vooraleer de bouw hiervan goed en wel op kruissnelheid komt wil ik eerst mijn sporenplan onafhangkelijk maken van de vloer. Zoals eerder werd aangehaald is mijn sporenplan uitgewerkt op de hobbyvloer. Het werd met tape op de vloer geplakt na puzzelen met wissels en flexrails zonder vooraf een papieren versie uit te werken.
Nu ben ik bezig het baanplan los te maken van de vloer. Dat wil zeggen dat ik het overteken op doorzichtige plasticfolie. Deze zal later dienst doen tijdens zaagwerken en spoorleggen.




Wie dat wenst kan op mijn blog recente ontwikkelingen rond project 41 volgen:
http://hamsart.blogspot.be/