Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Camera

Gestart door Eres, 05 december 2012, 09:23:05 AM

Eres

Vele van jullie fotograferen ook treinstellen. Ik zelf heb momenteel een Samsung Pocket camera.Op zich niet verkeerd en ben er redelijk over te spreken. Helaas nadelig dat bij oa rijdende treinstellen de foto's miskukken.

Wil graag gaan overstappen naar een Digitale Spiegelreflex denk hierbij aan een Canon of een Nikon. Nu is mijn vraag welke camera hebben jullie en zijn jullie daarmee tevreden en wat kunnen jullie mij aanbevelen?

Alvast bedankt en groetjes

Wim

Paulogic

Heeft jouw camera geen instelling voor 'snelle beelden' ?
Bij vele compacts zie je een draai of ander knopje met enkele symbolen zoals een bloem (macro); gezicht; berg; lopend mannetje...
Met het lopend mannetje zou het moeten lukken (sportbeelden of snelle beelden zoals dat heet).

Een SLR camera ? Beide merken zijn goed en hebben reeds aanvaardbare kits waarbij je zowel een gewone lens als een kleine telelens in een
pakket koopt. Maar ook die toestellen gebruiken presets, zoals de compacts, om bepaalde zaken gemakkelijk te kunnen fotograferen.
Ze bieden daarenboven ook de kans om veel tot alles manueel in te stellen maar dit vraagt oefening en wat leerstof naar belichting, diafragma en sluitertijd.

Even eenvoudig : Hoe hoger de sluitertijd, hoe scherper bewegende voorwerpen 'kunnen' zijn maar ook hoe minder licht er binnenkomt. Dus bij slechte weersomstandigheden
kan dit dan al eens tegenvallen.

Een goede hulp is alvast een statief om de menselijke beweging te minimaliseren.

Ik zou toch even oefenen met de compact op voorbijrijdende auto's. Genoeg testobjecten binnen kleine tijdspanne, niet?
mvg,
Paul(ogic)

PietB

Een nadeel van compact camera's is vaak dat de software bij verminderende lichtomstandigheden de sluitertijd terugbrengt ipv het diafragma te openen.
Daardoor krijg je vaak bij bewegende objecten onderwerp onscherpte terwijl de omgeving mooi scherp is.
Ik heb zelf een Canon IXUS 55 en die heeft een stand speciaal voor kinderen en dieren te fotograferen.
Die hebben nl de onhebbelijkheid altijd te bewegen, en daar gaat het redelijkgoed mee.
Een spiegelreflex camera is natuurlijk prachtig, maar ik vind het zo'n gesleep.
Ik betrap me er vaak op dat ik soms mijn EOS thuis laat liggen en de IXUS altijd bij me heb.
ik geef toe het is raar.

grt Piet.

Ronald

Canon EOS 550D... filmt HD en fotografeert geweldig. Opvolger inmiddels EOS 600D. Kost wat maar dan heb je ook wat al zijn dit de instapmodellen. Tegen een SLR kan een pocketcamera in welke vorm gewoon niet tegen op. Al was het maar om de veel betere diepte in je foto's :)

janjozef

Je hebt ook een tussenoplossing zoals de z-reeks van lumix (panasonic) ok die kosten ook 400€. Zelf heb ik een reeds wat ouder toestel de z28 en daar ben ik zeer tevreden over, maar de nieuwe iheeft nog een pak meer mogelijkheden. De z28 heeft 18x optische zoom = 400mm lens en door de goede beeldstabilsator kan ik hiermee vanuit de hand scherpe foto's van rijdende treinen trekken.
Maar evenzeer trek ik foto's van schiderijen in donkere kerken zonder flits, natuurlijk niet uit de hand

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

doomslu

Mijn dochter heeft zo'n lumix en dat is inderdaad een zeer goed toestel.
Zelf heb ik een Canon Eos 50D. Een spiegelreflex is ideaal voor modellen en modelbanen omdat je dan alles 'in de hand' hebt.
Het meesleuren op reis en expo's is natuurlijk een 'zwaar' nadeel...
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Martin Welberg

Nikon D60. Verder is her erg persoonsafhankelijk, kijk ook 's naar Sony met de goede Carl Zeiss lensen..

bellejt

ik heb hier een canon EOS500D met bijhorende lenzen.Prachtig toestel voor fotografie ,zowel automatisch,half automatisch of manueel , en word regelmatig aangeboden voor superprijzen.Hoe ik hem voor filmpjes moet gebruiken moet ik nog uitzoeken want krijg de beelden in zijn geheel niet scherp genoeg.

Ronald

Johnny, voor het starten van het filmen even scherpstellen met de normale sluiterknop. Daarna stelt de camera zelf niet meer scherp (tenminste mijn 550D niet).

bellejt

dat is juist het probleem Ronald.Ik wil dat het volledige beeld scherp is vanaf het punt dat de trein aankomt gereden tot hij uit het zicht gaatDat is zo'n 3 meter afstand op de modelbaan.

Ronald


Eres

Hallo allemaal

Dank voor jullie reactie. Buiten de Canon en Nikon heb ik ook inderdaadnaar de Lumix en de sony staan kijken. Eerlijk gezegd heb ik weinig of nog niets gehoord over de kwaliteiten van de Lumix. Heb ergens wel iets gelezen over de Sony en dat was ook in de positieve zin.

Denk dat ik maar ga kijken naar hoe de camera in de hand ligt en dan ok de mogelijkheden. Ik heb veel ervaring in de fotografie, maar dat was professioneel destijds. Ik maakte opnames in opdracht oa voor P & O Ferries, P&O Containers etc etc maar ook in de luchtvaart dus de snelle opnames.

Echter dat hoef nu niet meer voor mij. Het snelste zijn de treinstellen en ook de vrachtwagens. Beide behoren tot mijn  interesse in de fotografie.

Ik zal dus kijken en laat jullie iets verder weten

Bedankt nogmaals en tot horens

Wim

PietB

Nog één opmerking Wim, als je een compact camera koopt of gaat kopen kijk dan eens naar een exemplaar met ingebouwde GPS.
Dan wordt de plek waar je de foto neemt als de GPS aanstaat in de metadata van de foto opgeslagen.
Dat is als spotter makkelijk, dan kun ja na jaren nog de plek van een opname achterhalen.
Er zijn Lumix modellen die die functie hebben, ook Sony heeft van die camera's.

Samsung heeft er zelfs een met GPS en Wifi, lekkermakkelijk zonder snoer je foto's op je PC zetten.
Op deze site vind je info over die Samsung http://tweakers.net/nieuws/81879/samsung-introduceert-wifi-camera-met-gps-en-21x-optische-zoom.html

grt Piet.

conducteur

Mijn oudere broer heeft een Olympus, zo'n ding tussen een compact camera en SLR. Werkt ook zeer goed. Zeker als je niet alles zelf wil gaan instellen.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Steam.N

Heb zelf een Lumix DMC-TZ10, waarmee ik alle fotos trek van mijn knutselfratsen.
Ik beb er erg tevreden over !  Mooi compact, en scherpe beelden.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }