Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

goeiemorgen allemaal

Gestart door Marc42, 03 december 2012, 09:21:25 AM

Marc42

Hallo,
Even voorstellen ik ben Marc 42j en woonachtig te Ronse.
eindelijk onze nieuwbouw ingetrokken en ja hoor ik krijg de helft van de zolder ter mijne beschikking....hahaha...wat zijn we blij.
De ruimte(lees tafel) die ik ga opbouwen is een U-vorm van 5x3m.
Ik wil veel spoor dus veel beweging en alles op 1 niveau,alleen eventueel opstelsporen of schaduwstation (of is dit hetzelfde) 1 niveau lager.
Graag wil ik HO rijden maar denk dat dit dan een beetje te klein word,en N denk ik dan dat het te groot is.
kan er mij eventueel iemand helpen met een deftig plan op te stellen,heb hier al gezien dat er hier toch echte kunstenaars tussen zitten zulle.
alle suggesties,plannen enz..zijn meer dan welkom.
Dank aan iedereen om wij de beginners op het goede spoor te brengen.
met vriendelijke groeten,
Marc.

Steam.N

Welkom hier op 't forum, Marc.
Veel succes !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Welkom op ons forum, Marc
Een sporenplan uittekenen is iets waar je rustig de tijd voor moet nemen.
In H0 kan je op een U van 5x3m al heel wat doen, maar veel hangt af van wat je wil uitbeelden.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

doomslu

Hartelijk welkom, Marc.

Plannen maken is een leuk, doch moeilijk onderdeel van de hobby.
In eerste instantie zou ik aanraden goed naar andere plannen te kijken. Je vindt er ongetwijfeld enkele hier op het forum, maar een goede bron is Modelspoormagazine. Heel vaak vind je daarin plannen van bestaande layouts en vaak ook fictieve plannen. Neem die eens allemaal door en je wordt al wijzer!

Eens je een idee hebt kan je dat hier posten en dan komen de commentaren en de hulp vanzelf.  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Metpetergaathetbeter

Marc,

Welkom hier op het forum, Ronse dan heb je een modelzaak in de omgeving niet waar en kan je daar terecht voor je aankopen ! N zou mooi zijn, maar Ho is beter verkrijgbaar, bovendien als je zou stoppen denk ik dat Ho ook beter van de hand gaat ! Verder lopen de prijzen van N en Ho niet zoveel uit elkaar, dus mocht het aan mij liggen ik ging voor Ho. 3 op 5 meter is toch al iets, als je dan een baan aanlegt met 2 sporen kan je toch al iets , eventueel met een andere lijn die kruist op een ander niveau brengt wat meer leven in de brouwerij (met schaduwstation of opstelsporen ! ik zal U eventueel enkele linken doorsturen maar die zijn opgeslagen in een andere computer.

Groeten Peter ;)

railman56

welkom marc op het forum.
HO of N, ja dat is eigenlijk een keurze die je zelf moet maken. als je van nul moet beginnen kan je nog alle kanten uit. probeer eerst voor jezelf even uit te maken wat je op je baan wil. schets je ideeën op papier en dan zie je wat er wel of niet mogelijk is. uiteindelijk hou je een sporenplan over dat je moet vertalen naar de geometrie van het bestaand railgamma. laat maar iets zien en er zal wel hulp komen.
veel plezier.
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

Marc42

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 03 december 2012, 15:47:54 PM
Marc,

Welkom hier op het forum, Ronse dan heb je een modelzaak in de omgeving niet waar en kan je daar terecht voor je aankopen ! N zou mooi zijn, maar Ho is beter verkrijgbaar, bovendien als je zou stoppen denk ik dat Ho ook beter van de hand gaat ! Verder lopen de prijzen van N en Ho niet zoveel uit elkaar, dus mocht het aan mij liggen ik ging voor Ho. 3 op 5 meter is toch al iets, als je dan een baan aanlegt met 2 sporen kan je toch al iets , eventueel met een andere lijn die kruist op een ander niveau brengt wat meer leven in de brouwerij (met schaduwstation of opstelsporen ! ik zal U eventueel enkele linken doorsturen maar die zijn opgeslagen in een andere computer.

Groeten Peter ;)
Hey peter,idd we hebben hier een zaak dicht in de buurt,tja eerst zal ik moeten uitzoeken wat ik echt wil,ik wil beweging zien,maar wil het aan de andere kant ook realistisch houden,heb hier en daar al wat rondgekeken en blijkbaar zal dit wel lukken.
Alvast bedankt om de linken door te sturen.
Groeten Marc.

Marc42

Hallo,

Efkes een vraag,maar is Msm ook digitaal verkrijgbaar?
Ik kan de baan ook anders bouwen en een U bouwen van 3x5 dan heb ik toch meer plaats he of zie ik dit verkeerd,Ik wil vooral diesel en stoom rijden en dit in HO,daar ben ik al uit.
Bedankt aan iedereen voor de fijne reacties.

Groeten Marc.

marc goovaerts

Dan toch HO. Bijna een Belse N-rijder erbij...

Nee, MSM kan je niet digitaal raadplegen. Enkel dit forum (je zal al wel even zoet zijn om de vroegere draadjes te doorploegen) en een website www.modelspoormagazine.com. Waar je ook een lijst van de reeds verschenen artikels in MSM terug kan vinden.
Heel wat vroegere nummers kan je nog bij de uitgever bekomen.

Gerolf

In modelspoormagazine 65 - een tijd geleden dus - heb ik een artikel geschreven over "hoe teken je een sporenplan"
Een samenvatting vind je op http://meb.gerolf.be/home/terzijde/nplanmaak.htm
Nog korter samengevat? Oplijsten wat je wil, je ruimte opmeten, met verschillende baanvormen véél schetsen, keuzes maken en je echte plan tekenen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw