loskraan scheldekaai antwerpen

Gestart door marimon, 25 november 2012, 11:27:53 AM

Rochevalien

Ik heb in het begin van mijn beroepsloopbaan (toen de dieren nog spraken ) aan die kraantjes gewerkt.Dat was in 1982 en het was als stagiair bij de stad Antwerpen. Mijn werk bestond erin om alle elektrische componenten uit die kranen te halen en te herstellen (lees :restaureren  ;D ) Omdat het een stadsdienst betrof stond de boog niet altijd gespannen  ;D ;D ;D en was er ruimte voor "andere" aktiviteiten . We hebben dikwijls zitten dammen of zelfs zitten te schaken  in de machienekamer van zo'n kraan. Als het weer het toeliet gingen we ook wel eens "buurten" op de kaaien.Waar is de tijd????
Anno 2012 resten er alleen nog de herineringen en de museum kranen die aan het MAS staan .Onze toenmalige ateliers bestaan niet meer en het dok aldaar is ook verbreed .
Zo'n kraantje nabouwen is niet simpel ,denk ik. Er zitten onnoemelijk veel klinknagels en profieltjes in de constructie.Echt iets voor mensen met veel tijd ;)
Je zou eens kunnen navragen bij de stadsdiensten of je zo niet aan plannen van die kranen kan geraken want die zijn er zeker en vast.
Alvast véél sukses bij de bouw gewenst.

Huugooke

Ik herinner me een bouwdoos van een kraan van "Airfix". Als die nog te vinden is: misschien een goed vertrekpunt?

marimon

Het enthousiasme van elk onder jullie om mij de moed te geven om er aan te beginnen kent geen gelijke. Maar, er is een maar.  Ik ben geen 'modelbouwarchtect' zoals heel veel onder jullie maar een gewone modale modelbouwer zonder trukskes of gesofistikeerd materiaal noch met allerlei pc-programma's om te tekenen of wat dan ook in het bezit. Nu, als ik alle voorgaande reacties eens grondig herlees kom ik toch tot de conclusie dat dit project niet zonder toeters en bellen kan afgewerkt worden. Wat niet wil zeggen dat ik het niet zou kunnen. Dat is weer wat anders. Ik heb ook al diverse youtubefilmpjes bekeken van werkende kranen in H0 en moet bekennen dat die slingerbeweging van de giek en kabels inderdaad geen realistisch beeld geven. Maar dat is dan weer een andere stap in het bouwen en deze technische bagage heb ik niet onder de knie. Dus zou ik daar geen optie op nemen om het al dan niet beweegbaar te maken. Een mooie statische kraan zou ook niet te versmaden zijn op de havenbaan.
Dus uitgaande met hetgeen ik als werkmateriaal ter beschikking heb, zou het eerder een look-a-like kunnen worden dan een exacte copie. Maar zelfs dan zal 'gerolfgeduld' geen onmisbare bouwpartner zijn.
Anderzijds heb ik wel al her en der geschreven om plannen te verkrijgen. Ik wacht nog op antwoorden. Zelf foto's nemen met een meetstok als referentiepunt ga ik ook nog doen samen met het vergaren van fotodocumentatie.
Ik ga niet té vlug van stapel lopen maar het is zoals jullie zeggen: een uitdaging, daar ga  je toch voor :P.....
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

Steam.N

Citaat van: marimon op 27 november 2012, 23:05:01 PM
... maar een gewone modale modelbouwer zonder trukskes of gesofistikeerd materiaal noch met allerlei pc-programma's om te tekenen ...
Hier ligt ook maar een Excel mesje, een stalen latje en wat evergreen ... (oh ja, ook een potje Tamiya lijm  en enkele penselen ;))
Ook geen CNC, 3D printing, pc programma (behalve excel om wat verschaling te kunnen doen)

Als je plannen of fotos hebt, ben je van start.  Laat je niet van de wijs brengen door zogezegde gesofistikeerd gedoe ;)
In elk geval wacht ik geboeid op je eerste bouwverslag !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Dirky

Sorry Marc dat ik een beetje (teveel) de negatieve kant heb benadrukt.

Maar volgens mij neem je de juiste beslissing door eerst voor jezelf uit te maken wat je aankan om vervolgens de uitdaging aan te gaan...

We kijken uit naar je verslag  ;)

ToThePoint

En ik neem altijd hetvolgende in acht " Wie niet waagt blijft maagd ".
Al doende leert men, als u nu wat langer erover doet om iets te bereiken en/of 1000 keer opnieuw begint maakt totaal niet uit. Het is de oefening en zodoende ook een leerproces.
Het zou een zielige wereld zijn moeste we geboren worden met capaciteiten die u vanaf uw geboorte bezit en nooit verder ontwikkeld kunnen worden.
Soit.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

marimon

Niks aan de hand Dirk. Ik heb je artikel niet negatief gelezen. ;)
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner