Polderdam, Een update

Gestart door PietB, 07 november 2012, 12:10:53 PM

755philippe

Hallo Piet,

Waarom gebruik je geen smd-leds. Die zijn kleiner, heb je in alle kleuren en met draad dan hoef je bijna niet te solderen. Op het internet vind je er zeker. Ik denk dat ik er nog heb liggen maar wel met wifi (draadloos) van mijn spiegeltent. Met smd's zul je meer plaats hebben. Als je dan nog eens lakdraad gebruikt heb je hopen plaats over... het is maar een voorstel.

Succes.

755philippe

Gerolf

Dat is ook mijn bedenking, maar Piet zijn ogen houden niet van gefriemel  ::)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PietB

Hoi Philippe en Gerolf,
Ik heb die SMD's ook hier liggen in de juiste kleuren, maar de ledjes die ik nu gebruik hebben een lensje

Dat precies gelijk ligt met de voorkant van de frontplaat en ik heb de lictkappen nu wat korter gemaakt, zoals op detekening en dat geeft toch een wat realistischer beeld.
Ik zal morgen één sein met deze leds uitrusten en dan een foto van het front maken, dan kun je zien wat ik bedoel.

grt Piet.

755philippe

Hallo Piet,

Met een beetje Kristal Clear kun je de gaatjes opvullen en het is kleurloos na droging. Zo heb je ook een flensje. Je kunt zelfs warm-witte leds gebruiken en het flensje de kleur geven die je wilt. Zo hoef je geen 3 zakjes leds te kopen maar 1. Als verf gebruik je glasverf van vb Tamiya. Heb dit destijds gedaan bij armseinen van het toenmalige Jocadis.

Mvg

Gerolf

Die lensjes zijn inderdaad een pluspunt
- hoewel je dat met een druppel lijm of christal clear ook kan nabootsen (glasheldere "lens")
- je kan deze leds ook met lakdraad solderen, vlakbij het kunststof,
   en daarna de rest van de dikke led-draden afknippen (geen plooiwerk nodig)

Edit: Philippe was me voor over de lensjes  :)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PietB

Philippe en Gerolf
Ik heb ook met crystalclear en SMD's zitten experimenteren.
Maar het nadeel is dat de SMD's niet volledig het ronde gat van het buisje afsluiten en dan liep de crystalclear weg.
Dat gaf nogal wat rommel, en dat heeft me doen besluiten om met 1.8mm leds verder te gaan.

grt Piet.

Gerolf

Je kan die smd's ook eerst langs de achterzijde afkitten met iets minder vloeibaar spul (putty)
spleetjes dicht, en dan loopt de christal clear niet weg ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PietB

Even ter illustratie de plaatsing van de leds in de verkorte kappen

De onderkant van de kappen is ingekort en komt gelijk met de frontplaat te liggen

De onderste twee moeten nog een fractie naar achter en de bovenste een fractie naar voren.
Is simpel te realiseren, ze zitten klemvast in de frontplaat.

"Er zij licht"

snel even de 3 kathodes en 3 anodes met elkaar verbonden en op de experimenteer voeding aangesloten.

** Opm: het metaal werk ziet er nu nog erg ruw uit, dit wordt nog verder afgewerkt.
Het ging nu even om het eerste idee hoe het er uit gaat zien.
Alle plaatjes zijn aanklikbaar voor een grotere versie.

grt Piet.

dani

mooi werk, Piet.  Daar zit ongetwijfeld heel wat fijn werk in ?
Het resultaat is dan wel mooi te noemen !  ga zo verder man
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PietB

Ja en toch was ik niet tevreden, de afmetingen kloppen niet, dus dat moet aangepast worden.
De lichten zijn te hoog en aan de basis te smal, kijk maar op de werktekening het is geen gelijkzijdige driehoek.
Maar als ik de tekening hanteer en het in messing bouw zijn mijn leds te groot, dus zou ik naar smd leds moeten over stappen.
En het met de hand plooien van de messing strip is niet echt makkelijk.

Dus wilde ik een vol styreen versie maken.
Vandaag wat styreen gehaald en verder met het project gegaan om eens kijken of styreenbouw makkelijker , mooier en beter is.
Plaat van 1mm, buis van 2.5mm en strip van 4mm x 0.5mm
En daar het onderstaande bouwsel van gemaakt.


Nou makkelijker is het zeker niet, want het is allemaal erg klein en in styreen best wel fragiel.
** Er moet nog geschuurd worden, maar dat kan pas als de lijm echt uitgehard is. **

Maar het resultaat is mi. nu al mooier dan dit:


Ik geloof dat de styreen versie er een heel stuk beter uit ziet, maar ik hoor graag jullie mening.

grt Piet.

Steam.N

Messing seintje vond ik al prima, maar de styrenen versie is strak gebouwd.
Proficiat !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PietB

Dank Jean, voor het compliment.
Ik beschouw jou als de styreen master en dan is zo'n positieve beoordeling iets dat je dag goedmaakt.

Ben nu bezig met de fabricage van de tweede kap, de lijm staat nu uit te harden.
Deed ik over de eerste bijna 2 uur nu zit de tweede in 45 minuten in elkaar.

Dit is de techniek die ik gebruik:
Het meeste werk is de kappen maken, de buis moet tot 1.8mm worden opgeboord, want anders wordt het zo'n sleutelgat lichtje.
Dan laat ik de steel van de boor er in zitten, want een wanddikte van 0.35mm geeft je geen mogelijkheid no het goed in te klemmen.
Dan vijl ik er de schuine kap vorm aan en nog steeds met de boor in het buisje lijm ik de kap of de frontplaat.
De gaten in de frontplaat boor ik voordat hij uit het styreen wordt gezaagd.
Dit met het oog op de dunne randjes op de hoeken, die zetten uit als je later boort.
De straal van de afgeronde hoeken is 2mm dus op de hoeken staat nog een randje van 0.75mm.
Dat is voorzichtig vijlen.

grt Piet.

Gerolf

Mooi gedaan, Piet - benieuwd naar het eindresultaat met leds  :P
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Peter

Prachtig gedaan Piet.
Om eerlijk te zijn..ik zou er het geduld niet voor hebben om dit zelf te doen, en gewoon....lui als ik (soms) ben, kappen van Shapeways kopen.
Met vriendelijke groeten
Peter

PietB

@Gerolf, ja ik ook joh! ik ga deze toch met smd led's uitrusten.
De KrystalKlear is onderweg, ik heb het in China besteld $6,95 geen verzendkosten.
Dan kan ik zelf lensjes maken, zoals jij al voorstelde.

@Peter, ik dacht dat ik ook een ongeduldig type was, maar deze kleine dingen bouwen is zo ontspannend.
En die kappen van shapeways, ik heb ze in mijn handen gehad, maar daar moet toch ook nog veel aan gebeuren hoor om de echt glad af te werken.
En je moet ook nog eens gaten boren voor  de bedrading.

grt Piet.