Polderdam, Een update

Gestart door PietB, 07 november 2012, 12:10:53 PM

Gerolf

Citaat van: PietB op 15 januari 2015, 12:18:48 PM
Citaat van: Gerolf op 15 januari 2015, 12:12:18 PM
Prima idee - goed voor een artikeltje in MSM, lijkt me  ;)
Geen enkel bezwaar tegen.

grt Piet.

... dus kruip in de pen. Foto's heb je al, nu nog een bouwverhaal en praktijk-uitleg.
Luc en/of ik willen je gerust ondersteunen  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

loebaske

Als die twee je gaan ondersteunen zal het niet met houten plankjes zijn, maar met beton!!!!

PietB

Nadat het projectje NS daglichtseinen gereed was moesten er ook nog 6 zgn dwergseinen komen.
De gebruikte werktekening.


De 1:1 uitvoering

Nu zijn ook die best wel in model te koop, maar zelf maken is toch een grotere uitdaging.
Dus vandaag maar eens de figuurzaag, vijlen en boren ter hand genomen en een begin gemaakt.


Bovenop de vijf eurocent munt ligt de frontplaat met lichtkappen.
De lichtkappen zijn 2.5mm in diameter en binnendiameter opgeboord tot 1.8mm


De zelfde frontplaat maar dan voor de munt.


De frontplaat 120o gedraaid.
Links de voor dit project aangeschafte 1.8 mm leds

Wordt vervolgd.
grt Piet.

Steam.N

Piet, dit worden prachtseintjes !!!
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Dat frontplaatje ziet er in elk geval prima uit  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Dat ziet er al heel goed uit! Leuk projectje.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Sattrickske

Goed en mooi begin!  Direct in messing, dus geen last voor doorschijnen...

PietB

Op het BNLS forum was een member die wilde weten hoe ik de lichtkappen maak.
En omdat ik denk, dat het best de moeite waard is dat hier ook te vermelden, deze post.


Eerst zaag ik over een lengte van 3mm een buis middendoor, en dan gaat de helft er af.


Met een sleutelmakers vijltje vijl ik de kap schuin.


Weer drie kapjes klaar voor het volgende sein, nu de seinplaat maken.
Links ligt een sein in ruwbouw, klaar om verder afgewerkt te worden.

De gebruikte gereedschappen naast de sleutelmakers vijltjes zijn:
Een juweliers zaagje, met bijbehorende zaagbladen

Met als zaagblad 3/0 dit zijn hele fijn vertande zaagjes die nauwelijks een braam achterlaten.
De zaagbladen worden 'trekkend' ingespannen.



Zaagblad info.

grt Piet.

loebaske

Zeer interessante info, zou je deze bijdrage ook eens kunnen plaatsen bij "tips & trucks" want volgend jaar gaat dit verloren en vind men het niet tussen de bomen  :( :(

Sattrickske

Ah zo doe jij dat...
Ik gebruikte messing strips die ik in trapezium vorm knip en dan om een boortje ombuig.  Jouw methode lijkt me veel simpeler en bijgevolg een mooier en strakker resultaat (geen naden).

Snobby Crash

Prachtig  gemaakt Piet !

Het hoeft niet altijd hi-tech te zijn waarvoor je (meestal) te veel voor betaald !

Knap !

Geert

PietB

Citaat van: Sattrickske op 28 januari 2015, 20:04:28 PM
Ah zo doe jij dat...
Leuk Patrick dat ik als novice op modelbouw gebied jou kan inspireren.
Ik ben nu eenmaal iemand van de simpele oplosingen.
Citaat van: Sattrickske op 28 januari 2015, 20:04:28 PM
Ik gebruikte messing strips die ik in trapezium vorm knip en dan om een boortje ombuig.
Veel te veel rekenwerk, hahaha.
Ik ben een luie modelbouwer.
Citaat van: loebaske op 28 januari 2015, 18:52:40 PM
Zeer interessante info, zou je deze bijdrage ook eens kunnen plaatsen bij "tips & trucks" want volgend jaar gaat dit verloren en vind men het niet tussen de bomen  :( :(
Ik zal met de beheerder (als hij terug is uit Neurenberg) overleggen of we er een dubbele post of een verhuizing van gaan maken.

grt Piet.

Gerolf

Citaat van: Sattrickske op 28 januari 2015, 20:04:28 PM
Ah zo doe jij dat...
Ik gebruikte messing strips die ik in trapezium vorm knip en dan om een boortje ombuig.  Jouw methode lijkt me veel simpeler en bijgevolg een mooier en strakker resultaat (geen naden).

Ik ook, maar dan liefst geëtste stripjes.
Moet je maar één keer uitrekenen/uittekenen, altijd correct  ;)
Soldeerlasje onderaan: eigenlijk onzichtbaar ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Sattrickske

'k weet 't 'k moet me eens dringend een degelijk etsapparaat aanschaffen.  Had er vroeger eentje om printplaten te etsen, maar dat kreng is allang dood (half opgevreten door het etsmiddel)...

PietB

Het is allemaal nog te groot, het móét kleiner!

Tsja daar zit je dan, overnieuw beginnen.
Uitgangspunt er moeten 3 maal 1.8mm leds in de behuizing passen
En er moet ook nog bedrading aan gesoldeerd kunnen worden.
Dus kleiner maken. Ja de lat ligt hoog.
De afbeeldingen zijn klikbaar voor een grotere versie.

Het is haring in een tonnetje, dat wel. Maar het gaat lukken.
Nu hebben deze led's aan de kathode kant een afronding, dus die kan mooi in de hoeken.
De groene kathode moet nog met die van de rode en gele worden doorverbonden.

Met de bekende stuiver er bij.

De achterkant wordt styreen, dus over het isoleren van uitstekende draden e.d. hoef ik me geen zorgen te maken.
Ik gebruik nu 1mm dik messing strip om de behuizing te maken, ga eens kijken of het met o.5mm ook kan.

grt Piet.