Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Polderdam, Een update

Gestart door PietB, 07 november 2012, 12:10:53 PM

Michael

Waarom zit die winkel nou weer aan de andere kant van NL? Ruim 200 km enkele reis. Nog even door sparen maar zo'n cnc frees machine daar zie ik wel wat in.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

PietB

Citaat van: Michael op 29 mei 2014, 09:59:50 AM
Waarom zit die winkel nou weer aan de andere kant van NL? Ruim 200 km enkele reis.
Ja dat is waar, maar ze postorderen ook hoor ;)
Ja zo'n CNC frees is mooi, maar ik denk dat ik toch liever een 3Dprinter heb.
Zou nu mooi uitkomen voor die kappen van de lantaarns.
Ik rommel nog wel even door met styreen, vind het steeds leuker worden.

grt Piet.

Steam.N

Citaat van: PietB op 29 mei 2014, 11:23:02 AM
... liever een 3Dprinter heb. ...Zou nu mooi uitkomen voor die kappen van de lantaarns....

Misschien is hier op 't forum een goeie ziel met een 3D-printertje, die graag een vingeroefening heeft ?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PietB

Even een update, ik heb nu de bouw van 4 lantaarns af.
Nog één keer testen voor het schilderen.


Als het schilderwerk gereed is kunnen de stationsklokken en de stationsnaamborden aan de masten bevestigd worden.
Daarna kunnen de masten op het perron gezet worden, en dan verder met de andere perrons.

@Jean, Dani is zo vriendelijk geweest om een 3D testprint te maken voor mij, maar de structuur bleek toch te grof voor dit priegel werk. Waarvoor nog dank.

grt Piet.

PietB

Nou de lantaarns zijn geschilderd en op het perron geplaatst
klik op het plaatje voor een grotere afbeelding.
Roep maar, spaar me niet.
Want ik ben op het gebied van scenery nog een echt groentje.
En van commentaar kun je alleen maar leren.

grt Piet.

doomslu

Piet, voor mij zijn ze geslaagd. Die slanke palen maken het fijn.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Gerolf

Véél beter dan je oorspronkelijke versie  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dani

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

SuSke

Prachtig resultaat Piet.
Maar zit er een beetje glans op je perron, of is dat schaduw?
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

PietB

#309
Dank voor de bemoedigende reakties, mannen.
Ik ga zo snel mogelijk aan de twee resterende perrons verder.

@Frans: ja die glans wil ik er ook vanaf hebben, ik zit te denken aan matte vernis.

grt Piet.

SuSke

Een wet wash met matte grijze verf, of de kleur van je tegels.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

PietB

Citaat van: SuSke op 03 juni 2014, 13:04:53 PM
Een wet wash met matte grijze verf, of de kleur van je tegels.
Is inderdaad beter denk ik ook.
Goede tip.

grt Piet.

Sattrickske

Hele mooie lantaarns Piet!
Voor je armaturen zou je een inderdaad een 3D printer kunnen inschakelen.  Maar waarom zou je geen gietmal maken in rubber voor je armaturen?  Of als de kap rond mag zijn ipv. vierkant, met een doorslag een rondje slaan uit een styreen of dunne messing plaat.  Maar het resultaat mag er al zeker zijn hoor!

Hier een voorbeeldje van lantaarns die ik zelf eens in mekaar geflansd heb (naar voorbeeld van Gerolf) met holle messing buisjes, stukjes messing en styreen, stukjes transparante drukslang en wat kraaltjes:

PietB

Ja dat zijn hele mooie straat(gas)lantaarns, Patrick.
De reden dat ik een rechthoekige kap heb gekozen wat omdat de originele (dummy) lantaarns die ook hadden.
En ik zo mooi twee ledjes, ieder aan weerskanten van de mast, in de kap kon plaatsen.
En dat waarom vraag, ja waarom niet?
Ik wilde zoveel mogelijk bij het originele stationnetje blijven en ik ben nog niet zo handig met allerlei modelbouw technieken.
Een kwestie van tijd vermoed ik, maar toch?

grt Piet.

Sattrickske

Da's een hele goede reden, ieder doet wat ie 'm beste acht en da's ook het leuke aan modelbouw: niets moet, alles kan...

Als je zo nog wat lampen moet maken, kan ik de kappen eens proberen te printen op mijn 3D printer.  Tegenover die van Dani zijn er twee verschillen: laagjes van 0.1mm ipv 0.4 en ik gebruik ABS ipv PLA.  Stuur je afmetingen maar eens door of als Dani de CAD files heeft, nog beter. 

Voor grotere series zou ik toch proberen om een rubberen mal te maken, maar ik vrees aan de vorm van je kap te zien dat je een 2-delige mal gaat nodig hebben. Voor zulke kleine stukjes is dat praktisch bijna niet te doen in rubber.  Zulke mallen maak je dan best in metaal met een CNC frees.

Ik heb lang getwijfeld tussen CNC en 3D printer. Maar uiteindelijk had ik de centen voor beiden en heb nog geen seconde spijt gehad van die beslissing.