Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Polderdam, Een update

Gestart door PietB, 07 november 2012, 12:10:53 PM

PietB

Vandaag heb ik de verlichting onder de perronkappen in orde gemaakt.



Waarom die IC rijtuigen zo schokkerig gaan, ik weet het niet.
Zal wel aan mij telefoon liggen, slechte spullen.

grt Piet


dani

fijn, Piet !!!!  je maakt er echt wel werk van , ik zie dat graag zo
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PietB

Ja Dani,
ik heb normaal gesproken niet zo heel veel tijd(pensionado hé, die hebben een heel dikke agenda en een platte portefuille)maar soms lukt het om wat aan de baan te doen, dat het melden waard is.
En dat doe ik dan.  ;)

grt Piet.

Sattrickske

Ah oei, 'k dacht meer te gaan hebben van zodra ik ook gepensioneerd zou zijn; maar blijkbaar zal er ook daar een kink in de kabel kunnen zitten...

Alleszins, mooi gedaan en meteen een juiste kleurtemperatuur.  Heb je je ledjes bijgekleurd, of zijn het gloeilampjes?  Ik kan het niet meteen zien op je filmpje...

ERVIN

Mag ik je draadje even " vervuilen" Piet??

Ook ik heb led-verlichting aangebracht in mijn kopstation , ik ben van plan om dezelfde led-verlichting te gaan gebruiken onder mijn koepel , maar ik weet alleen nog niet waar ik die moet gaan bevestigen.

Zo ziet het er bij mij uit.




PietB

#275
Nee hoor Erwin, niks vervuilends juist inspirerend.

@Patrick: Neen het zijn smd ledjes die op rol worden verkocht 3528 in de juiste kleur.


Ik ben nu bezig om in de 4 lantaarnpalen ook 2 van deze smd te plaatsen een hele uitdaging met mijn slechte ogen en grote handen.
Wordt vervolgd.

grt Piet.

marc goovaerts

Heel mooi Erwin. Maar misschien iets té mooi... van zo'n verlichting kunnen NMBS-reizigers enkel dromen.

ERVIN

@Marc , daar kan je wel eens gelijk in hebben.

@Piet , mijn leds zaten ook op zulk een rol , maar lijken groter te zijn?

PietB

#278
Citaat van: ERVIN op 21 mei 2014, 17:30:09 PM
@Piet , mijn leds zaten ook op zulk een rol , maar lijken groter te zijn?
Oh maar dat kan best hoor Erwin.
Er zijn zo veel verschillende led formaten
- PLCC   3,50 x 2,80 x 1,90mm (LxBxH)
- 1206   3,20 x 1,60 x 1,10mm (LxBxH)
- 0805   2,50 x 1,25 x 1,10mm (LxBxH)
- 0603   1,60 x 0,80 x 0,80mm (LxBxH)
Ik heb de SMD 3528 dat is een 0805 Led gebruikt op een zelfklevende 3M rug.
De SMD5050 zijn de grootste op 3M zelfklevende rug is mij verteld (PLCC).
Ik wil deze ledjes lossolderen en dan als locverlichting gaan gebruiken.
Ze geven het mooiste licht bij 4volt als je losse leds gebruikt.
Dus ik moet voor mijn loc's een printje gaan maken met 3 led's per print (NL-spoor heeft altijd een A-frontsein of omgekeerde L)
Maar dat is een projectje voor als ik werkelijk niets meer te doen heb.

grt Piet.

PietB

Een eindje verderop in deze thread had ik een verslagje van de ombouw beloofd.
Het verslag dateert van Maart 2014.

Een tijdje geleden heb ik een GeelGrijze NS1139 kunnen bemachtigen, om als tractie voor een stammetje Plan W te dienen.
Dit is een loc die helemaal in mijn baanthema past, een Nederlandsebaan periode III tm V.


De loc moet op mijn digitale baan komen dus moet er een decoder ingebouwd worden en een gelijkstroommotor
Ik had nog een setje 60760 met een defecte decoder liggen, dus dat kwam mooi uit.

De decoder die ik er in wil hebben is de Lopi 4.0 (54611)

Een goed begin naar mijn mening is het reinigen van het bestaande loopwerk.
Daarvoor moet het loopwerk uit het loc frame.
Het verwijderen van de scheenplaat en het loopwerk bevestiging is een kwestie van 2 schroeven loshalen

Schroef 40 is de bevestiging van de scheenplaat en schrooef 36 die van de loopwerk ophanging.

Daarna is be complete motor-loopwerk eenheid uit het frame te verwijderen.


En de motor moet uit elkaar, om de tandwielen goed te kunnen reinigen.
Er kwam een anker uit met heel vuile collector .

Dat dmv een glasvezelpen weer snel toonbaar was.
Anker en veldspoel gan in de 'bewaar bak' kan ik altijd iemand mee helpen.

Na de nodige sloopwerkzaamheden is dit wat er overblijft


En aan de kant waar de niet meer te gebuiken spullen liggen, is dit de oogst.


Het loopwerk (ontdaan van de bandjes) ging in zijn geheel 10 minuten in de
ultrasoon reiniger gevuld met wasbenzine.
Nadat de motor er uitgehaald was bleef dit achter, een haar en wat verharde olie en vet deeltjes.

Na het opdrogen zijn de wielen van nieuwe bandjes voorzien en is de 5* hoogvermogen set ingebouwd.
Nieuwe koolborstels gemonteerd en de zaak weer terug in het locframe gebouwd.

Voor de bevestiging van de decoder heb ik een steun gemaakt,
die op de plek van hat omschakel relais wordt bevestigd.


Omdat dit model een reputatie heeft van slechte massacontacten, heb ik een massaveercontact
bevestigd in het stroomafnemer loopstel. Deze massaveer is afkomstig uit een verpakking van de
Artitec Stalen D (20.241.03)


Achter deze loc hangt een stalen D en 4 Plan W rijtuigen en een stalen D bagage rijtuig.

grt Piet.

PietB

Afgelopen dagen, als het niet te warm was weer eens met de verlichting van de perrons bezig geweest.
De perrons hebben nu ook werkende lantaarns, iets waar Kibri niet in had voorzien.
Nadat ik de perronkap verlichtingen heb gerealiseerd, moesten er ook lampen in de 4 lantaarns per perron komen.
Een erg ambitieus plan na later bleek.

Op de linker foto een geprepareerde lantaarn en rechts een lantaarn zoals die in het bouwpakket zat.
De twee mast delen werden vervangen door een 4mm messingbuisje.
En de vaste delen moesten een doorgang voor de bedrading krijgen.

De Dremel kon hier goed dienst doen, dacht ik, maar het machinaal boren leverde nogal wat warmte op.
Het vervormde het plastic te veel, dus ben ik maar handmatig gaan boren, boortje in een pinvice gaat ook goed.
Foto rechts: testen, iedere stap testen.

Het perron links bij daglicht en rechts bij nacht.
Tevens heb ik het perron verhoogd, zodat het op in/uitstap hoogte is, zoals gebruikelijk in NL.

De door mij gebruikte leds zijn afkomstig van een ledstrip op rol.

Iedere led is afzonderlijk op maat geknipt van (lak)draadjes voorzien en met de plakrug in de lamphouder gelijmd.
Alle leds zijn middels een eigen voorschakel weerstand op de 12volt DC ringleiding aangesloten.
Net als de verlichting van de perron overkapping.

grt Piet.

Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PietB

Dank je Jean, ik ben qua modelbouw en aanpassingen van bestaande modellen nog maar een beginneling.
Dus jouw compliment valt hier in goede aarde.  ;)

grt Piet.

Michiel

Heel sfeervol, en knap gemaakt. Volgende keer een messingbuis van 2 mm. Moet kunnen, niet veel meoilijker en het zou er net iets echter zijn. Maar toch, knap gedaan, vooral met die pietluttige leds.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Rangeerduivel

Even een vraagje om info ertussenin,
Piet,
in post 281 spreek jij van LAK- draadjes;
Kan ik er van uitgaan dat die lak isolatie is en dat je met deze led's kan gebruiken zonder extra isolatie?
Of anders,waar dient die lak voor?
en moet je die lak verwijderen voor het solderen of soldeer je "erdoor"?

;)