Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Polderdam, Een update

Gestart door PietB, 07 november 2012, 12:10:53 PM

dani

als je toch moet kiezen, en het is krap wat plaats betreft dan zou ik opteren voor  FCS.  Dat is flexibeler kwa "rijbaan' dan tramsporen leggen.  Het tolereert makkelijker een klein "foutje" in een bocht of zo , een ietwat krappe bocht, enz...   
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Michiel

En als je voor FCS zou gaan, vind ik DC-car geen echte meerwaarde hebben: auto's scheuren nog steeds door de bocht, het stoppen gaat abrupt aan/uit,.... Dan vind ik het MCC systeem voor FCS heel veel mooier rijden.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

PietB

Hoi Michiel, ik had juist begrepen dat er een decoder was met 28 stappen en dat die via een infra rood verbinding met een DCC centrale(dus ook met koploper) te besturen zou zijn.
Heb jij het soms over een verouderde versie van DC-car?
grt Piet.

Michiel

Pieter, het is goed mogelijk dat er een evolutie is bij DC-Car, en dat ik het over een oudere versie van het systeem heb. Maar wanneer ik zoek naar filmpjes van DC-Car bestuurde autootjes, zie ik nog steeds het abrupte start/stop gedrag, en hoekig door bochten sjesen. Misschien hangt veel af van de implementatie? Ik weet het ook niet. Heb er zelf geen ervaring mee. (en zit hier dus waarschijnlijk een beetje te zwammen)  ;D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

PietB

Citaat van: Michiel op 23 oktober 2013, 15:59:32 PM
Pieter, het is goed mogelijk dat er een evolutie is bij DC-Car, en dat ik het over een oudere versie van het systeem heb.
Ik denk het wel Michiel.
Ik ben een beetje bang dat je dit filmpje bedoelt.
Dat is ook niet het beste voorbeeld van een implementatie van DC-car.
En zeker niet zo als die ik voor ogen heb.
Citaat van: Michiel op 23 oktober 2013, 15:59:32 PM
(en zit hier dus waarschijnlijk een beetje te zwammen)  ;D
Nou dat valt wel mee hoor, ik heb jou daar nog nooit op kunnen betrappen.

grt Piet.

Michiel

Dat filmpje had ik nog niet gezien, maar minstens een half dozijn andere wel. Maar waarschijnlijk zijn het toepassingen van de oude DC-Car, want theoretisch, volgens de beschijving van de decoders versies 5 en 6 zouden wel verschillende snelheden en innertie mogelijk moeten zijn. Ik zou er wel eens een goed filmpje van willen zien.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

SuSke

Misschien even kijken bij Evan's "High Line". Daar werd ook een DC-Cars-systeem ingebouwd en die reden toch niet zo houterig op zijn baantje  ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

PietB


SuSke

Zeker Piet

http://youtu.be/YBZfCp_CK3U

Het principe zit hem inderdaad in het aansturen van de wagens met IR-zenders die zowat overal opgesteld kunnen worden en de decoders in de wagens aansturen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

PietB

Ja dat ziet er mooi en realistischer uit dan wat ik to nu toe heb gezien.

bedankt
Prt Piet

PietB

Vandaag weer eens een stukje aan de baan gewerkt.
Verder met de 'beveiliging'van de doorloop.
In een vorige bijdrage had ik iets gemaakt met dummystekkers.
Dit is vragen om rottigheid natuurlijk, want ééns komt het moment dat je wegloopt en de stekker vergeet.
Dus ben ik het pad van reedswitches en magneten op gegaan.
Een reedswitch in het vaste deel van de baan en een magneetje in het uitneembare deel.


En natuurlijk testen:


Als ik het beweegbare deel verschuif zie je op het koploper scherm bloknr 13 wit worden(bezet) en het totale blok gaat op bezet(blauw).
Ik rijd dubbelsporig (Nederlands) dus op een vrije baan op het rechter spoor.
De blokken 10 en 11 het rechter spoor op het scherm wordt tegen de klok in gereden en de blokken 12 en 13 met de klok mee.

Aan de andere kant van de opening ligt het een ietsje complexer.
Daar worden beide sporen wel in twee richtingen gereden.
Maar dat is op te lossen met diodes met de kathodes gezamelijk op de reedswitch en de anodes naar de melder.
(Wordt vervolgd.)

grt Piet.








PietB

Vandaag mijn ESU decodertester binnen gekregen.
Deze moest nog samen met de Lokprogrammer een plekje op mijn fiddle-yard.
Daarvoor moest de plek van de centrale(Intellibox-basic) worden opgeofferd.
Nu was het toch niet zo'n echt werkzame oplossing om de centrale iedere keer van de baan los te koppelen en op de foiddle-yard te zetten.
Dus heb ik de baan en de fiddle-yard voorzien van een XLR-4M steker en stopcontact.
Zo kan dus de fiddle-yard makkelijk worden aangesloten en losgekoppeld van de baan.
En hoeft de centrale niet steeds verplaatst te worden.
De baan en de programmeer rails aansluitingen van de centrale zijn beide op het XLR chassisdeel aangesloten.

Rechts onderin zie je het XLR chassis deel.
vlnr. LokProgrammer, Decoder tester en het bedieningspaneel van fiddle-yard.

En het uiteindelijke schema:

Misschien kan het iemand inspireren om ook zoiets te bouwen.

grt Piet.
Fijne en gezellige jaarwisseling gewenst, straks. En kijk uit met vuurwerk.

ceuleer

Dat moet ik onthouden Piet.  :)
Zo een decodertester ga ik mij ook nog eens aanschaffen, altijd gemakkelijk denk ik.
Die rollenbank ziet er iets knap uit, welk merk is dat ? Ook geschikt voor 2 rail ? Prijs ?

grz,
Gunter

PietB

Citaat van: ceuleer op 31 december 2013, 14:10:57 PM
Die rollenbank ziet er iets knap uit, welk merk is dat ? Ook geschikt voor 2 rail ? Prijs ?
Dat was ooit de Hornby R8211  een tweerail rollenbank.
Voor 16 Euro in Houten op een beurs gekocht.

Ik heb hem zelf omgebouwd maar 3-rail.
De rail die er op zit heb ik verwijderd en vervangen door een stuk C-rail van Märklin.

Op de plek waar de rollers zitten zijn uiteraard de rails verwijderd en de bedding ingezaagd.
De rollers zijn links en rechts in de 2-rail versie geisoleerd van elkaar, maar zijn bij mij doorverbonden.
De doorlopende middengeleider en de rollers verzorgen de energie voorziening.
Zelfs mijn oude BR01 kan er op geplaatst worden.


grt Piet.

Steam.N

Knap omgebouwd !
En 16 euro is een koopje  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }