Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Polderdam, Een update

Gestart door PietB, 07 november 2012, 12:10:53 PM

PietB

Citaat van: Jurgen op 30 maart 2013, 13:23:40 PM
Als het draaibankje niet ver weg meer is, dan kan je de modellen toch wel even opzij leggen in de doos en je baanplan zoals gepland doorvoeren.
Ja maar dan blijft er weinig te rijden over.
Citaat van: Jurgen op 30 maart 2013, 13:23:40 PM
Maar je zegt dat de wijzigingen in je baan ook niet definitief zijn, dus misschien moet je ze dan toch maar even aanpassen waardoor je modellen kunnen rijden.
Dat ga ik ook doen, of heb ik al gedaan.
Het is nu nog een bende op de baan vanwege de verbouwing, maar ik zal vandaag of morgen een foto plaatsen van het stuk baan met niet definitief.
Dan kun je zien wat ik bedoel.
Citaat van: Jurgen op 30 maart 2013, 13:23:40 PM
Amai, keuzes maken, 't is toch zo moeilijk hé.  ;D
Zeker weten.

grt Piet.

PietB

Het gevolg van de eerder genomen beslissing wordt zichtbaar.

Er wordt duidelijk gewerkt, wat een bende.


Maar na enige uren knapt het toch weer op.


En het resultaat, bezetmelders zijn aangesloten, tot een raildeel voor de stootjukken(links niet op de foto) wordt er gedetecteerd.
De stootjukken gaan vervangen worden door het deel dat naar de andere kant van de tafel loopt.
Ik laat de spiraal gewoon zitten, in de toekomst gaat die echt nog wel een keer gebruikt worden.

grt Piet.

ERVIN

Wat een bende???  :o  Moet je hier eens komen kijken!!!  ::)

PietB

Citaat van: ERVIN op 30 maart 2013, 23:52:30 PM
Wat een bende???  :o  Moet je hier eens komen kijken!!!  ::)
Foto's please!
Ik houd van opgeruimd werken.

grt Piet.

PietB

Vandaag is de langverwachte Stalen D 6072 van Artitec gearriveerd.
Ik heb er Märklin kortkoppelingen (ipv Roco beugels) op gezet en omdat ik 3rail rijd ook Piko 56061 wielen onder gezet.
Meteen in een stammetje met twee Plan W rijtuigen en de NS1212 een kwartiertje rondje laten rijden.




Een leuk stelletje zo.
En volgens goed Artitec gebruik direkt bij de eerste wissel een uitstapje, het zal niet zo zijn!!!!
Maar deze keer was het echt mijn eigen schuld, ik had met het verwisselen van de koppelingen de koppelboom uit zijn geleiding gedrukt, dus bij een bocht was alle flexibiliteit weg.
Gelukkig snel op te lossen.

Waarom nou de D6072, nou omdat die bij de stichting WIJS (in het rood) tot de boedel behoort.

Maar ik wilde hem persé in het olijfgroen hebben.
Klik hier voor de geschiedenis van de Stalen D

grt Piet.

PietB

Hier op dit forum zijn veel module baan mensen met beddingloze rails, ik zit nu met het volgende dilemma.
Nu ik besloten heb om voorlopig van de twee niveaus af te stappen wordt ik geconfronteerd met het volgende.
De baan komt voor een toegangsdeur langs te lopen, daar moet dus een uitneembaar deel komen, de deur opent naar binnen in de kamer.
En om nu een totaal kozijn met deur te gaan vervangen, zodat ie naar buiten opent lost oook niet echt veel op.
Het gaat om de constructie van het uitneembare deel, ik vind de oplossing van Huub Maaskant wel erg fraai.
Maar mijn baan is opgebouwd met C-rail van Märklin en alles wat ik zie aan losse stukken en modules is heel vaak gebouwd met K-rail, of rail zonder bedding(als het om 2 rail banen gaat)
Wat kan ik nou het beste doen?
Dat stuk uitvoeren in K-Rail en met overgangs rails 24922 en dan verder met K-rail in die sectie gaan?
Of helemaal verder in C-rail blijven werken.
Ik vermoed dat men in voorkomende gevallen voor beddingloze rail kiest omdat je met die rail makkelijker bij de overgang de bielzen kunt vast leggen
plaatje geleend van www.floodland.nl
De schroeven in het midden kan ik natuurlijk niet gebruiken.

Ik zou graag de mening horen van mensen die ervaring hebben met dit onderwerp.

grt Piet.

jean-luc

Hallo Piet,

Deze avond las ik voor het eerst je volledige draadje; tijdsgebrek heeft me er daarvoor steeds van weerhouden.
Respect ! De wijze waarop jij de zaak aanpakt mag voorbeeldig genoemd worden.
Je steek het niet onder stoelen of banken dat je tot de solitaire treinliefhebbers behoort.
Zijn we dit niet allemaal een beetje als modeltreinliefhebber en komen enkel de altruïstische specimen sporadisch met elkaar in contact?
Nu meer dan vroeger, door het internet, want toen waren enkel tijdschriften en boeken heilig.
Het formaat van je snijmat  ;D, de manier waarop je de hobby aanpakt  :P en de oplossingen voor praktische problemen  ;) zorgen er voor dat je draadje in mijn favorieten verzeild is geraakt.

Wat je probleem met de C-rail betreft kan ik enkel zeggen dat je moet aandurven om ze door te zagen en aan elkaar te solderen.
Ik kan je geen foto's of documenten geven omdat ik bij de Dwarsliggers vooral de bouwer en ver-bouwer van gebouwen en rollend materieel was. Van de sporen trok ik me weinig aan. Wel herinner ik me dat we de modules via scart-kabels verbonden. Zelf ben ik gelijkstromer in hart en nieren, maar ... je kunt meer met C-rails dan je denkt.
Hier reken ik een beetje op de technische bijdrage van Rian (Conducteur) om een en ander uit de doeken te doen over het werken met C-rails bij onderbrekingen en overbruggingen.

Succes met je baan !

Groeten, Jean-Luc

PietB

Hoi Jean-Luc,
dank voor je mooie woorden, ik doe mijn best een baan neer te zetten die aan mijn ideaalbeeld voldoet.
En ben bereid daar ver in te gaan, want ik houd van mooi en netjes werken, maar het moet wel functioneel zijn.
En wat betreft dat solitaire, och ik houd ook van contact met mede hobbyisten hoor!
Vandaar dat ik op een 3 tal fora actief ben maar ook in twee hobbyclubs.
Wat betreft de modulaire opzet van een deel van mijn baan, ga ik eens lekker achterover zitten en kijken wat er over de vraag geschreven gaat worden.
In ieder geval bedankt voor je positieve reaktie.

grt Piet.

Gerolf

Kan je C-Rail niet vastschroeven? Desnoods een raildeel met Tec-7 kleven over een overgang?
Hoe dan ook, na bevestiging de rail op de overgang doorslijpen...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PietB

Citaat van: Gerolf op 05 april 2013, 10:45:41 AM
Kan je C-Rail niet vastschroeven?
Ja dat is wel mogelijk maar alleen op door Marklin bepaalde plekken.

Bij de 'handjes' is de mogelijkheid om met schroefjes de rails op de onderlaag te bevestigen, maar dat is natuurlijk nooit binnen een paar mm bij de gemaakte scheiding vandaan, dus zal de overgang niet echt betrouwbaar liggen, zoals met kleine spijkertjes in de bielzen, bij beddingloze rails.
Nu kun je natuurlijk die truuk ook uithalen door onder de bedding te gaan opvullen zodat deze niet indeukt als je er een schroefje in draat op een plek waar geen ondersteuning zit.
Ik heb daar mee geexperimenteerd, dat werkt toch niet lekker.
Citaat van: Gerolf op 05 april 2013, 10:45:41 AM
Desnoods een raildeel met Tec-7 kleven over een overgang?
Dat ken ik niet wat is dat?
Citaat van: Gerolf op 05 april 2013, 10:45:41 AM
Hoe dan ook, na bevestiging de rail op de overgang doorslijpen...
Natuurlijk, dat is evident.

grt Piet.

Gerolf

De holle ruimte waar je gaat doorsnijden opvullen met resin? 5 cm breedte aan elke kant lijkt me voldoende.
Tec-7 is een sterke constructielijm, zoals Bison en zo waarschijnlijk ook wel in hun gamma hebben.
Liquid Nails, ... zijn varianten op dat spul.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PietB

Citaat van: Gerolf op 05 april 2013, 12:16:59 PM
De holle ruimte waar je gaat doorsnijden opvullen met resin? 5 cm breedte aan elke kant lijkt me voldoende.
Ja dat lijkt me een afdoende oplossing, en dan kun je door een gaatje in dat opgevulde stuk met een klein spijkertje of schoefje de rail fixeren.
Goede tip Gerolf, bedankt.
Citaat van: Gerolf op 05 april 2013, 12:16:59 PM
Tec-7 is een sterke constructielijm, zoals Bison en zo waarschijnlijk ook wel in hun gamma hebben.
Liquid Nails, ... zijn varianten op dat spul.
Heb inmiddels in Nederland een verdeler gevonden.

grt Piet.

Steam.N

Piet,

kun je onder de rail, waar je een vijs wenst te plaatsen, geen stryreen buisje lijmen? Net als Marklin zélf voorziet op zijn twee standaard bevestigingspunten?
Dan kan de bedding ook niet indeuken.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PietB

Ik heb een stuk K-rail op mijn baan.
Daarvoor heb ik 2de hands K-rail (2200) aangeschaft.
Het nadeel daarvan was dat er van een aantal rails de biels uiteinden waren afgeroken.
Voor het functioneren van de rails is dat helemaal niet erg, maar cosmetisch is het natuurlijk geen gezicht.
Je kunt ook zeggen ik gooi dat gat wel vol met ballast, maar ook bij ballast hoor je de bovenkant van de biels te zien.
Dus heb ik van balsahout wat vierkante stokjes gesneden en die op de plek van de afgebroken uiteinden vast geleijmd met TIX lijm, let op TIX lijm lost de blauwe ondervloer op! (daar kwam ik pas later achter  :( )

Na het drogen van de lijm de 'bielskoppen' op maat afgesneden en een likje verf gegeven.

Zo zien ze er allemaal uit, de gerepareerde biels is degene bij de schroevendraaierpunt.


Ik vind dat het er zo best mee door kan, zeker als er uiteindelijk ballast is gelegd.

grt Piet.


Geert

Ik heb er ook zulke waar de biels zijn van afgebroken of verf- lijmresten op zitten. Deze gebruik ik in tunnels.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen