Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Polderdam, Een update

Gestart door PietB, 07 november 2012, 12:10:53 PM

PietB

Vandaag mijn eerste wisselstraat afgebouwd en getest.

Gebruik makend van de mal beschreven in http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,15775.0.html en Märklin 74491 aandrijvingen gecombineerd met de WDD wisseldecoder van Rosoft.
De bedrading is netjes opgeborgen in op het hout geplakte bindruggen.
Zodat de onderkant van de tafel geen gelijkenis vertoont met de Hangende tuinen van Babylon
Rechts onderin, op de foto, gaan de draden naar de ringleidingen rood-bruin naar de rijspanning en geel-bruin naar de licht/accesoires voeding.
Beide ringleidingen lopen tot in iedere uithoek van de tafel.

grt Pieter.

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Cozzy

Netjes Pieter!
Minuscuul werkje dat uiteindelijk de goeie werking van je baan mee bepaalt, tof!

Groeten!
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

GVL

Inderdaad proper afgewerkt, Pieter!
(Wel wordt de papiertape bros en houdt niet op termijn)

PietB

Citaat van: GVL op 07 november 2012, 12:34:21 PM
Inderdaad proper afgewerkt, Pieter!
(Wel wordt de papiertape bros en houdt niet op termijn)
Die schilderstape is alleen maar om tijdens het draadleggen deze te fixeren en de nummering in de gaten te houden.
Als het blad op zijn plek gaat, gaan deze er af.

Het gebruik van de bindruggen heb ik niet zelf bedacht maar het idee gebruikt van een collega modelbouwer.
Het werkt netjes en snel.
Ik lijm ze vast op het hout met dit gereedschap


Grt Pieter.


Steam.N

Propertjes gedaan, Pieter.
Zo stel ik mijn latere baan ook voor ... als ik ooit zover geraak ... :-[
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PietB

Hi Jean,
Weet je wat het is, je investeert veel tijd, maar die heb ik als pensionado toch genoeg, in het netjes(proper) aanleggen.
Het voordeel is, dat je heel systematisch kunt gaan troubleshooten als er wat fout is en dan te een veel betrouwbaarder electrisch systeem hebt dan wanneer je volgens de "spagetti methode" werkt.
Dat had ik bij mijn oude baan, continue stroringen en uren kwijt aan fout zoeken.
Nou dan is de lol van het 'treintje spelen' er snel af, dat kan ik je verzekeren.

grt Pieter.

PietB

Vandaag arriveerde er plotsklaps een passagierstrein in station Polderdam.

Dit was even om te testen of de baan voeding (ringleiding), wissels en de bezetmelding functioneren.
Nou dat is in orde, de volgende fase kan in gaan.

grt Pieter.

PietB

#8
De eerste S88(S88-n Loconet, Rosoft) is geplaatst.

De meldpunten van de klimspiraal en beide sporen die daar naar toe / van af lopen zijn nu bedraad.
Testen is er nog ff niet bij, vanwege IB-basic reparatie.
Wel kan ik even met de universeelmeter kijken of het meldpunt naar massa wordt getrokken als er een wago in de sectie staat.

grt Piet.

PietB

Vandaag de volgende fase, de bedrading van de meldpunten van de stationsporen gelegd.

De bedrading loopt door de grijze goot naar de voorgrond, daar komen 2 S88-n bezetmelders
2x 9 draden komen per S88, de rest van de vrije aansluitingen gaan gebruikt worden voor de DC-Car installatie en/of voor de h0e trambaan die ik ook nog(toekomstmuziek) wil gaan bouwen.

grt Piet.

Steam.N

Alweer voorbeeldig overzichtelijk afgewerkt !  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PietB

Hi Peter,
ja ik blijf de ingeslagen weg volgen.
Het werkt zo fijn op deze manier, het niet allen een lust voor het oog is gewoon lekker op systematisch te kunnen werken.
Ik heb 40jaar in de vliegtuig electronica en electrotechniek gewerkt.
Daar werd netjes werken en bijkant in "geslagen"

grt Piet

conducteur

Zo netjes :o  Ga ook eens een paar kg van die binders kopen. Zie ik het goed, of heb je een soort scharniersysteem om aan de onderkant van je baan te kunnen?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

PietB

Citaat van: conducteur op 15 november 2012, 22:17:02 PM
Zie ik het goed, of heb je een soort scharniersysteem om aan de onderkant van je baan te kunnen?
Ja Rian dat zie je goed, het middendeel is een module die ik er uit kan rijden, staat op zwenkwielen, ik moet soms het raam eens kuisen van de madam.
En nu weet ik wel dat je een moduul ook op de kant kunt leggen maar deze is wat groot geworden 120x120cm en die ruimte heb ik niet dus heb ik het blad scharnierend gemaakt, vandaar ook de paal in het midden, die houdt het blad omhoog.
Het een en ander ziet er zo uit.

De bolwielen zijn verstelbaar in hoogte, zo kan ik alles goed waterpas stellen.


grt Piet.

GVL

Goed uitgekiend en netjes uitgevoerd.  Mooi!