eventjes ter inlichting

Gestart door argilla, 04 november 2012, 09:57:48 AM

argilla

Wie dacht dat de Duitsers de enige waren die zware geschutstreinen hadden type Leopold, awel het Belgisch Leger had in 14-18 een zware geschuttrein van liefst 380 mm op de rails. Een reusachtig vernielingsbeest ! Maar wel een fraai staaltje van spoorweg techniek in die tijd, gebouwd alhier !
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

PietB

Hi M-L heb je er ook een plaatje van?
Ik ben wel benieuwd.

grt Pieter.

Steam.N

Heb je geen programma om een deel van 't scherm te copiëren?
Ik gebruik daar meestal ZAPGRAB voor, en plak dat dan in een programma dat jpg kan wegschrijven.
Erg handig !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

argilla

#3
http://s1192.beta.photobucket.com/user/maarekske01/media/scannen0006.jpg.html

dit is een afbeelding via photobucket helaas klein.



Om een of andere reden kon ik in het oude forum veel gemakkelijker foto's via photobucket intrekken dan nu het geval is. Wat daar de reden van is weet ik niet


[/img]


http://s1192.beta.photobucket.com/user/maarekske01/media/scannen0006.jpg.html


Ja sorry probeer langs verschillende wegen een goede en grootte afbeelding te posten maar het lukt langs geen kanten. >:(
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

eve


argilla

argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

doomslu

Marc, uw link is fout (er staat html achteraan, dat is geen beeld!)

Dit is de juiste link: http://i1192.photobucket.com/albums/aa333/maarekske01/scannen0006.jpg
Hoe verkrijg je die? Klik in Photobucket met de rechtermuisknop op het beeld en selecteer 'Copy image URL'.

En om dat rechtstreeks te tonen moet je de IMG - tags gebruiken (klik op het beeld-icoontje en plaats dan de link netjes tussen de tags):



Ik weet niet hoe je het gedaan hebt, maar jouw scan is in spiegelbeeld!  :o

Tot slot: in vergelijking met de oude forumsoftware is er niets gewijzigd wat betreft foto's plaatsen...
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Havoc

Ik kan niet goed volgen. Alles wat ik vind (op het net) over geschutstreinen van het belgische legen in 14-18 zijn dat er 3 lichte treinen waren met geschut van 57mm en 3 zware treinen. Die zware treinen hadden engels geschut aan boord en engelse kanoniers. En de zwaarste had twee 12" aan boord (300mm).

Die 380mm lijkt me eerder een buitgemaakt duits geschut enkel en alleen al de constructie. De belgische en franse treinen waren eerder improvisatie dan zo'n uitgekiende constructies.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

bellejt

er staat wel degelijk : De zware geschutstrein van het Belgisch leger in 14-18,met een kanon van 380 mm.

Huugooke

vraag het anders hier eens:
http://www.klm-mra.be/klm-new/nederlands/main01.php?id=documentatie/praktisch

en een tip om een "foto" van het scherm te maken (windows only!):
Wat je op het scherm ziet kan je met de combinatie Alt + PrtSc in een buffer plaatsen. Open daarna eender welk tekenprogramma (ook Paint!) en kies "plakken". Voila!

Havoc

#10
Ja, dat lees ik ook. Maar geen enkele andere bron zegt iets over een geschut van 380mm. Dat maakt me een beetje wantrouwig. Het is zeker geen frans spoorgeschut van 14-18 want die hadden een duidelijk systeem voor de opvang van de terugslag onder het geschut. De andere foto's van belgische geschutstreinen tonen die met de 57mm kanonnen. Zien er ook helemaal anders uit. Die met de engelse kanonnen vind ik niet direct foto's van, maar dat waren geen 380mm exemplaren. Dat is goed gedocumenteerd. Dus waar komt die 380mm vandaan? Het is niet omdat er belgische militairen naast een kanon staan dat dat kanon belgisch is. In 14-18 was het achter de ijzer een verzameling van manschappen en materiaal van alle geallieerden.

EDIT: Nog wat verder gezocht en dit gevonden:

CiteerHieronder nog enkele foto's van 380 mm spoorwegkanonnen. Deze waren wel totaal niet meer in gebruik binnen het Belgisch leger tegen mei 1940. Na WO I recupereerde ons land trouwens officieel nog één van de negen exclusieve zware 380mm spoorwegkanonnen op de toenmalige Duitse bezetter. Het zware artilleriestuk werd door de terugtrekkende Duitsers in der haast achtergelaten in de buurt van een Brussels station. (Foto's: Replica)

Dus dit is inderdaad een duits kanon dat door het belgisch leger is gerecupereerd aan het einde van 14-18. Is nooit gebruikt door het belgische leger. Trouwens alle spoorweggeschut van 40-44 was gerecupereerd duits materieel van 14-18.

EDIT2: uit wikipedia over het 380mm spoorgeschut Langer Max:

CiteerThey were used as heavy siege guns on the Western Front, and the first salvo from two of these guns commenced the first massive German artillery bombardment during the Battle of Verdun.

Only one gun was transferred to the Army where it equipped Saxon Battery (Sächsische Batterie) 1015. This unit fired 141 shots from Bézu-Saint-Germain beginning on 15 July 1918.[8] The Navy retained the rest of the guns and operated them in support of the Army. Three "Max" guns participated in the 1918 Spring Offensives and two bombarded the French during the Second Battle of the Marne.[9] One gun was found abandoned in a railway station west of Brussels in November 1918 by the Belgian Army, but the seven others had been evacuated to Germany before the Armistice where they were to be emplaced on coast-defense duties. All seven were destroyed by the Military Inter-Allied Commission of Control during 1921–22.[10] The Belgians sold their gun to the French in 1924 for experimental purposes. It was captured by the Germans after the French surrender in 1940, but does not appear to have been used by them.[11]
Met vakantie voor onbepaalde duur.

ysbeer

#11
Dikke dora uit WO2

Op 4 trein wagens,kogels 7 ton,3000 man nodig,100 schoten loop kapot,totaal ooit 42 schoten gelost.
Trekkracht dubbele geleden diesellok (model bij lima)



wim

Pol

Citaat van: ysbeer op 04 november 2012, 16:47:17 PM
Dikke dora uit WO2

Op 4 trein wagens,kogels 7 ton,3000 man nodig,100 schoten loop kapot,totaal ooit 42 schoten gelost.
Trekkracht dubbele geleden diesellok (model bij lima)

Kortom: 't ziet er indrukwekkend uit, maar eigenlijk is het strategisch gezien totaal onbelangrijk zoals dat met veel van die grote wapens het geval was!  :-\
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

Havoc

Maar die 48 schoten hebben wel geteld... Met 6 schoten fort Stalin buiten dienst, 7 schoten voor fort Molotov, 9 schoten voor het munitiedepot (30 meter onder zee en 10 meter beton), fort Serbia met 5 schoten etc. Maar dat was wel een 800 mm geschut met obussen van 7100 kg. De obussen van 11 ton zijn nooit gebruikt. Voor een gratis demonstratiemodel niet slecht. De loop was dan wel versleten en de reserve heeft nooit gediend.

Als je dat kan doen vanop meer dan 30km afstand zonder een vliegtuig te moeten riskeren is dat geen slecht idee.

De locs waren de speciaal hiervoor ontwikkelde V.188: 2 dubbellocs nodig per geschut.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

argilla

Citaat van: doomslu op 04 november 2012, 12:10:32 PM
Marc, uw link is fout (er staat html achteraan, dat is geen beeld!)

Dit is de juiste link: http://i1192.photobucket.com/albums/aa333/maarekske01/scannen0006.jpg
Hoe verkrijg je die? Klik in Photobucket met de rechtermuisknop op het beeld en selecteer 'Copy image URL'.

En om dat rechtstreeks te tonen moet je de IMG - tags gebruiken (klik op het beeld-icoontje en plaats dan de link netjes tussen de tags):



Ik weet niet hoe je het gedaan hebt, maar jouw scan is in spiegelbeeld!  :o

Tot slot: in vergelijking met de oude forumsoftware is er niets gewijzigd wat betreft foto's plaatsen...


@ Luc, sorry Luc had het niet door dat van IMG en HTML. Beter opletten is de boodschap. Thx.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15