Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Oprichten van een modeltreinclub

Gestart door factageklerk, 03 november 2012, 17:03:16 PM

argilla

#15
Citaat van: factageklerk op 03 november 2012, 20:55:39 PM
Dit zijn degene die het kortste bij zijn LMTC (Leuven), De Pijl (Mechelen), LMS De Geit (Lier). Maar het is echt de bedoeling om iets uit de grond te stampen en er tenslotte ook iets van bij te leren qua modelbouw. Een locatie vinden in het Aarschotse zal niet eenvoudig zijn daarom dat ik zoveel mogelijk geïnteresseerden tracht te vinden en wat hulp van ervaren mensen om toch te proberen van een nieuwe modeltreinclub op te richten.

zeer zeker doen. Maar kan dit niet in Diest ? is centraal gelegen tussen de driehoek Diest,  Aarschot en Tessenderlo. Heb je drie bevolkingsgroepen ( grote  gemeenten qua inwonertal) waaruit je  leden kan halen. Bovendien is er veel leegstand in Diest ( begijnhof lege panden) Het bovenste gedeelte (onder dak) van het station ( groot station) staat ook leeg, en van buitenuit lijkt het zeer geschikt voor een treinen club toch
En je krijgt ( als ik het zo mag noemen) geen concurrentie qua leden werving van Mechelen en Lier en zekers Leuven ( Rotselaar Werchter)dat dicht( een 20km) bij Aarschot  gelegen is. In dit verband denk ik dat Aarschot zelfs dichter bij Diest ligt dan bij Leuven.En daardoor ook mensen van ( van boven vernoemde) deze contreien zal aanspreken.
Als het in Diest is ben ik bereid mee te werken aan de oprichting van de club.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

rgp

Beste,

Of het nu in Diest of Aarschot is, maakt niets uit.  Kijk eens vanwaar leden komen ?  Bij De Pijl komen ze vanuit Urnhout in het Noorden, Blanden in het Oosten en Londerzeel in het Westen en Brussel in Het Zuiden.
En dat is ook voor andere clubs zo.  Dus als die leden het goed hebben dan blijven die.
Trouwens de hamvraag is: zijn er modelbouwers die lid willen worden maar die de bestaande clubs te ver vinden ?
Het aantal clubs is enorm togenomen de laatste dertig jaar (kijk maar naar het aantal expo's in 1980 en nu) en het aantal modelbouwers is afgenomen.
Conclusie: tesamen met wat ik reeds geschreven heb; weinig kans op succes.

Roland

argilla

Succes is geen maatstaf voor het welslagen van een club . Hoogsten een hulpmiddel om een doel te halen ( zie club Brugge)
Mechelen is niet vergelijkbaar met ...A en D  Trouwens ooit is Mechelen ook heeeeeeel klein begonnen.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Metpetergaathetbeter

maar in Brugge is het voor 90%af, alleen die resterende % ;D
Groeten Peter ;)

Alain


factageklerk

Als niemand zoals ik zijn nek uitsteekt om een club op te richten , dan waren er nu ook geen modeltreinclubs geweest. Zij zijn ook moeten beginnen vanaf 0. Dat dit niet van vandaag op morgen kan gebeuren besef ik maar al te goed en zoals Roland hier al eerder zei moet je met veel dingen rekening houden.
 

Jurgen

Je enthousiasme zal misschien niet ontbreken, maar zoals Eric al zei, zijn er mensen die lid willen worden?

Je kan een club oprichten en uiteindelijk alleen in je lokaal staan. Zou je niet eerst op 1 of andere manier polsen of er interesse is in een nieuwe club? Als ik de reacties hier lees, dan is er slechts 1 persoon die interesse heeft, maar dan alleen als de club in Diest opgericht wordt.
Ik wil je niet ontmoedigen, integendeel, ik wens je enorm veel succes toe, maar ik vrees dat je idee uiteindelijk op niets gaat uitdraaien wegens geen interesse, al hoop ik dat ik er compleet naast zit.

Trouwens, dromen moet je najagen en niet zo maar opgeven. Je moet doorzetten zodat je jezelf later niets kan verwijten.  ;)
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Havoc

CiteerAls niemand zoals ik zijn nek uitsteekt om een club op te richten , dan waren er nu ook geen modeltreinclubs geweest.

Klopt, maar je moet het eerder zien als een waarschuwing dat je weet waaraan je begint.

Ander probleem is dat het forum maar een klein deel van je doelgroep aanspreekt. Kijk maar eens hoeveel bezoekers er in Mechelen waren en hoeveel volk hier op het forum zit. Hoe ga je die anderen bereiken? En met welke boodschap? Misschien moest je eens concreet uitleggen waar je aan denkt dat er meer respons komt.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

rgp

Beste,

Argilla, inderdaad Mechelen is ook klein begonnen, maar dat was in 1974, meer bepaald op 11-10-1974.

Hoeveel clubs waren er toen ?  In A-pen was er enkel de AMRA, in Verviers CFEB, in Namen RMM en in Brussel ARBAC en laten we er nog eveneveel bijnemen, dan is dan 8.  Sindsdien bijgekomen alleen al in de provincies Vl-Brabant - A'pen en Limburg: MOBOV, MTD, ATA, Lier, LMTC, Hoeseltse treinclub, ATA, Vilvoorde, ... De meeste leden hebben de vijver van de "kandidaat-leden" leeggevist en leden van de bestaande clubs aangetrokken.  Het totaal aantal "kandidaat clubleden" is niet groter geworden maar meer verdeeld over meer clubs. Er is dus volgens mij geen nood aan meer clubs, wel aan meer modelbouwers en die kunnen gerust in de bestaande clubs aansluiten.
Aan factageklerk kan ik enkel het volgende suggereren: kijk in de omringende clubs van uw woonplaats of ge er u gading niet vindt en sluit daar dan bij aan.  Vindt je je gading niet of wil je perse een club oprichten; doe het dan, maar zorg nu dan al maar voor een kussen als ge valt.

Roland

argilla

Citaat van: factageklerk op 05 november 2012, 18:51:50 PM
Als niemand zoals ik zijn nek uitsteekt om een club op te richten , dan waren er nu ook geen modeltreinclubs geweest. Zij zijn ook moeten beginnen vanaf 0. Dat dit niet van vandaag op morgen kan gebeuren besef ik maar al te goed en zoals Roland hier al eerder zei moet je met veel dingen rekening houden.


gelijk heb je. Iemand moet de start geven. de rest volgt wel. Als je het positief bekijkt is alle begin misschien wel niet zo easy maar wel de moeite waard.
Negatief zijn kan altijd en iedereen. Doen dus. Laat de rest ( negatief inzicht van sommigen zijn voor wat het is ) vallen.... en richt je pijlen op de start van de club.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

argilla

#25
Citaat van: rgp op 06 november 2012, 13:37:09 PM
Beste,

Argilla, inderdaad Mechelen is ook klein begonnen, maar dat was in 1974, meer bepaald op 11-10-1974.

Hoeveel clubs waren er toen ?  In A-pen was er enkel de AMRA, in Verviers CFEB, in Namen RMM en in Brussel ARBAC en laten we er nog eveneveel bijnemen, dan is dan 8.  Sindsdien bijgekomen alleen al in de provincies Vl-Brabant - A'pen en Limburg: MOBOV, MTD, ATA, Lier, LMTC, Hoeseltse treinclub, ATA, Vilvoorde, ... De meeste leden hebben de vijver van de "kandidaat-leden" leeggevist en leden van de bestaande clubs aangetrokken.  Het totaal aantal "kandidaat clubleden" is niet groter geworden maar meer verdeeld over meer clubs. Er is dus volgens mij geen nood aan meer clubs, wel aan meer modelbouwers en die kunnen gerust in de bestaande clubs aansluiten.
Aan factageklerk kan ik enkel het volgende suggereren: kijk in de omringende clubs van uw woonplaats of ge er u gading niet vindt en sluit daar dan bij aan.  Vindt je je gading niet of wil je perse een club oprichten; doe het dan, maar zorg nu dan al maar voor een kussen als ge valt.

Roland


so what.... er zijn vele clubs die in het zelfde vaarwater vissen ( om bij het vissen te blijven  ;D) en toch lukken. Kijk eens naar de forumbaan één klein , een berichtje hier in het forum,  een vonkje en nu.......
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Dirky

Zoals steeds vind ik het jammer dat er in "extremen" gediscuteerd wordt.

In het verleden heb ik samen met vrienden 2 keer een club opgericht. Steeds was de oprichting het logische gevolg van "regelmatig samenkomen" van enkele vrienden met gelijke interesse.
Ik begrijp dan ook niet waarom er zo nodig "direct" een "officiele" club moet worden opgericht. Je hoeft geen v.z.w. te hebben om bij iemand thuis in zijn garage samen te modelsporen. Niemand zal klagen als je er een bak bier zet en per pint 50 eurocent vraagt.
Wordt de groep te groot, of de garage te klein, zoek dan om er eventueel een officieel tintje aan te geven. Maar dan heb je minstens een solide onderbouw voor de "club"!

En P.S.: mochten er mensen in de buurt van Zegelsem (Brakel) ook interesse hebben om "iets" te beginnen in de richting van een club... geef me maar een seintje, den bak bier staat vlug klaar!

Metpetergaathetbeter

#27
@ rgp,


helaas ben je één van de oudste zoniet de oudste vergeten in Oost-Vlaanderen de AMSAC ! Opgericht in 1956 !
Groeten Peter ;)

Gerolf

Wijze woorden, Dirk!
Als Joris gewoon enkele mede-hobbyisten in de streek van Aarschot/Diest kan vinden,
en in eerste instantie "ergens" (bvb afwisselend bij elkaar) wekelijks samenkomen,
en misschien een gezamenlijk project vinden (forumbaan-modules of zo)
... kunnen ze later eventueel nog een "echte" club oprichten.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

argilla

@ Dirk: Les extrêmes se trouver
@ gerolf: zeer juist ook mijn gedacht.

Beide heren hebben het bij het juiste eind volgens mij. Bekijk het vraag wie zin heeft en zie dan of ...... ;)
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15