Brussel-Noord anno 1920 (bouw van het eerste segment: de loods)

Gestart door Michiel, 01 november 2012, 16:02:49 PM

Michiel

#855
Ja, meestal ronde pilaren met een soort gietijzeren sokkels en sierranden. Dat had ik ook kunnen kiezen, maar ik zag de constructie daarvan  niet echt zitten, met vooral die gietijzerversiering met bloem- en bladmotieven. En gewoon een ronde buis is ook niets. Vandaar...  ;)

PS. ik noem het maar "gietijzer", maar weet ook niet uit welk soort staal en techniek deze versiering is uitgevoerd.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Bolje

Ja, juist, ik zie het al voor mij. Art nouveau-stijl, zal heel waarschijnlijk gietijzer zijn geweest.
Ik ken dit van ballustrades uit die tijd. Héél leuk om te herstellen als er iets breekt.  :o :o
Eéntje maken en de rest afgieten??  :-\
Vele groeten,
Ronald

Michiel

#857
Het zou mooi zijn, maar veel werk voor iets dat het overgrote deel van de tijd buiten zicht is, en waarbij ik zelf niet weet of het effectief ook zo was, want geen documentatie hierover te vinden.

Ik zou toch graag een beetje vaart houden in mijn slakkengangetje, en die loods toch nog dit jaar in gebruik hebben.  ;D

edit: een foto van een Parijs station uit dezelfde periode, met ronde pilaren.... of deze.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

SuSke

Waarschijnlijk waren het wel gietijzeren koppen op stalen buizen, maar hoogstwaarschijnlijk zonder versieringen. Gewoon een aantal ringen rond de verbreding van de kolom.
Ook aan de voetplaat werd een gietstuk geplaatst, eenvoudige versterkingen in de vorm van ringen.

Alternatief zijn inderdaad relatief grote H-profielen en soms zelfs 2 H-profielen in kruisvorm.
Die profielen werden dan samengebout uit staalplaten en L-profielen en met klinknagel aan elkaar gezet.

Je kan zelfs een betonnen kolom overwegen, maar die technieken stonden toen nog in hun kinderschoenen (hoewel reeds toegepast bij de romeinen en tijdens de periode van Louis XIV in Frankrijk)

Keuzes zat dus.

Metselwerk daarentegen lijkt me onwaarschijnlijk omdat er voor die hoogte al een redelijk forse gemetste kolom werd neer gezet en het opvangen van de krachten uit de spanten leverde wel kopzorgen zonder de gekende natuursteen partij op de kop van de kolom. De bevestiging van de stalen spanten op die natuurstenen kop is trouwens ook niet evident omdat dit gebeurde door met lood ingegoten ankerstaven.
Ook waren de gevolgen van een mogelijke zijdelingse impact op de kolommen bij metselwerk veelal desatreus omdat de kolom scheurde of zelfs gewoon omver viel.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Michiel

Ik ben op zoek geweest naar voorbeelden van bakstenen kolommen, maar die blijken wel erg schaars. Ik heb er wel gevonden, maar de ronde stalen colom is echt wel de courante vorm. Gewapend beton was rond 1880 nog helemaal niet gebruikelijk. Bedankt voor jullie bijdragen. Ik ga me toch eens verdiepen in de mogelijk om stalen colommen te maken ipv uit baksteen. 't Is nog niet te laat.  ;D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

SuSke

Een compositie van ronde styreen profielen maken als moedermodel en dan afgieten. Het hoeft echt niet veel om handen te hebben kwa detailering. Gewoon heel simpel met buisjes over elkaar ringetjes maken, een beetje bijschuren en klaar.

Beton was al wel gekend toedertijd, maar zoals je zegt geen "common practice", alles werd toe nog op de grond gemengd met een schoffel en in emmertjes naar boven getakeld. Tegen 1900 stond de techniek wel al weer een stukje beter op punt.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Michiel

Frans, ik ga vanavond eens langs de modelbouwzaak op de hoek, eens zien welke styreenprofielen in buisvorm ze toevallig hebben liggen. Als ze wat hebben, dan kan ik vanavond al iets in elkaar prutsen. Of het wel of niet lukt, zien jullie hier wel verschijnen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Bolje

Leuk dat te horen Michiel.
Niet geschoten is altijd mis.  ;D
Maar het zal zeker lukken, nu nog wachten op het resultaat.
Vele groeten,
Ronald

Michiel

Jaja, Ronald, maar jij bent de aansteker van heel dit gedoe! Met je vragen steeds...  ;D

Maar bedankt! Want je had gelijk. (En Frans bedankt, voor de deskundige uitleg)  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)


Lange Trein

Dag Michiel,
Oudere bedrijfsgebouwen hadden gietijzeren kolommen voor de ondersteuning van dakgebinte en andere. Aan vele van deze kolommen zaten platte uitsteeksels (palliers) waarop de lagers gemonteerd werden ter ondersteuning van de vele assen welke langs het plafond liepen om vanuit de centrale machinekamer (stoomgroep) de aanwezige machines aan te drijven. In de zalen waar geen machines stonden had je meestal kolommen in de zelfde stijl maar zonder 'palliers'. Ik heb een paar van zo'n kolommen staan, als je wil kan ik er gerust een paar foto's van nemen en ze zelf opmeten.
Met vriendelijke groeten,
Denis 

Michiel

Hallo Denis,

ik heb al een ontwerpje gemaakt en materiaal gekocht, maar extra documentatie kan nooit kwaad. In de loods staan geen machines, maar in het atelier wel. Het atelier komt later aan bod. Ik heb dus wel interesse in die beelden met het support voor de aandrijfstangen. Je mag ze hier in dit draadje plaatsen, als je dat goed vind. Hebben collega knutselaars er ook iets aan.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

railman56

michiel, voor het artikel "typisch belgische straatlantaarn" heb ik messing buisjes gebruikt. hiervan bestaan ook diverse diameters dewelke mooi in elkaar passen. wel iets duurder dan styreen maar toch wel fijner (persoonlijke mening). voor het moedermodel kan je ze zelfs eventueel lijmen. zoals je wel weet bestaan hierin ook strips zodat je eigenlijk alle kanten op kan. het is maar een idee.
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

Michiel

Bon, dit is dan een versie van wat een stalen pillaar moet voorstellen, vrij eenvoudig zoals ik ze veelvuldig zag op foto's van die tijd. Sommige waren nog soberder, andere dan weer iets eleganter. Dit is een middenmoter. Een bos van deze palen zie ik wel zitten. Ik denk dat ik hiermee in zee ga. Lijkt me wel historisch verantwoord.

@Marc, ik heb hier een combinatie van styreen en messing gebruikt. Gekocht wat in voorraad was in de winkel, een styreen staaf van 3mm en een messing buis van 4mm. De "kop" is ook weer een styreen blokje van 6x6x2mm.


Urbanie, oan wah paes'de?
Nikske Germaine, nikse, veu wah?
As gewuunlaek, Urbanie, as gewuunlaek paes'de gah oan nikske. Das nen 'abitude, nè?
Nije Germaine, 'k zen Zen! En nah gah!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Michel, dit ziet er perfect uit !
Strakke eenvoud, zéér geloofwaardig !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }