Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Brussel-Noord anno 1920 (bouw van het eerste segment: de loods)

Gestart door Michiel, 01 november 2012, 16:02:49 PM

Michiel

Bedankt voor de snelle reacties. Ik ga eens in m'n MSM's snuisteren om te zien of ik geen artikel vind met het procedee van afgieten (siliconen of zo).
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

@Frans, bedankt voor de tip! Gezien z'n geschiedenis en de toepassing lijkt die polonceau wel interessant. Ik ga eens een ontwerp uitwerken naar dit principe.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Havoc

Al aan etsen gedacht? Gezien dit in N is lijkt het me in styreen wel een prutswerk.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Michiel

Ik heb aan etsen gedacht, maar dat lijkt me zo meteen een sprong te ver. Ik zou het willen proberen met het maken van een moedermodel uit styreen/staal/messing, en die dan copiëren.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Citaat van: Havoc op 16 juni 2014, 10:27:56 AM
Al aan etsen gedacht? Gezien dit in N is lijkt het me in styreen wel een prutswerk.

Johan,  in styreen lukt wonderwel goed (zie mijn laatste spanten, die snel gebouwd waren).
Kwestie is: hoeveel moet Michiel er hebben.

Etsen: Ja, maar dan ben je in 2D bezig (op wat halve-etsing na).
H-profielen ets je niet na ... of je hebt redelijk wat soldeerwerk aan je been.

Giethars: gaat zeker, maar opnieuw: indien de bouw met H-profielen gebeurt, zit je met fijne spleetjes in je siliconenmal, en je hebt misschien (?) tweezijdige mallen nodig, alnaargelang de orientatie van je profielen.

Misschien is 3D printen hier de beste oplossing ...
Maar daar kan ik geen raad/goeie inschatting in geven: geen persoonlijke ervaring ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }


Steam.N

Dan ben je alweer in 2D bezig ... (misschien volstaat dit, afhankelijk van de zichtbaarheid van de spanten).
Vraag is: krijg je de fijne uitvoering, die je voor N nodig hebt ?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

conducteur

Houten spanten geen mogelijkheid? Dan denk ik dat laseren volstaat? Dat zijn toch rechthoekige/vierkante balken?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Steam.N

Indien houten balken, heb je geljk, Rian.
Maar als het stalen balken zijn, zijn het H- en L-profielen ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

Bedankt voor het meedenken.

Wat ik zou willen vermijden is het computertekenen. Heb ik hekel aan, verveelt me als de pest. Dus etsen, 3D-printen, laseren vallen voor mij vrij snel af wegens een te lage "modelbouwfactor" (mijn ervaring, niets algemeen, ik ben blij dat anderen er wel hun ding in vinden  ;) )

Ik heb ondertussen Stefan's "moeder der mallengietdraadjes" gevonden, en ga deze vanavond eens aandachtig doorspitten.

Ik heb even zitten twijfelen of hout of staal, maar uiteindelijk lijkt me staal de meest logische keuze gezien tijdperk en toepassing.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Havoc

CiteerDan ben je alweer in 2D bezig ... (misschien volstaat dit, afhankelijk van de zichtbaarheid van de spanten).
Vraag is: krijg je de fijne uitvoering, die je voor N nodig hebt ?

Vraag is vooral wat ga je van die spanten zien? Als ik de mockup van het dak zie: bitter weinig. Voor zo'n dak zal dat bvb L profiel van 60x60 geweest zijn. In N is dat dan 0.375x0.375. Zelfs als je dat in styreen doet gaat dat toch maar plat zijn.

CiteerHouten spanten geen mogelijkheid?

Denk het niet voor een gebouw van die omvang waar tenslotte vuur in gemaakt werd.

CiteerWat ik zou willen vermijden is het computertekenen. Heb ik hekel aan, verveelt me als de pest. Dus etsen, 3D-printen, laseren vallen voor mij vrij snel af wegens een te lage "modelbouwfactor"

Dat is natuurlijk ook een reden. Kan je niet helemaal ongelijk geven trouwens.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Dirky

Citaat van: Steam.N op 16 juni 2014, 10:53:52 AM
Indien houten balken, heb je geljk, Rian.
Maar als het stalen balken zijn, zijn het H- en L-profielen ...

ik hou dus echt wel van detail...
Maar is het niet zo dat je de spanten later enkel nog kan zien "door" de openstaande poortjes? En als die nu uit L-profiel zijn gemaakt en je bekijkt de volle kant, dan zie je toch gewoon ook balken...
Enerzijds maken we geen probleem van de veel te dikke wielflenzen - en die zie je constant - en anderzijds zou een dakspant uit volle balken niet goed zijn?...
tja, mijn mening hé!

SuSke

Maak van die dakbalk waar de gordingen opliggen maar al snel een 2x L-100x10 tot zelfs een 2x L-120x12.
De andere balken die op trek werken kunnen dan 2x L-60x6 worden.
Trekstangen gaan van rond 12mm tot rond 30mm en zelf 36mm voor grote overspanningen.
(voor de leken: aanduiding is [ L - flenshoogte x flensdikte ] voor gelijkbenige L-profielen, anders worden de 2 hootematen aangegeven [L-hxbxt])

Ik denk dat of je zoiets juist, en dus in 3D wil weergeven, een stukje modelbouwgeest si en compansatie van wat je eigenlijk allemaal al aan consensus hebt moet teruggeven.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Michiel

Hoi Dirk,

ik snap helemaal je redenering. Ik hou ook wel van een no-nonsens aanpak. Maar toch een paar tegenargumenten. Die belachelijk dikke N-flenzen ergeren me mateloos, maar om er van af te geraken is heel ingrijpend op alle vlak: rails, wissels, wagons, locomotieven... Het is een project op zich met haast alles zelfbouw, heb ik helemaal geen tijd voor. Maar dat terzijde, voor het moment zijn er géén spanten. Waarom niet zoeken naar een productiemethode dat zo dicht mogelijk de realiteit nabootst? En ten derde, werk ik aan iets meer inkijk dan alleen langs de deurtjes. Het dak moet afneembaar zijn om locjes te kunnen aanduwen, loshaken, weer op het spoor zetten, of wegnemen wegens defect. Dat zou meteen een gelegenheid zijn om de binnenstructuur te tonen. Hoe? Dat is nog niet vastgelegd.

@Frans, bedankt voor de paar maten als houvast.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Rangeerduivel

Citaat van: Dirky op 16 juni 2014, 12:21:29 PM

Citeerik hou dus echt wel van detail...
Enerzijds maken we geen probleem van de veel te dikke wielflenzen - en die zie je constant -

En zijn die in N niet nog 'nadrukkelijker' dan in bvb HO?
Evenals de natuurgetrouwe afmetingen van de rails en nog andere zaken,maar dat zijn toegevingen die vroeger al door iemand anders gedaan zijn.
Het hangt er vanaf waar je de grens van perfectie wil trekken,en Michiel kennende... :-\ :D