Nieuws:

Nu in MSM 249 REPORTAGE: Alles wat u moet weten over de 10de Grote Modelspoor Expo * Spur Z weekend in Altenbeken * RAMMA 2024

Hoofdmenu

Brussel-Noord anno 1920 (bouw van het eerste segment: de loods)

Gestart door Michiel, 01 november 2012, 16:02:49 PM

Steam.N

Jezus, dat loopt op !!!
Ik ga ook al maar mijn voorraad aanleggen ...
Natuurlijk, met al die parallelsporen op je module loopt het serieus op !

Voorlopig mag je gebruiken wat ik hier heb liggen  ;)
Geef maar een belletje of email !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

Ik heb 2 uur liggen zoeken naar spooksignalen. Sommige bezetmelders twijfelden en gingen aan en uit zonder belasting of zonder aanwijsbare rede. Maar uiteindelijk heb ik de oorzaak gevonden. Ik heb een ringleiding van 1.5mm², met op het eind een kleine ontstoorcapaciteit van een paar pF. Dit was al voldoende om een potentiaalverschil te kreëren over de lengte van de ringleiding (ongeveer 2m). Zonder die capaciteit geen probleem meer.

Nu nog zoeken naar een gekoppeld effect: wanneer een specifieke bezetmelder bezet meldt, gaan plots alle 8 lijnen van diezelfde terugmelder mee in bezet. Ik ben dus nog even bezig met het debuggen...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Debuggen en spooksignalen: 't is me ook bekend  ::)
Zoiets kan bijzonder tijdrovend zijn. Rustig en moedig verder zoeken ...  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Bedankt Gerolf,

Ondertussen ook het tweede probleem opgelost: een pootje van een IC vergeten te solderen. Alle bezetmelders werken nu zoals voorzien. Nog even alles in Koploper invoeren om te zien of het heen en weer rijden ook goed verloopt. Dat brengt soms ook nog problemen aan het licht...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

Zo! De bedrading lijkt OK. De locs rijden in en uit de loods. Dus weer een filmpje voor het archief "hoe het ooit begon". De locomotieven rijden nog aarzelend en hebben af en toe nog hand god's nodig om te vertrekken, maar dat komt ook in orde. Alle locomotieven hebben nog een grondig onderhoud nodig zoals sleepcontacten nakijken en eventueel extra aanbrengen, gewicht toevoegen, decoderparameters afstellen... Ondertussen kan ik weer een bladzijde omslaan en overgaan op een volgend onderwerp: wissels aan de praat krijgen.

O ja, het filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=wR-xBXKWfLo
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ToThePoint

Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Steam.N

Belangrijke stap gezet, Michiel !
Veel succes met de volgende  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

conducteur

Zeer knap, toch zou ik het locomotief-onderhoud voornemen, als je later op wisselstraten een stilvallende lok hebt dat je zeker weet dat het de baan is en niet de lok?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Michiel

#579
Hoi Rian,

Alle locs zullen een grondig onderhoud krijgen, zelfs een upgrade naar beter. Dat is zeker een voornemen, maar voor later. Rijden is nu echt ondergeschikt, en bouwen staat centraal. Na het technisch gefrunnik hoop ik ooit eens met de scenery te kunnen beginnen. Jean heeft al een paar gebouwen klaar, ik heb nog niets, behalve een paar mock-ups en probeersels (en een mooie watertoren). Locomotieven komen echt veel later.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Michiel, vergelijken is zo moeilijk:
Jij hebt je sporen al gelegd, hebt terugmeldingen, hebt je besturingsprogramma, hebt locs uit het juiste tijdperk.

Zelf heb ik, behalve vier kleine gebouwen, slechts half afgewerkte hoofdgebouwen.
Geen sporen, geen terugkoppeling, geen besturingsoftware  ;)
Maar voor alles komt zijn tijd  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

k'weet het wel.  ;) We zitten beide in hetzelfde schuitje: "accute tijdnood" genaamd. Jij gaat als een speer, en heb mijn kop in 't zand gestoken: Leuven 2014 haal ik op mijn sokken!  ;D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

evan

Knap werk Michiel!  En er is absoluut beweging :D  De loco's rijden best zacht ondanks dat het N-schaal is.

Op naar de Scenery!!!

;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Michiel

Evan, voordat ik met scenery begin had ik toch graag het grootste deel van het technisch gepruts klaar gehad. Wissels bijvoorbeeld, die wil ik ook graag zien bewegen.

Vandaag was het een bof-bof dag met veel huiselijke taken en weinig tijd over voor de iets boeiendere modelbouwtaken. Maar toch tussendoor even kunnen knutselen. Zoals eerder al vermeld ga ik de Conrad wisselaandrijvingen proberen. Ze hebben geen al te beste reputatie (beperkte duurzaamheid van de schakelcontacten) maar ze zijn zo goedkoop... Een afwijking van het gebruikelijke is de omzetting van de laterale beweging van de wisselarm op de wisseltongen, namelijk met een hefboomsysteem zodat de Peco-wissels hun veertje kunnen behouden en ik de motor met lage spanning kan aansturen. Minder "klak" en pats!, meer rustig motorwerk en wisselomzetting. Dat is dus de theorie.  ::)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

't Is weer een hele tijd geleden dat ik hier nog iets van me heb laten weten.  :-[

Maar toch even zeggen dat ik de laatste week weer bezig ben geweest met dit segment, en wel nog steeds met het bedraden. De voedingsplank met 2 trafos en centrale is klaar. De wisselmotoren zijn geplaatst, uitgelijnd en verbonden met hun wisseldecoders. De XpressNet aansluitpunten zijn aangebracht. De ringleiding, komende van de trafo/centrale-eenheid, werd langs de voorkant volledig doorgetrokken en alle appartuur is er op aangesloten. Nog alleen de achterkant, naar waar ik de ringleiding nog moet doortrekken, en moet verbinden met alle apparatuur. Hopelijk is dit over een dag of twee ook gedaan. Dan werd alle "voorlopige" bedrading vervangen door de definitieve. Oef!

Sorry voor dit saaie verslagje, maar ik leef dus nog een beetje.  ;) ;D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)