Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Brussel-Noord anno 1920 (bouw van het eerste segment: de loods)

Gestart door Michiel, 01 november 2012, 16:02:49 PM

Michiel

Hoi Jim!

En nee, ik heb geen CNC-machines of zo.  ;D Ik doe alles gewoon met de hand; met een podlood, meetlat, handzaag, rasp, een fles houtlijm, een springzaag en een paar klemmen komt men al een heel eind. De panelen heb ik bij de lokale bouwmarkt snel even op maat laten zagen; snel, recht en haaks. Dat scheelt meteen een hoop werk.

Het is dus voornamelijk handwerk en dus ook niet super-nauwkeurig. Ik ben toch een beetje bezorgd of de segmenten probleemloos gaan passen, en geen problemen gaan opleveren met het treinverloop over de scheiding. Ik heb nog geen ervaring met modulebouw of zo. Het is daarom allemaal nog wat zoeken en proberen bij het bouwen van de eerste exemplaren...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Mooi werk, Michiel !
Ik zit hier te duimen  voor een succesvolle start van de eerste modules van onze N-forum-modulebaan  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

#17
Jean, met de aansluiting op de toekomstige N-forumbaan heb ik inderdaad al rekening gehouden. Dit is de eerste bak van de serie voor Brussel-Noord met het depot. Rechts ervan komt een overgangssegment naar de modulenorm. Rechts-boven op de foto, achter de sergant,  zie je de opening langs waar het spoor aansluiting zal krijgen op de N-forumbaan.  ;)

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

#18
Verborgen rijstroken worden voorzien van boorden, opdat treinen niet onverwacht en ongezien het vrije luchtruim kunnen kiezen. Deze boorden zorgen er meteen ook voor dat de rijstroken minder doorbuigen en dus steviger worden. Hier, op de foto, zijn de boorden 12mm hoog tov het rijoppervlak. Het houtstof en -vezels worden later nog weggeschuurd met een schuurpapier.


EDIT: URL gecorrigeerd
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ToThePoint

Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

ERVIN


railrunner

Michiel,
Als je vragen hebt over modulebouw in schaal N, kan je steeds bij ons terecht.  Wij doen niets anders.

Al wel een tip: als je een modulebak maakt, voorzie dan eveneens de kant van de volgende modulebak op precies dezelfde afmetingen (dus de twee platen van opeenvolgende modulebakken tegen elkaar.  Als je dan moet zagen, vijlen, etc in uw houtwerk, dan maak je de overgangen in de modulebakken precies passend.  Dat scheelt een heleboel werk.  Voorzie eveneens geboorde gaten waardoor je een dievel, messing buisje, peschelbuis, of iets ander kan doorsteken zodat de modulebakken steeds passen als je ze in elkaar steekt  voor een tentoonstelling of dergelijke.  Daarmee kun je enorm veel tijd, gepruts en miserie mee vermijden tijdens de opbouw.  Zeker als je meerdere sporen legt op de modules, wat in jouw geval zeker van toepassing zal zijn.

Steam.N

Citaat van: Michiel op 15 december 2012, 21:40:40 PM
... Rechts ervan komt een overgangssegment naar de modulenorm. ...
Michiel, komt de trein dan ondergronds binnen op Brussel-Noord ?  Of komt er op de rand van je huidige segment een brug?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

#23
@Jim, bedankt voor te tips. Alles wat je hebt voorgestaled heb ik gedaan: zijpanalen samen dubbel maken, gaten voor dievels en moeren tegelijk voorzien...  Ik heb goed opgelet in de klas (jouw uitleg tijdens onze vergadering), en heb het toegepast. Thanks!

@Jean, in het echt komen de lijnen met een brug over lijn 61 samen tot de bundel naar Brussel-Noord. Lijn 61 loopt achter de loods dwars op het emplacement. Op mijn baan doe ik het net omgekeerd, de lijnen (Antwerpen, Ooostende en Namen) komen samen via een tunnel onder lijn 61. Dat levert me meteen een geloofwaardig verdwijnpunt op (richting schaduwstation). Langs de andere kant van lijn 61 komt dan de forumbaanaansluiting via een overgangssegment en een tunnel onder lijn 61.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ACFI

Michiel,

Bedoel je lijn 161?

L61 is Leireken denk ik (Aalst londerzeel Mortsel)


Steven

Michiel

Steven, je hebt helemaal gelijk! Lapsus van mij... ik wist het en toch schreef ik het verkeerd. Lijn 161 dus, of nog beter 161a.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Steven, Michiel,  bedankt voor de correctie.
Anders zouden mijn treinen nóóit in Brussel Noord geraken  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Havoc

Ik volg dit ook, komt nog van pas denk ik als ik aan mijn bakken ooit begin.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Michiel

#28
De eerste bak is klaar, althans de basis. De binnenliggende tracés zijn meteen ook de diagonalen om de bak haaks en stevig in vorm te houden. De tweede bak is nu aan de beurt, en dan kan ik zien hoe de 2 onderlinge kopvlakken aan elkaar aansluiten. En volgende keer koop ik sneldrogende houtlijm (als die bestaat), want telkens een half uur wachten vooralleer ik de klemmen kan recupereren voor de het volgende deel, begint stillekes aan aan mijn geduld te knagen...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Jurgen

Citaat van: Michiel op 16 december 2012, 22:24:24 PM
want telkens een half uur wachten vooralleer ik de klemmen kan recupereren voor de het volgende deel, begint stillekes aan aan mijn geduld te knagen...

Geduld is een schone deugd zeg ik altijd.  ;)

Komt wel in orde, ik zie het.  :D
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.