Brussel-Noord anno 1920 (bouw van het eerste segment: de loods)

Gestart door Michiel, 01 november 2012, 16:02:49 PM

Michiel

Geen plek om het ergens te zetten, geen middelen om het te financieren, geen tijd om het te bouwen, maar als het kriebelt moet men krabben.

Ik ben het wachten beu. Een mens kan plannen en blijven plannen, maar op een dag moet er toch eens schot in komen. 3 jaar na het initieel idee begin ik er aan. Het mamoetproject waar ieder nuchter mens van zegt: te groot, begin er maar best niet aan.  8)

Na een hoop omzwervingen heeft het concept uiteindelijk vorm gekregen. Het wordt een baan bestaande uit tig draagbare segmenten, aansluitbaar op de toekomstige forumbaan door middel van een overgangssegment. De segmenten zijn bijna allemaal 90x60cm, behalve deze langs de kant van het depot, waar de segement 115x60cm worden.

Het sporenplan wordt per computer ingegeven, en de de vorm van de segementen wordt bepaald. Nog even, en ik kan het hout gaan kopen, en de eerste 2 bakken in elkaar timmeren. Ik begin langs de kant van het depot, en ga zo segment per segment hieraan aansluiten. Op de tekening hieronder zijn de 2 startsegementen (depot) ingekleurd. Rechts op de tekening is de aansluiting met de forumbaan, naar links loopt de sporenbundel richting het eigenlijke stations van Brussel-Noord.

Het startschot is gegeven. Ik ga ervoor. Dit draadje zal nog minstens 20 jaar actief blijven, als ik ten minste de eindmeet haal...  ;D







EDIT: defect URL's hersteld
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Aaahhhh !  Eindelijk   ;)

Indrukwekkend project !   :P :P :P
Erg blij dat je van start gegaan bent.
Hou ons maar regelmatig op de hoogte van de vorderingen !

Veel succes en bouwplezier !!!
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Metpetergaathetbeter

Michiel,

alvast veel succes en nu maar hopen dat je minstens 70 (ouder mag vanzelfsprekend ook !)wordt !

Groeten Peter ;D

Steven123

Het ziet er zeker geen klein project uit, ben al benieuwd naar de vorderingen   ;)
Meteen hier ook even een planning opmaken om dit draadje de komende 20 jaar te kunnen volgen!  :D

Succes met de bouw,
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

marc goovaerts

Ik wens je ook alle succes toe... en doorzettingsvermogen.
Alvast een draadje dat de komende jaren het forum de moeite waard zal maken !

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

PeterC

Citaat van: Michiel op 01 november 2012, 16:02:49 PM
...Een mens kan plannen en blijven plannen, maar op een dag moet er toch eens schot in komen...

Michiel, gewoon eraan beginnen en DOEN!  Ik volg de komende 20 jaar  ;)
Groetjes, Peter


Dirky

't Mag iets vlugger Michiel  :)

'k Heb zo de gewoonte om de 10 jaar te wisselen van hobby en zou wel graag het einde van je baan zien voor ik weer met vliegerkes begin!  ;)

ik volg....

Michael

Michiel succes, ik volg je project, zelf heb ik ook nog werk voor de komende 20 jaren.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

TBCédric

Ik ga dit project met grote ogen volgen!!! ;)
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Gerolf

 :o 20 jaar ??? Dat is me wat. Volgen doe ik zeker  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

CiteerGeen plek om het ergens te zetten, geen middelen om het te financieren, geen tijd om het te bouwen, maar als het kriebelt moet men krabben.

Amen. De beschrijft -denk ik- meer dan 50% van de modelbouwers. Succes ermee.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Michiel

Leuke reacties allemaal! Bedankt voor de aanmoedigingen en het enthoesiast onthaal van dit project.

Elke modelbaan begint met een zielig hoopje planken. Ze werden bij de bouwmarkt al netjes en snel op maat gezaagd (hopelijk klopt het een beetje). De 12mm multiplex panelen staan klaar om verwerkt te worden tot de 2 eerste segmentbakken van de modelbaan. Nu wachten op daglicht, want in deze kamer in verbouwing is nog geen kunstlicht...



groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

De eerste segmentbak wordt in elkaar gelijmd...  Het gaat allemaal nog trager dan een schildpadgangetje, maar daar komt later wel meer vaart in, geen paniek! ;D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

railrunner

Hi Michiel,

Leuk dat je eindelijk het startschot gegeven hebt!  Weer een mooi Belgisch project in schaal N naast dat van Jean om te volgen.  Ik wens je heel veel succes! 
Uw houtwerk is precies mooi gezaagd.  Bij een schrijnwerker?  Of bij een doe-het-zelver?  Als ik de voorkant en de bogen zie, vermoed ik met een CNC-zaagmachine.  Als dat zo is, dan beloofd dit voor de verdere opbouw.  Van grote kwaliteit!