Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Forumbaan voor N-schaal ???

Gestart door Steam.N, 22 oktober 2012, 16:22:49 PM

railrunner

@allen,  thanks voor de mooie commentaar.  Da's hetzelfde als een Red-Bull geven  :D

Gisterenavond en daarstraks wat verder gewerkt.  Resultaat wordt nu iets duidelijker.





Steven123

how man!  ;D
Dat gaat hier serieus vooruit, zeer mooie constructie!
Zo'n type brug wil ik in de toekomst ook (ooit) eens bouwen :))

Knap!
Groeten
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

railrunner

Citaat van: Steven123 op 30 januari 2013, 19:09:03 PM

Zo'n type brug wil ik in de toekomst ook (ooit) eens bouwen :))

Hoi Steven,

Geen probleem hoor, tekeningen zijn ter beschikking, dat zijn geen staatsgeheimen.  Zelfs verschalen naar bijvoorbeeld HO zou geen probleem zijn denk ik.  Ik weet wel niet wat dat gaat geven voor de klinknagels.  Moet ik eens uittesten.

Steam.N

Jim, je vliegt er nogal door !
Zeer mooie constructie !!!
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

marc goovaerts

En zoals veel wat we hier voor N zien veel degelijker, mooier en aanlokkelijker dan het aanbod van de 'grote' fabrikanten in N.

railrunner

Jean,

Tja, het lijkt zo.  De bovenkant van de brug is ook al geplot, straks even uitsnijden en eens passen.  Ben zelf nieuwsgierig.  Ik heb geprobeerd de balken van de bovenkant te laten uitkomen met de balken van de zijsteunen.  T'is te hopen dat mijne wiskundige knobbel me niet in de steek heeft gelaten.  Eens de bovenkant klaar is, begint het frulwerk aan de brug.  Dan zal het niet zo snel vooruitgaan vrees ik.  Looppad naast de brug, verstevigingslatten op het binnenraamwerk van de zijkanten, dwarsverbindingen erop, 't is dan ook een Vierendeelbrug.  Eigenlijk is het plan van de Buchtenbrug in Gent, maar in Herentals is er ook zo'n Vierendeelbrug over het Albertkanaal.  Het zijn niet exact dezelfde bruggen, maar toch.

Vanmorgen zat ik eigenlijk met een dilemma, waar ik nog niet uit ben.  In N-schaal is er voornamelijk Belgisch materiaal verkrijgbaar van voor de jaren '70.  Ik merk op dat er momenteel zeer modern Belgisch materiaal op de markt komt.  Dat geeft een dilemma.  Modern materiaal wil zeggen dat er nieuwe mensen instappen in de N-wereld terwijl wij (jij, Michiel, ik en vele andere N-liefhebbers die ik ken) met 'oudere' wagons en locomotieven rondrijden.  En ik merk op dat ik zelf modern materiaal begin te kopen.  Moet dan de forumbaan in een bepaalde tijdsperiode liggen, of komt eender welke periode in aanmerking.  Dit heeft ook gevolgen voor de huizen die ik wil ontwerpen voor de forumbaan.  Moderne huizen of oudere huizen.  Alhoewel ik eens zeer graag moderne huizen wil ontwerpen en maken, passen 'oudere' huizen in elke tijdsperiode, ook de huidige.  Dan zijn bijvoorbeeld de statige woonhuizen in bijvoorbeeld Boechout interessant.  Wie geeft raad?


Michiel

Mijn mening is om geen tijdvak op te leggen. Tijdens de opstart van het project formuleerden we het als volgt:
Het uitgangspunt is tijdperk III-IV, jaren 1960-1980 omdat hiervoor het meeste Belgisch rollend materieel beschikbaar is in schaal N. Maar het staat iedereen vrij om zijn segment in een ander tijdperk te plaatsen (I tot V, naar eigen voorkeur). Het is dan wel aangeraden om bij de overgang rekening te houden met de inkleding wetende dat de naastliggende module een ander tijdperk uitbeeld. Ik zou rond de overgang de scenery tijdloos houden (gras, struiken, landweg, oude boerderij, kapelletje...), met een knipoog naar TPIII-IV.

Maar voor mij stoort het niet dat de forumbaan heterogeen is. Het belangrijkste is plezier hebben in het bouwen en het samenkomen. Wie weet, als we volk en modules genoeg hebben, dat we thema-rijdagen kunnen afspreken? Maar dat is toekomstmuziek.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Ah, Jim, had je laatst reactie gemist.
Michiel heeft ondertussen al gereageerd, en dit was inderdaad het uitgangspunt.
Daarom ga ik in NEEB wat voorzieningen inbouwen (afneembaar) voor de pantografen van electrische locs, die nooit de sporenhal van Turnhout ingereden zijn.

Dichtbij bij het station ga ik me baseren op postkaarten, en me bij NEEB houden, maar op aansluitende modules ga ik ook wat vrijer omgaan met het tijdsaspect.
Zolang de aansluitingen van modules niet echt gaan vloeken, gaan we een mooie gevarieerde baan tegemoet ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

railrunner

Tegenslag vandaag (maar een goede dag op het werk ;D)

De spijlen van de bovenkant komen niet exact overeen met de spijlen van de zijkanten.  Ik moet de tekening aanpassen en opnieuw de plotter laten warm draaien.  Zal iets zijn voor het weekend.

Ben blij dat jullie modelbaantijdsgeest niet zo eng is.  Dan ga ik eens iets moderner aan de slag.  Ook een reportage hier? 

Ik vroeg me af of er iemand interesse heeft om met autocad te leren werken. Neen, geen 800 bladzijdes maar een beknopte handleiding of iets dergelijks. 

evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

gardevil

Citaat van: railrunner op 01 februari 2013, 18:46:35 PM
.............

Ik vroeg me af of er iemand interesse heeft om met autocad te leren werken. Neen, geen 800 bladzijdes maar een beknopte handleiding of iets dergelijks.

Klinkt niet slecht ;)
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

Steam.N

Citaat van: railrunner op 01 februari 2013, 18:46:35 PM
De spijlen van de bovenkant komen niet exact overeen met de spijlen van de zijkanten.  Ik moet de tekening aanpassen en opnieuw de plotter laten warm draaien.  Zal iets zijn voor het weekend.
Het is ook geen vanzelfspelende vorm om de afmetingen direct juist te hebben.
Maar het komt goed!  Geen twijfel !

Citaat van: railrunner op 01 februari 2013, 18:46:35 PM
... interesse heeft om met autocad te leren werken. Neen, geen 800 bladzijdes maar een beknopte handleiding of iets dergelijks.
Interesse zeker, maar als je geen AutoCad hebt, thuis ... of bestaat daar een freeware versie van ?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

railrunner

Er bestaat freeware, namelijk autocad2004.  Even googlen.  Deze is zeker voldoende voor onze hobby.

Driesel


Mooie Vierendeel-brug, Jim!!!

Wat die Autocad betreft, daar ben ik wel in geïnteresseerd.

Groeten,

Dries

Koen

@Jim,

Knap werk!
Welke snijplotter gebruik jij?

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren