Zelfbouw HLD Reeks 62 (low budget)

Gestart door Steven123, 19 oktober 2012, 14:47:38 PM

Peter

CiteerAVA...  Die madam gaf niet toe; "ge moet minstens één meter aankopen

Dan heb je toevallig een "moedwillige" dame getroffen, want ik heb al een paar keer stukken van 20 cm gekocht.

De lok wordt in elk geval mooier en mooier. Proficiat nogmaals.
Toch een vraagje; heb je geen schrik (gezien mijn negatieve ervaring met station Boom) dar de MDF mogelijks kan krom trekken, of heb je daar een behandeilng voor voorzien?
Met vriendelijke groeten
Peter


Koen

Knap werk Steven.
Ongelooflijk wat jij uit MDF kan creëren!
Ik volg dit draadje met Argus ogen  :P.

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Cozzy

De getoonde foto's zijn een omschrijving zonder woorden van 1 begrip: talent!
Knap werk Steven!

Groeten,
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

Durango

Narrow Gauger pur sang HoN3, HO, On30
Grtz,
Leon
Team Mitropa ( www.teammitropa.nl )

Huugooke

wat kan ik daar nog aan toevoegen? Ik ben sprakeloos! Vooral het feit dat je dit allemaal bereikt met "elementair" gereedschap wekt mijn bewondering.

TBCédric

Volgens mij heeft iedereen bewondering en respect voor je werk steven!!!  nog veel plezier en succes met je werk.

groeten de ce
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Steam.N

Steven, prachtig resultaat
Volmondig akkoord met alle positive reacties hierboven !
Mooi, mooi, mooi !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steven123

amai! Wat is dat hier allemaal  :D  Zo dadelijk ga ik me nog ongemakkelijk voelen :)

Citaat van: Peter op 01 november 2012, 11:52:54 AM
Toch een vraagje; heb je geen schrik (gezien mijn negatieve ervaring met station Boom) dar de MDF mogelijks kan krom trekken, of heb je daar een behandeilng voor voorzien?

Klopt, dat is vaak een probleem bij hout en plaatmateriaal.  Het is niet de eerste keer dat ik met mdf werk, dus ik heb niet onmiddellijk angst voor kromtrekken (altijd hart vasthouden);  Mdf is een leuk materiaal om mee te werken, maar het is erg gevoelig voor vocht en verkeerd gebruik.  Het vocht kan je zowel zien in de zin van 'luchtvochtigheid' alsook elke vorm van vloeistoffen.  Als vrouwlief haar emmer omstoot over de plaat is het sterk aan te raden opnieuw te beginnen.  Het materiaal bestaat uit een samengeperste koek van vezeltjes en lijm -> bij contact met vocht gaan deze vezeltjes uitzetten en hebben ze jammer genoeg (na het opdrogen) niet de eigenschap om naar hun oorspronkelijk vorm terug te keren.

Met 'verkeerd gebruik' heb ik het in de eerste plaats over de stockage; veel mensen plaatsen hun mdf platen rechtop tegen een muur om plaats te besparen -> zeer slecht idee, de boel gaat onder invloed van het gewicht doorhangen, de vezeltjes gaan zich vervolgens 'zetten' met alle gevolgen vandien.  Soms zie ik een mdf plaatje op 2 schragen liggen, of een boekenplank; eveneens gaat dat kromtrekken en onbruikbaar worden.   Mdf moet steeds goed ondersteund worden en indien mogelijk op een perfect 'vlakke' ondergrond liggen.

daarom zie je ook (zou toch moeten) in de doe-het-zelf zaken de platen horizontaal liggen:


Staan ze rechtop, of heeft de zaag-man nog 'overschotten aan de kant staan', dan ga je beter ergens anders als je problemen wil uitsluiten.

(in dit geval geen mdf, maar het gaat om het idee)


Als je het werkstuk nog zou schilderen of vernissen stel je dat best ook niet te lang uit 'na' de bewerkingen; je wil namelijk het aanwezig vocht (=miniem, altijd aanwezig) in de platen behouden, en eveneens beschermen tegen extern vocht (=verhoogde luchtvochtigheid, druppels...).  Veranderingen in het 'vocht-percentage' van de plaat kan kromtrekken bevorderen.


Als ik me niet vergis was het bij station boom de onderliggende 'multiplex' die ging kromtrekken? -> De dunne mdf plaat volgt dan deze kromming en de vezeltjes doen (jammer genoeg) hun werk.   Het is dus echt belangrijk om mdf degelijk te ondersteunen zoals men in de bouw 'I-liggers' gebruikt onder betonplaten.   Ideaal is een kader (=zijwanden) te maken en daarbovenop de plaat te monteren.  De zijwanden vangen dan de doorbuig-kracht op zoals bij een I-ligger.  Vooral in de lengte-richting van de plaat is dat een noodzaak...

In mijn geval vormen de zijwanden van de loc de 'I-ligger' en blijft de juiste afstand tussen de zijwanden bewaard door de 'dwarsschotten'.  De dwarsschotten vormen op hun beurt de ondersteuning voor het dak (=belangrijk).  Verder zitten de koppen van de zijwanden in de neuzen verwerkt.
(Mijn excuses voor de lange tekst  :o)


Citaat van: piko(ho) op 01 november 2012, 10:17:25 AM
Straks kan je zelf een fabriek beginnen met low budget loc's  'stevens low budget fabriek'...

:D Laten we hopen dat het niet zover komt...   
Ik ga weinig kunnen beginnen tegen de chinezen vrees ik  8)


Iedereen bedankt voor de reacties!
Groeten en veel rijplezier,
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

Gerolf

Bedankt voor die degelijke hout-uitleg, Steven  8)
... en ik kijk ook bewonderend naar je loc-in-wording, hé  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Peter

Steven,

bedankt voor de uitgebreide uitleg.
Met vriendelijke groeten
Peter

ronny-vdv

Hier doe ik mijn petje voor af.
Hier is maar één woord voor : SCHITTEREND !
Mvg,

ronny-vdv

1op32

O man dit is knap werk, echt een modelbouw meesterwerk, petje af !!
Schaal 1/32 omdat ze de mooiste is

Steven123

Bedankt voor de commentaren  ;)
Ik had heel graag nog een update gepost, maar helaas heb ik nog helemaal niets kunnen bijwerken...  :-\


Momenteel ben ik vollop in theorie opleiding voor bestuurder bij de nmbs,  het is een behoorlijk pak leerstof om te verwerken waardoor ik bij thuiskomst in feite  tussen de boeken moet zitten ipv te knutselen.  :-X

Vandaag ben ik geslaagd voor het Europees examen, wat betekend dat ik de opleiding mag verderzetten.  :D
Vanaf volgende week mag ik een week meerijden met een type 77 (kijk ik erg naar uit), en dan begint de volgende theorie-cursus...

Dit weekend kan ik dus eindelijk even uitblazen,
hopelijk kan ik dan die lamel-luchtroosters toevoegen.

Iedereen veel rijplezier,
Groeten
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.