Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Lijn 154

Gestart door Michael, 11 oktober 2012, 15:16:00 PM

Michael

Citaat van: conducteur op 02 juni 2013, 16:17:20 PM
Zonder schroeven? Hoe doe je dat?

Speciaal voor Rian

De constructie die later de steun bied voor de achter grond en die ook voor stevigheid van de volledige constructie zorgt.



Hier past bovenstaande constructie in zonder schroeven



Klaar om de boel samen te stellen, de lange latten daaraan wordt later de fries bevestigd.



Detail opname van de achtergrond constructie in de ondersteunen



En zo als er twee bakken naast mekaar staan.







Rian ik hoop dat het zo duidelijk voor je is, nu hou ik op over de onderbouw en ga me de komende tijd toe leggen op de bouw op de module bakken. Even geduld dus.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

conducteur

inventief, het verwondert mij dat het stevig is... maar als je dat zegt dan zal dat wel zo zijn denk ik.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Martin Welberg

Naast het leuke groen op het kleedje ben ik echt benieuwdd naar de rest.. ;)

OlivierV

Michael, zou het niet nog ietsje beter zijn om vooraan bovenaan ook nog een balkje ter versteviging bij te schroeven? Voor de rest, knap werk!  ;)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Kautenbach

mee eens Olivier, heb ik in elk geval wel, t is echt een superstevig geheel op die manier. Ik "borg" het geheel dan nog met een staander waar ook de fries aanzit. Klopt het dat die bij jullie opzet al aan de onderste drager zit?. Ga je ook een systeem eraan maken voor de fries/verlichting ect?

Michiel

Ik vind dit een heel inventieve constructie en bookmark dit draadje meteen voor later.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michael

Olivier en Wim, voorlopig laten we het zo, als straks de volledige baan wordt opgezet, komt deze in een vierkant te staan (zie begin van dit draadje) alle module bakken worden met 2 bouten en vleugelmoeren vastgezet, ik verwacht dat de constructie dan geen kant meer op kan, mocht het nodig zijn dan voegen we nog een paar kruizen (plug & play) door waardoor de stevigheid meteen een flinke factor wordt verhoogd.
Fries, verlichting etc komt er zeker, daar dient ook de lange lat voor die als eerste in de staande constructie wordt geschoven.
Het idee is er de uitwerking volgt spoedig. We maken de constructie volledig uit losse onderdelen waarbij alles in mekaar wordt gehaakt zodat de basis in een mum van tijd staat. We zijn al een flinke tijd bezig met uitzoeken hoe we de constructie willen hebben en eindelijk zijn we aan het bouwen gegaan, allemaal veel later dan gedacht, maar we gaan vooruit.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Kautenbach

gaat een indrukwekkende opzet worden ;) 4 bij 4 meter, je gaat nu met afbouwen starten, veel plezier ;D

Michael

Citaat van: Michiel op 06 juni 2013, 15:07:54 PM
Ik vind dit een heel inventieve constructie en bookmark dit draadje meteen voor later.
Michiel bedankt, we doen ons best om zoveel mogelijk met handige dingetjes te komen. Ook de aansturing wordt een uitdaging.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Michael

Kleine tegenslag, afgelopen weekend heeft 1 van de vrienden van HSB modelbouw besloten om er mee te stoppen, d.w.z dat ik en vriend Erik ons flink moeten bezinnen hoe nu verder, de bouw van lijn 154 komt hiermee niet in gevaar omdat we met z'n drieën elk een afzonderlijk deel zouden bouwen waarvan we uiteindelijk  1 geheel zouden maken, de volledige baan zou 4x4 m beslaan maar nu valt daar ruim 4 meter tussen uit.



Maar dit terzijde.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Kautenbach

och, dat is toch in een half jaartje opgelost ;) wel balen, hoe meer zielen hoe meer vreugd is wel t motto denk ik 8)

Michael

Wim als je een plekje ambieert, ben je welkom hoor. ;D
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Kautenbach

haha, michael, we mailen, en posten elkaar, heb nog wel een paar segmenten/modules staan, samen metertje of 3,5, waren al eens mee naar ontraxs! benne bijna "over" ;D

Michael

Na een weekje van bezinning en overleg gaan Erik en ik verder als PLM-Bouw (Passie! Landschap- en modelbouw), zo hebben we geen naam probleem meer mocht er in de toekomst iemand bij komen of wat dan ook.
De vrij gekomen 4 m module baan gaan we gebruiken als schaduwstation de schematische opstelling zie je hierna.



Dit weekend gaan we verder met het afbouwen van de onderbouw waaraan we nog een paar kleine aanpassingen doen.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Michael

Sinds de laatste reactie zie ik tot mijn schrik dat dat al bijna een half jaar geleden is, in die tussen tijd is er veel gebeurd.
In de zomer maanden even weinig gebouwd, maar na de zomer vakantie weer begonnen.
Eind augustus hebben we de helft van de baan opgezet, d.w.z, het deel wat lijn 154 wordt. Viel niet tegen het opzetten van de baan ging redelijk vlot en de bedoeling was om het spoor tracé uit te zetten. Vanuit Lustin laat ik het spoortracé langzaam dalen naar Godinne, om dat verderop nog iets lager over de maas te gaan waarna de baan eindigt.
Hieronder een foto van de brug welke ik op de baan wil nabouwen.



Wat is er verder gebeurd. Erik en ik wonen ongeveer 40 km bij mekaar vandaan, maar wilde toch wekelijks samen bouwen, we hebben dit getracht door de weeks te doen, maar om eerlijk te zijn kwam daar niet veel van terecht, 's avonds rond 19.30 was hij bij mij of ik bij hem, dan aan de slag tot 22.00 u dan weer naar huis want allebei moeten we vroeg uit bed om te gaan werken. Zo twee maanden verder gemorreld en eind oktober besloten dat dit zo niet langer verder kan, ten eerste schiet het niet op en ten tweede voelde we ons er geen van beiden goed bij.
Nu klussen we wekelijks op zaterdag, af en toe valt er een zaterdag weg i.v.m. gezin en andere bezigheden dan de hobby.
Momenteel bezig om rails te leggen, module overgangen maken is nieuw voor me dus dat gaat nog niet super vlot, maar het gaat wel vooruit. Foto's moet ik nog uploaden, dat wil ik de komende week doen, m'n streven is om dit jaar nog alle rails te kunnen leggen, dan kunnen we met het kerstverlof proefrijden.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154