Modelbaan naar modernste railmateriaal standaard

Gestart door jacques timmermans, 18 september 2012, 11:05:29 AM

jacques timmermans

Naar lang aarzelen, overwegen en een opmonterende zomervakantie is het er toch van gekomen: "Tabula Rasa"
De zich nog in opbouw zijnde H0 modelbaan waarvan het railmateriaal al grotendeels verlegd was werd tot op de onderbouw afgebroken. Hierna deed zich eveneens de gelegenheid voor om zonder teveel gesleep het ca. 8,25 x 4,35 m grote lokaal  volledig opnieuw te verven. Grootste reden hiervoor was dat bij al het rijdend materiaal, tengevolge van de omgebouwde (van nieuwe hartstukken voorziene wissels) code 100 en code 83 Roco railmateriaal, de wielstellen op juist 14,5 mm ingesteld moesten worden, wat bij het aanwezige rijmateriaal een nogal fikse klus was.




De uit 18 mm dik berkenmultiplex opgebouwde onderbouw werd volledig aan het nieuwe railplan aangepast, zodat een U-vormige onderbouw met een been van ca. 6,75 m en een been van ca. 5,70 m verkregen werd. Voor de beide schaduwstations werd Peco finescale code 75 railmateriaal, dat op 4 mm dik kurk genageld werd, gebruikt. Voor het zichtbare gedeelte wordt het nieuwe code 75 "mein Gleis" van Weinert gebruikt. Over beide merken van railmateriaal kan rijmateriaal naar NEM norm, RP 25 norm en RP 25 "fine scale" norm (2,2 mm brede loopvlakken) veilig verkeren. Beide schaduwstations zullen later door een zgn. schaduwstation besturing, welke eveneens een manuele besturing moet toestaan bestuurd worden; alle aangedreven rijtuigen worden digitaal bestuurd. Bovenop het linker gedeelte wordt een in aanbouw klein spoor nul station gebouwd waarvan de afsluitende module al afgewerkt is en wacht op zijn definitieve montage wacht; op het rechter gedeelte wordt een H0 kopstation gerealiseerd.




Jacques Timmermans

Koen

Dag Jacques,

Ziet er knap uit.
Is er een bepaalde reden waarom er gekozen werd voor Berkenmultiplex i.p.v. de klassieke multiplex?

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Ronald


Paulogic

Lees ik goed of kijk ik ergens over : HO en O gecombineerd ?
mvg,
Paul(ogic)

Peter

Jacques kennende zal dit een draadje worden om zeker te blijven volgen.  Heb je al Weinert wissels geprobeerd ?
Met vriendelijke groeten
Peter

jacques timmermans

#5
Koen,

Ik gebruik berkenmultiplex omdat deze door zijn structurele opbouw (13 lagen ipv. 6 tot 7 lagen bij de merantimultiplex) veel minder "werkt" dan de andere soorten, waardoor hij voor een onderbouw geschikter is. Als enig nadeel moet ik echter vermelden, dat berkenmultiplex harder en wat zwaarder dan de gewone alom verkrijgbare multiplex soorten is. Ook het prijskaartje valt wat hoger uit dan bij de andere soorten; een plaat van 1,22 x 2,44 kost ca. een goede 80 Euro.

IK heb het railmateriaal (Oberbau Bauart K van de Deutsche Reichsbahn) van Weinert allen nog maar bekeken. Het ziet er zeer mooi uit. Het zal nog wel een poosje duren eer ik mijn praktische en persoonlijke bevindingen hier kan meedelen, want ik moet eerst nog een andere kat (spoor nul baantje) geselen.

Jacques Timmermans

Koen

Dag Jacques,

Bedankt voor de uitleg.
Na de afbraak van mijn baan zijn de plannen voor een nieuwe baan aan het groeien.
Ik hou jou opmerkingen indachtig bij de uitwerking er van.
Voor mij is een degelijke onderbouw immers van essentieel belang om tot een goed eindresultaat te komen.


Mvg
Koen


Nooit te oud om te leren

Steam.N

Tabula Rasa: erg moedige stap !
Ik kijk zeer geïnteresseerd  toe  ;)   Succes !!!
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Peter

In de nieuwe Miba (vandaag ontvangen) staat er een beschrijving van de Weinert wissels "fantastisch"
Met vriendelijke groeten
Peter

jacques timmermans

Even een update van de gedane werkzaamheden. Met het verleggen van het keerlusspoor op de linker helft zijn de railverleggings werken achter de rug. Beide keerlussen worden elektrisch door elektronische (omschakelen na kortsluit detectie) van resp. Lenz en Tams bestuurd.



Tevens werd er begonnen met het opzetten van het distributienet voor de digitale rijstroom en de daarvoor noodzakelijke kabelgootjes. Als ringleiding werd soepele draad van 1,0 mm gebruikt. De sporen zelf werden door soepele draden van 0,16 en 0,25 mm met de soldeerstrippen, waarop de ringleiding vertakt wordt, verbonden.












De Peco wissels worden door door Peco aandrijvingen SL 10 W die van twee omschakelaars (Peoco PL 15), een voor de hartstukpolarisatie en een voor het elektrisch afschakelen van de veldspoelen, en een montageplaatje voorzien zijn omgelegd. Gezien de nogal forse prijs van 7,50 tot 8,00 Euro heb ik het merendeel van de aandrijvingen zelf van twee omschakelaars voorzien. De gebruikte omschakelaars van Marquardt kosten naar gelang de bestelde hoeveelheid tussen de 1,74 tot 1,47 Euro!











Jacques Timmermans
     

jacques timmermans

De werkzaamheden vorderen gestaag. Zo gauw het eerste bijna volledig afgewerkte deel van een in aanbouw zijnde kleine spoor 0 baan op de nieuwe onderbouw gemonteerd was, kon de bovenbouw voor de H0 baan, nadat het rechter schaduwstation op enkele nog te monteren wisselaandrijvingen na gereed was, uitgebreid worden.







Als eerste werd  de grondplaat voor de verbinding van de rechter met de linker vleugel provisorisch geplaatst, zodat het verloop van het toekomstige landschap uitgetekend en uitgezaagd kon worden. Hierna werd er met het plaatsen van de steunen voor de rechter grondplaat begonnen.










De steunen uit 18 mm dik berken multiplex worden ofwel met kleine haakse montagebeugels of, tegen alle regels van de kunst in. kops op de onderliggende spanten verlijmd. Door aan de onderkant van de steunen een ca. 18 tot 20 mm grote doorboring te voorzien kunnen de steunen naderhand met een lijmklem gemakkelijk aangespannen worden, zodat er een "goede" kopse lijmverbinding verkregen wordt.










Jacques Timmermans

jacques timmermans

Zenuwcentrum en brein voor het schaduwstation. Met de schaduwstationsturing van de Duitse firma MBW (http://www.modellbahnwerkstatt.info/)kunnen de schaduwstations volledig automatisch bediend worden.  De treinen worden bij automatisch digitaal bedrijf willekeurig afgeroepen; een manuele handbesturing en het besturen van analoge schaduwstations is is eveneens mogelijk. De besturing kan door het bijplaatsen van meerdere modules praktisch ongelimiteerd uitgebreid worden; met de hoofdmodule kunnen schaduwstations tot maximaal vijf opstelsporen al dan niet voorzien van een omrijspoor bediend worden.






Jacques Timmermans