Afgrondrijden

Gestart door Doornroosje, 30 augustus 2012, 11:50:34 AM

Doornroosje

Even een denkpiste bewandelen naar aanleiding van een reactie op een ander draadje. (Michiel, bedankt voor mij te laten nadenken!)

Beginnelingen en anderen tonen dikwijls een eerste baanplan met sporen evenwijdig aan de randen waarop dan goedbedoeld gereageerd wordt met te zeggen om dit niet te doen en stations en andere sporen in een hoek ten opzicht van de randen van de spoorbaan te plaatsen. Uiteraard volg ik graag die redenering, immers in het echte voorbeeld zijn stations ook doorgaans in bochten gelegen en niet zo kaarsrecht als bij de eerstbesproken plannen. Bij het volgende baanplan moeten dan verschillende compromissen gesloten worden of andere problemen weggewerkt in verband met plaats.

Maar in modelspoor zijn er beperkingen:

- Een baan moet steeds bereikbaar zijn op alle plaatsen. Zelfs iemand met een (letterlijke) lange arm zoals ik kan maximaal 1m25 ver reiken.
- De boogstralen die fabrikanten voorzien zijn inderdaad wel krap, er wordt dikwijls overgegaan naar flexrails (wat een uitvinding!) Maar perronnetjes in flex ben ik nog nergens tegengekomen. Dit wordt dan zelfbouw...
- We hangen voor de wissels steeds vast aan de railgeometrie van de fabrikant. Flauw gebogen wissels om een wisselstraat even natuurgetrouw uit te voeren bestaan niet, tenzij eigen wisselbouw, en dat is niet voor iedereen weggelegd.
- Het is gewoon ook gemakkelijker voor aandrijvingen en bedradingen om de sporen evenwijdig te kunnen leggen met de onderbouw.

Opmerkingen:

- Ik maak meestal wel mijn baanplannen met de hand eerst, teken daarna uit met behulp van een computerprogramma om dan uiteindelijk niet 100% dat baanplan te volgen en veel meer flexrails te gebruiken voor flauwe bochten. Het tekent gewoon gemakkelijker in dat computerprogramma rechtdoor.


Deus ex machina; een mogelijke oplossing?

En toen kwam een hersenspinsel. Er zijn wel degelijk stations te vinden die rechtdoor aangelegd zijn, dus moeten ze niet allemaal gebogen uitgevoerd worden. Voor diegene die niet zelf wisselstraten willen ontwerpen bouwen vanaf 0, is het dan mogelijk deze met de gangbare railgeometrie van de fabrikant uit te voeren. blijft het probleem dat de sporen evenwijdig met de rand liggen, het zogenaamde 'afgrondrijden'. En nu komt het: laten we gewoon de onderbouw behouden met de rails evenwijdig hieraan, maar laten we de rand van onze baan eens NIET recht uitvoeren. Zoals een fries rond kan gebogen worden, laten we die rand eens golvend maken. Of zelfs met heel brede gelijkbenige driehoeken. De scenery laten doorlopen, al dan niet overhangend, van de rechte plank weg.

Voordelen:

- Golvend betekent dat je regelmatig dichterbij, dan weer verder weg van de andere kant bent in verband met reikwijdte. Je kan hierop inspelen door de golven zo te maken dat je toch overal aankan, en op sommigen plaatsen je scenery beter in het oog kan laten springen.
- De bedrading en aandrijvingen blijven evenwijdig ten opzicht van de onderbouw.
- Geen afgrondrijden meer, (een stapje) realistischere baan.
- Je kan rechte perrons uitvoeren, gebruik materiaal fabrikanten mogelijk.
- Minder zelfbouw noodzakelijk, wie wil, kan altijd natuurlijk altijd. Wie een grote baan plant, kan hier tijdswinst uithalen.

Conclusie:

Het blijft een tussenstap tussen afgrondrijden en de echt realistischere gebogen stationsvormen. Volgens mij heeft dit voldoende voordelen om overwogen te worden voor mensen die minder zelbouw willen en meer willen genieten van het rijden op zich. Het kan zijn dat het al ergens is toegepast, maar persoonlijk heb ik dit nog nergens gezien. Wat zijn jullie gedachten over deze hersenspinsel?

eve

Citaat van: Doornroosje op 30 augustus 2012, 11:50:34 AM
Even een denkpiste bewandelen naar aanleiding van een reactie op een ander draadje. (Michiel, bedankt voor mij te laten nadenken!)

- We hangen voor de wissels steeds vast aan de railgeometrie van de fabrikant. Flauw gebogen wissels om een wisselstraat even natuurgetrouw uit te voeren bestaan niet, tenzij eigen wisselbouw, en dat is niet voor iedereen weggelegd.


Tillig Elite H0

Erik

conducteur

Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Steam.N

Een opbouwbare vrijgolvende rand lijkt inderdaad een goeie oplossing voor al wie al met een afgrond-rijden plan/baan zit.
Het geeft weer ruimte voor creativiteit !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

eve

Ik wil altijd wel wat bijleren.

Kan je een PECO-wissel buigen zonder de werking te beïnvloeden ?

Erik

Michiel

Een wissel ligt best steeds volledig vlak. Leg je een wissel bol of hol, dan krijg je onherroeplijk problemen. Meestal loopt het dan op het puntstuk verkeerd, met wielen die de verkeerde kant opgaan. Een wissel mag wel in een helling liggen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

eve

Citaat van: Michiel op 30 augustus 2012, 12:43:53 PM
Een wissel ligt best steeds volledig vlak. Leg je een wissel bol of hol, dan krijg je onherroeplijk problemen. Meestal loopt het dan op het puntstuk verkeerd, met wielen die de verkeerde kant opgaan. Een wissel mag wel in een helling liggen.

De vraag ging over het buigen in het HORIZONTALE vlak...

Erik

Michiel

#7
Sorry, ik zat even op een dwaalspoor. Een Peco-Wissel in schaal N (code55) is niet buigbaar in het horzontale vlak. De spoorstaven (die eigenlijk code 80 zijn, maar waarvan alleen het bovenste deel zichtbaar is) zit te stevig vastgegoten in het dwarsliggersbed, en kan niet schuiven. En zou het kunnen schuiven, dan is de wissel niet voorzien dat buitenrail tov de binnenrail zou gaan verschuiven, waardoor tongen en puntstuksecties niet meer goed onderling aansluiten.

Hoe het in H0 zit, dat weet ik niet.  :-[

Maar het idee van een aanzetbare, golvende rand vind ik top! Goed gevonden.  8)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

eve

En juist dat buigen is met een Tillig Elite in H0 binnen grenzen wel mogelijk.

Erik

Metpetergaathetbeter

Citaat van: eve op 30 augustus 2012, 14:27:20 PM
En juist dat buigen is met een Tillig Elite in H0 binnen grenzen wel mogelijk.

Erik

Erik,

welke code hebben die sporen/wissels code83 ?
Groeten Peter ;)

eve

Peter,

Dat zijn  code 83 spoorstaven.

Erik

Metpetergaathetbeter

waarvoor dank !
verder eens een vraagje wie heeft hier al mee gewerkt El.Tillig code 83, ben je tevreden of niet ?Vooral die fraaie wissels !
In de toekomst zou ik ook graag beginnen aan een baan en het is de bedoeling om met lange treinen te rijden (heb een zolder van ongeveer 14 meter, 2 tot 3 meter diep (nok dak), ik zou eigenlijk willen rijden op ooghoogte(rechtstaand),  als je niet tevreden bent waarom ? Zou eigenlijk de sporen op natuurgetrouwe afstand willen leggen t.o.v. elkaar en in de bochten (tunnel) een beetje zeuren.

Groeten Peter ;)

eve

Peter,

Bestudeer dit eens : http://www.morop.org/de/normes/nem112_d.pdf
Erg nuttig.

Met groeten,
Erik

itchy

kijk ook hier eens:
http://www.g-weller.de
en sinds kort ook http://www.mein-gleis.de/weichen
flexwissels, natuurlijk met nog wat zelfbouw maar je vertrekt toch niet helemaal van nul. is compatibel met tillig elite en peco finescale
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

Metpetergaathetbeter

waarvoor dank!
Groeten Peter