Sophan Marchandises

Gestart door GVL, 29 augustus 2012, 21:55:07 PM

Metpetergaathetbeter

#30
leuke terrastafel !  ;D  Ziet er bijzonder goed uit !
Misschien nu eens foto's van de nagebootste gebouwen in hetzelfde totaalzicht !
Groeten Peter ;)

Steven123

Knap werk! Ik vind je verwering ook enorm goed gedaan, werkt zeer inspirerend!  ;)
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

Steam.N

Citaat van: GVL op 16 september 2012, 20:16:51 PM
... 'trial and error'...
Misschien wat trial, maar weinig error, lijkt me.
Zeer mooi resultaat.  Doe zo maar voort, zou ik zeggen  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

In elk geval knap gedaan. Chapeau  :P
Die proefopstelling op je terras, wordt dat ook de echte compositie?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

GVL

Dank aan allen voor de positieve commentaar en aanmoedigingen.

Gerolf, deze opstelling heb ik inderdaad in gedachten.  Hogere constructies vooraan en lagere achteraan om op 35 cm toch wat diepte-effect te creëren.  Er komt ook nog gebouwtje links van de silo's (waarschijnlijk een electriciteitscabine) als overgang naar de goederenkoer.  Altijd leuk om treinen tussen gebouwen te zien rijden.

Groeten.

Gino

GVL

Het bouwen ligt wat stil de jongste dagen.  Heb wel 2 wagons inzetklaar gemaakt.  Een rongenwagen van Fleischmann voor de staalfabriek en een open wagon van Roco die op de goederenkoer zal afgezet worden.

Ik standaardiseer op Weinert-wielen (RP25 profiel) en Kadee-koppelingen.  De wagens worden verzwaard volgens de aanbevelingen van NMRA - waardoor het rangeren een pak bedrijfszekerder verloopt - en tenslotte verweerd met verf en poeders.

Hieronder het resultaat.





De open wagen is iets te hoog beladen, lijkt me.

Groeten.

Durango

Dat ziet er helemaal niet verkeerd uit. Mooie weathering ;D
Narrow Gauger pur sang HoN3, HO, On30
Grtz,
Leon
Team Mitropa ( www.teammitropa.nl )

Steam.N

Absoluut.
Allemaal mooie elementen !
Dat belooft een prachtig geheel te worden  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Dat zijn verdorie mooie wagens (geworden)  :P  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steven123

Inderdaad prachtig!

GVL, ik had nog een vraagje ivm die weathering; dat bruine stoflaagje op de zijkanten van die wagons, is dat zo opgebracht met zo'n spons-techniek of gebruik je voor zo'n zaken een airbrush ofzo?

Nog veel plezier & succes,
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

GVL

Steven,
Het stoffig uiterlijk verkrijg ik door verdunde verf (50/50 ongeveer) van Polly S met de airbrush aan te brengen.  Ik gebruik steeds dezelfde kleuren zodat het geheel van treinen, gebouwen, rails etc uiteindelijk als een eenheid overkomt.
Moet je eens uitproberen op jouw 231 (prachtig model overigens) ...
Groeten.
Gino

Steven123

Citaat van: GVL op 21 september 2012, 13:39:10 PM
Steven,
Het stoffig uiterlijk verkrijg ik door verdunde verf (50/50 ongeveer) van Polly S met de airbrush aan te brengen.  Ik gebruik steeds dezelfde kleuren zodat het geheel van treinen, gebouwen, rails etc uiteindelijk als een eenheid overkomt.
Moet je eens uitproberen op jouw 231 (prachtig model overigens) ...
Groeten.
Gino

Ok! bedankt voor de informatie  :)  Ik heb nog geen airbrush maar heb al wel een paar keer overwogen er éen aan te schaffen, ik ga straks eens wat googlen of zoiets zelf fabriceren mogelijk is, of misschien kan ik ergens iets op te kop tikken.

Mooi resultaat in elk geval  ;)
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

Gerolf

Goedkoop kan ook - dat is waar - maar zelf een (goedwerkende) airbrush maken gaat je meer kosten dan een prima echte
... en dan heb je een hoop tijd gestoken in de bouw van een stuk gereedschap, zonder er iets mee te hebben gedaan  ;)

Wat ik wil zeggen: goed gereedschap is meestal aan een redelijke prijs te koop
Alleen gereedschap voor specifieke taken (en daarom niet verkrijgbaar) loont de moeite om zelf te maken.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steven123

Citaat van: Gerolf op 21 september 2012, 20:11:26 PM
Goedkoop kan ook - dat is waar - maar zelf een (goedwerkende) airbrush maken gaat je meer kosten dan een prima echte
... en dan heb je een hoop tijd gestoken in de bouw van een stuk gereedschap, zonder er iets mee te hebben gedaan  ;)

Wat ik wil zeggen: goed gereedschap is meestal aan een redelijke prijs te koop
Alleen gereedschap voor specifieke taken (en daarom niet verkrijgbaar) loont de moeite om zelf te maken.

Daar heb je inderdaad een punt, ik zal m'n tijd dan maar in iets anders steken  :D
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

GVL

Na een bezoekje aan de houtboer, dit weekend begonnen aan de onderbouw,.

Mijn tuinhuis is ooit specifiek gebouwd om mijn 'grote baan' te huisvesten maar, zoals zo vaak in het leven, is het lichtjes anders uitgedraaid en heb ik nu nog een enkele muur van 3 meter ter beschikking naast veel te veel tuingereedschap, spullen van de kids enz ...

Soit.  Na 2 halve dagen timmeren samen met mijn zoon, die dergelijke werkjes wel ziet zitten, is het dragende rooster van de baan klaar.  Lengte 270 cm (waarvan 90 cm voor de fiddle yard); hoogte boven de vloer is 135 cm zodat men rechtstaand een realistisch zicht op de treinen krijgt.  Ik heb geschaafde latten gebruikt die ik nog in voorraad had en ondertussen indroog zijn.  Hoewel het niet om hout van topkwaliteit handelt, is er toch een geheel ontstaan dat, overvloedig geschroefd aan muur en draagijzers, 'bombenfest' zit.  Heb me voor de gelegenheid ook een laserwaterpas aangeschaft om alles pas of in het lood te houden ...  na een kwartier vraagt men zich af wat men al die jaren zonder zo'n handig stuk gereedschap gedaan heeft.

Bovenop het rooster komt binnenkort een multiplex plaat voor de sporen en een 'kijkdoos' met friezen rondom, verlichting en een dak om het baantje tegen stof te beschermen.  Hopelijk rijden hier binnen enkele weken de eerste treinen ...

Groeten.