bedankt voor de reactie

Het is alweer een tijdje geleden dat ik nog een update postte.
Wel, wat de loc betreft zal dat in feite nog een tijdje duren...
Na veel opzoek werk heb ik uiteindelijk ontdekt dat de 'legerversie' gewoonweg hier enkele kilometers verderop gestationeerd was

en bij wijze van spreken bijna door m'n achtertuin heeft gereden tijdens de transfer naar zijn hedendaagse bestemming!
De loc is na WOII ingezet op het kleine militair spoorlijntje tussen Brasschaat en Kapellen, en had oorspronkelijk oa 3 gele strepen voor- en achter, en ook geen middenlijn. Verder andere koplampen en opschriften.
Ik heb dus besloten de beschildering van de legerversie "vóór" de restauratie toe te passen.
heb nog veel zitten afplakken en spuiten, waarna ik een 'eenvoudig' 2e hands airbrush-dingetje heb aangeschaft om een interessante weathering te kunnen aanbrengen. Na wat gepruts met het spuitje heb ik dan een poging gewaagd op m'n model...
Tja, alle begin is moeilijk

... het ging heel vlot; "misschien hier nog een beetje...en daar nog een beetje, hier misschien toch ook nog wat..."
toen ik uit de kelder kwam en het model onder wat feller licht bekeek leek het alsof de loc jaren lang in een zandmijn had rondgereden

Er bleef niet veel meer over van het 'urenlang afplak-werk', veel teveel airbrush-waas erover gespoten.
Ten einde raad meteen bussen white-spirit en methanol bovengehaald en de waas proberen weg te vegen met een doek, zonder succes natuurlijk.
Ik heb sindsdien geen foto's meer getrokken van de loc, maar ik zal erover posten bij de volgende update.
DIORAMAOm even m'n zinnen op iets anders te zetten ben ik dan begonnen aan een heel klein diorama.
Waarom een diorama?
--> Door plaatsgebrek en financiële mogelijkheden is een "berijdbaar" stuk baan in spoor°1 echt wel uitgesloten.Een
module zou een oplossing zijn,
maar dan moet ik eveneens investeren in rails wat ik graag nog even wil uitstellen tot ik in een 'stabielere' situatie zit.Dit diorama is bedoeld om;- De v36 en toekomstige zelfbouw modellen te parkeren en uit te stallen hier in de omgeving van m'n bureau.
- Aandrijvingen te kunnen testen (starten/stoppen, experimenteren met overbrengingen...)
- Te kunnen experimenteren met wat (beperkte) scenery technieken.
- Overige zelfbouw elementen op dit diorama onder te brengen tot ze een bestemming krijgen in een toekomstig project (module?)
Mijn eerste plan was klein stuk na te bouwen van het militaire spoorlijntje (Brasschaat-Kapellen) waar de v36 oa heeft gereden.
Hoewel ik m'n kleine loods heb gebasseerd op de bestaande loods van dat spoorlijntje heb ik toch besloten een fantasie-diorama te maken, aangezien dit me veel meer mogelijkheden geeft op de zeer beperkte plaats die ik ter beschikking heb...
Hieronder nog enkele beelden van het internet, de loods waarover ik het heb

Ik heb dus erg weinig plek om iets neer te poten, mijn bureau bestaat uit een 'L' vorm waarvan ik het kortste been zal gebruiken. De maximum lengte die tussen de kast-wanden mogelijk is bedraagt 1265mm (1,265m).
Om te beginnen moet ik een bestaande stopcontact-rail slopen die in de weg zit...

Ik hou enorm van 'rangeerbaantjes' en heb adhv de afmetingen uit een oude marklïn cataloog in een CAD programma 'wissels' uitgetekend om te kijken wat er mogelijk was in de beperkte ruimte... Niets dus...

Het zou net gaan om 2 wissels te voorzien, maar de loc heeft dan te weinig plaats om op het andere spoor te raken (zelfs zonder wagon).
Hieronder zie je hoe dat er zou hebben uitgezien.
Om er een kleine loods in te kunnen verwerken heb ik dan de onderplaat breder genomen, en 2 sporen voorzien die wat verderop lijken samen te lopen in een wissel. Om het wat interessanter te maken dan 'recht op recht' heb ik een kromming gestoken in het spoor vooraan. Om het geheel niet extreem bombastisch te doen lijken heb ik de grondplaat ook doen versmallen naar de linkerkant, zodat deze aansluit met de voorkant van de kastwand...
Ik heb dat dan uitgetekend zoals je hieronder kan zien:
Zoals je hierboven reeds kon lezen kan ik nog niet meteen gaan investeren in rails, dus zal ik die zelf moeten maken...
Zelfs voor dit kort stukje spoorweg zal ik heel wat dwarsliggers nodig hebben. Ik heb gekozen voor hout.
Eerst alle dwarsliggers aftekenen op een plank balsa die ik had liggen:

Ik ben begonnen met het spoor vooraan,
hieronder heb ik de balken gelijmd volgens de curve:
De dwarsliggers heb ik bewust uit 'te dik' balsa hout gemaakt, zodat ik ertussen ruimte heb voor een ballastlaagje.
Dit is de eerste keer dat ik zoiets uitprobeer, en ging in feite helemaal niet vlot. Ik heb een tegellijm gebruikt met aquariumgrind...

DE LOODSVeel rijden kan je niet doen op zo'n kort stuk, en een loods maakt het meteen wat interessanter.
Ik heb me gebaseerd op de bovenstaande referentie afbeeldingen, in werkelijkheid is de loods een aantal keren zo lang, maar ik heb er nu een gemaakt waar de v36 in kan staan.
Alles is gemaakt in mdf en wat hout:
Klaar om een grondlaag te geven:
DE RAILSWaarschijnlijk iets wat veel zich zullen afvragen, "hoe gaat die nu rails maken?"
Aangezien dit een (waarschijnlijk) tijdelijk diorama is heeft het geen zin om metalen profielen te gaan bestellen en wat weet ik nog allemaal. Mijn loc's zullen in de eerste plaats RC rijden met een eigen spanningsbron aan boord (of dmv wagon) en zijn dus onafhankelijk van een eventuele spanning op de rails. Ik kan steeds nog sleepcontacten tussen de wielen plaatsen om eventueel op rail-spanning te kunnen rijden (schakelbaar dmv switch).
Kort samengevat : ik kan dus gewoon plastic rails maken

Na heel wat rondzoeken naar iets bruikbaars (en low budget) in de doe-het-zelf zaak was het meest geschikt ding dit verbings-profieltje:

Nee inderdaad, dit is niet plug & play

...
Ik zal dat profieltje dus deftig moeten bijwerken om erop te kunnen rondbollen.
Een paar jaar geleden heb ik me dit bovenfrees-tafeltje gemaakt, de horizontale geleider is verstelbaar :
Aan de onderkant van het werkblad zit een bovenfrees van 19€ (dat weet ik nog goed

)

Zoals je kan zien gebruik ik deze opstelling om het plastic profieltje aan beide kanten smaller te frezen (tot 2.6mm) :

Hier zie je de vergelijking tussen het oorspronkelijke profiel en het smaller gefreesd profiel:

Daarna moet ik ook de onderkant smaller frezen, maar dit is andere koek omdat er voorbij de frees nu minder plastic overblijft om tegen de geleiding aan te drukken... Er is daarom een extra plaatje nodig om tegen te geleiden. Na al dat frezen is het profieltje zo klein dat ik het nog amper kan vooruit duwen langs de frees


Al dat frezen brengt een unieke verspaning met zich mee, dat ik netjes in een plastic zak steek en later nog kan gebruiken voor vegetatie

(ik heb dan ook voor het 'volledige' profieltje betaald !)

Een paar dagen later heb ik de 1e rails van het eerste spoor gemonteerd met lijm, en de dag erna de 2e rail.
Het is enorm belangrijk dat er overal een gelijke afstand tussen de rails zit, als hulpmiddel heb ik 2 blokjes nauwkeurig tot 45mm geschuurd en deze plaats ik tussen de rails bij de montage:

Normaal gezien ging ik het diorama ophogen met een onderbouw zodat de loc's iets meer op ooghoogte zouden staan, maar toen bleek dat ik de loods niet meer vanonder de kast kon nemen, dus heb ik dat terug weggenomen...

Zo staat het er de afgelopen dagen bij, de loods is nog niet klaar, ik ga er 'roofing' op nabootsen, dakgootjes,...
De rails krijgen ook nog een roestkleurtje.

Er is duidelijk nog genoeg te doen, maar nu er 1 stukje spoor 'rij-waardig' is zal ik me eerst met andere zaken bezig houden.
Eveneens staat er een 2e loc in de stijgers (binnekort meer daarover).
Bedankt voor het lezen (excuses voor het lange verhaal

)
Groeten en veel bouwplezier!
Steven