Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Cornfield Yard extended

Gestart door Ronald, 02 augustus 2012, 11:54:46 AM

Ronald

Hallo luitjes,

Ik ga ook hier door met het draadje ooit gestart en nog actief op het Nederlandse BNLS forum. Door omstandigheden hebben we slaapkamers in huis geruild waardoor ik meer ruimte heb gekregen. Mijn tentoonstellingsbaan Cornfield Yard (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,17486.msg262036.html#msg262036) kan hier semi-permanent opgesteld worden zodat ik thuis ook eens lekker met treintjes kan spelen;).
Door deze ruimte kan ik wat gaan uitbreiden, en dat ga ik ook hier bijhouden. Oke?:)

Nog even voor de duidelijkheid; dit is de baan:

imghttp://i28.photobucket.com/albums/c217/halma092/convbaan555.jpg/img

Toen we besloten deze kamers om te ruilen had ik natuurlijk direct grootste plannen voor een grote baan. Maar nu ik er zit weet ik dat dat weer ten koste zou gaan van beschikbare ruimt die ik hard nodig heb voor mijn spullen. Dus dat gaat 'm niet worden ;) Wat ik dan wel wil is een groter stuk dan CY om te rijden. Ik heb nog zoveel zooi dat ik er gemakkelijk wat bij kan bouwen in dezelfde stijl als CY.

Dus; links van CY kan ik (nog) niet veel. Rechts wel, daar is een mooie hoek:

IMGhttp://i28.photobucket.com/albums/c217/halma092/convbaan560.jpg/IMG

Let niet op de kleur en de kraaltjes, dat gaan we nog aanpassen. Ook de groene kleur rechts van het hout moet nog aangepast worden.
Om die hoek door te kunnen heb ik net niet genoeg ruimte... als ik hier een bocht op CY aan wil sluiten zou ik op krap 36cm boogradius komen en dat is te weinig. 45 is echt minimaal voor de 6-assers en ziet er ook gewoon beter uit. Om dat te kunnen zal er een aanpassing gedaan moeten worden op de baan. Het uitloopstuk rechts dat nu vrije baan is zal een wissel krijgen die er voor zorgt dat ik wel ruim de bocht kan nemen:

IMGhttp://i28.photobucket.com/albums/c217/halma092/convbaan559.jpg/IMG

Ook goed te zien is de schade aan de telegraafpalen.

Andersom gezien:

IMGhttp://i28.photobucket.com/albums/c217/halma092/convbaan561.jpg/IMG

Het zijn nog plannen maar ik denk wel dat ik dit doe. Het zou jammer zijn een stuk baan niet te gebruiken dat er al is en goed genoeg is als startpunt. Mijn plan om ooit een papierfabriek te kunnen bouwen op een module kan nu ook uitgevoerd worden. Ik zal binnenkort een plannetje plaatsen hier die het geheel duidelijker maakt.

Dus een nieuwe toekomst voor CY. Uiteraard blijft het geheel demontabel en kan de baan nog wel een aantal jaren mee als tentoonstellingsbaan. Zo sla ik 2 vliegen in 1 klap! :)

Later meer!

oebr

#1
je baan gezien in Genk en vond ze (zoals koks van tegenwoordig graag zeggen:) top ! Ik was vooral begeesterd door de lichtjes verwarrende wisselstraat en de goed getroffen sfeer.
Goed idee om deze prachtige opstelling verder uit te breiden.
Dat zal wat meer verkeer toelaten en voor een goeie reden zorgen om weer op tournee te gaan h?.

Succes !
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Ronald

#2
Dank je wel![:)]

Ronald

#3
We gaan weer verder. Ik heb vakantie en we gaan verder niet weg. Daarmee is er vandaag mooi tijd om verder te bouwen aan de uitbreiding van CY. Ik heb nog 2 hoekbakken die mijn vader ooit voor zijn N-baan gebruikt heeft. Ooit aan mij gedoneerd kwamen die nu mooi van pas. Eerst maar eens gekeken wat er tussen kon op de kamer en hoe groot de bakken waren. Daar een snelle schets van gemaakt:



Dit is 1 van de hoekbakjes, de andere is een spiegelbeeld van deze:



Daarna van de linkse die tegen CY aan komt de hoek eruit gezaagd. Ik doe dit met zowel decoupeerzaag als handcirkel:





Na deze de rechtse ingekort en gekoppeld aan de linkse. Tevens een verstevigingsstrip van 6  mm multiplex ingelijmd en geschroefd om e.e.a. recht te houden:



Na dit gedaan te hebben nog 2 stukken op maat gemaakt om in de uitgezaagde hoek te lijmen en te spijkeren. Daarmee kan ik het spul straks aan CY schroeven:

[

Zover klaar. Het blijft natuurlijk 2e hands spul. Nu eens kijken hoe ik dat ga doen met achtergrond en frieslijst. Later!

Ronald

#4
Zo, even nog een poot gefabriceerd uit restmateriaal van de vorige hobbykamer en de beide bakjes:



En losjes op zijn nieuwe plek:



Links de zaak even met een bout vast zetten, rechts komt een steunlat. Later! :)

Ronald

#5
Nog even een bakkie van 30 lang en 45 breed gefabriceerd, ook hier weer van gerecycled materiaal. Deze aan de hoekbakken geschroefd:



Met deze bak kom ik uit de hoek en net voorbij de wand. Hier kan dan een grotere bak aangeschoven worden.

En het geheel afgesteund op een lat:



Aan de andere kant koppel ik de zaak eerst aan Cornfield Yard. Daarna boor ik een steun op de muur waar de bak op ligt en waar ik het geheel ook aan vast kan zetten.

Zo, eerst eten! [;)]

Ronald

#6
Na het eten had ik nog een kleine 2 uurtjes dus ik dacht; snel even hout halen en de grote module bouwen. Bij de bouwmarkt eerst staan kleppen met de eigenaar die ik al 25 jaar ken, toen snel hout ingeladen in de auto. Grrr.... kinderstoel staat in de weg. Snel 't lange spul door het raam en naar huis. Rij vlakbij huis, draai over de rotonde en jawel hoor; politie. Ik kijk in de spielgel terwijl ik doorrij en zie dat ze 360 graden rond gaan en mij achterna rijden. Ik ben aan de beurt, stom, stom, stom! Ik zet de auto dan ook maar direct stil voordat ik het stopsein krijg. Een vriendelijk agent wijst mij op het feit dat er maar 20 centimeter uit mag steken. Zeg tegen 'm dat ik het direct correct in de auto zal laden en dat helpt. Ik krijg geen bekeuring... ppffffff. Conclusie; haastige spoed is zelden goed! [:)]

Toch nog snel even de bak in elkaar gezet, althans de randen. De plaat had ik nog en is iets ingekort (bak ligt op de kop hier}:



De module word 140 bij 78 cm. Ergens op 55 a 60 cm komt een achtergrond waarbij het brede deel een papierfabriek wordt en het smalle deel een staging yard die aan de andere (lees ingangkant kamer) toegankelijk is. Zo kan er straks mooi en volgens een evt dienstregeling gereden worden.

Later meer, eerst 2 dagen andere verplichtingen [;)]

Ronald

#7
Vandaag de ontbrekende dragers onder de bak maar eens gemonteerd. Met lijm en spijkertjes en goed uitmeten is dat verder geen probleem en maakt de bak direct een stuk steviger:



Voor het plaatsen van de poten heb ik wat stukjes ingelijmd. De poten zij nl iets smaller. Dat is mooier omdat dan de poot niet direct op de hoek staat maar het kwam ook zo uit omdat de plaatjes die tussen de poten zitten als rest overbleven na het zagen in de bouwmarkt. Er zit 13 cm breedteverschil in. De plaatjes:



En 1 van de poten. De bovenste draagt tevens de rand van de module:



En provisorisch op zijn plek gezien vanaf de ingang van de kamer:



En vanaf de raamkant:



Zo dadelijk verder met vastzetten en kijken hoe e.e.a. te verstevigen. Daarna moet ik iets verzinnen hoe ik deze bak kan verplaatsen op een gemakkelijke manier als er niet gereden wordt.

Later!

Steam.N

#8
Mooie uitbreiding, Ronald.
Je kunt de tafel misschien met katrollen aan het plafond hangen, en de poten plooibaar onder de tafel ...
Heb je direct he?l de ruimte terug vrij ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Ronald

#9
Zou een idee zijn, alleen heb ik een zachtboard plafond dat met enkele tengels vastzit.... niet geheel geschikt dus. Ik denk aan 2 wielen aan een kant naast de poten die het mogelijk maken de boel te verrijden vanaf de kopse kant.

Ronald

#10
Nog wel zover gekomen dat de schoren er in zitten. De module staat rotsvast nu:



Wat moet 't gaan worden? Ik denk dit:



Een papierfabriek aan 1 kant en aan de andere kant een staging gedeelte. Zoiets misschien:



Nog niet zeker en definitief. Moet ik nog even goed over nadenken.

Later weer meer!

Klaas Zondervan

#11
citaat:
Geplaatst door Ronald

...alleen heb ik een zachtboard plafond ...
Dan heb je een oud huis, want zachtboard is al meer dan 40 jaar verboden voor plafonds.
Mooie gelegenheid om dat eens aan te pakken, vanwege de brandveiligheid.

Ronald

#12
Nou... oud; 1964. Da's dus 48 jaar. Toen wij het in '86 kochten was het boven allemaal zo. Op 1 kamer na is dat toen wel aangepast. Deze kamer was in prima staat en zo gelaten.

Ronald

Zo, morgen gaat Cornfield Yard naar Roermond op de TT van de spoorgroep Zuid. Om eea toonbaar te maken zijn er wel wat dingetjes gerepareerd cq toegevoegd. Ik vond nog een metalen kitje van een zgn speeder dus die vanmiddag nog eventjes in elkaar geploft:





Verweerd:



En op zijn plekje:



En nog wat details. Overgangetjes van hout:



Schaakgroepje:



Groep werkers / mexicanen:



Nieuwe telegraafpalen, de vorige waren geknakt tijdens het inladen in Engeland op de Warley show:



Wat rotzooi en een bandenstapel uit witmetaal:



Gereedschap en een kist:



Een bankje, kisten en een ton:



Was't weer. Die anlage ziet er netjes uit verder. Ik ben er klaar voor! :) ;)