Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

rubber gieten?

Gestart door Havoc, 30 juli 2012, 18:45:57 PM

Havoc

Heeft er ooit al iemand iets in een soort rubber gegoten? Ik zit nl met een probleem met mijn fototoestel. De rubber van de zoeker begint te verslijten en geeft zwarte vegen af. In de tas is dat nog geen ramp maar als ze thuis beginnen te zingen van "2 ogen zo blauw" dan is de leut er af. B)

Omdat wisselstukken niet te vinden zijn (en een tweedehands even oud en dus versleten is) dacht ik aan zelf een afdruk gieten. Ik heb al gedacht aan siliconen maar siliconen gieten in een siliconen mal is niet simpel, dat plakt ineen. En kan je die kleuren of is die altijd wit?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Steam.N

Johan,

siliconen gieten in siliconen lukt, als je de siliconenmal eerst goed met trennspray besproeit.
Of je siliconen kunt kleuren weet ik niet.  Ik vermoed van wel.
Ik heb alleen (een klein beetje) ervaring met het kleuren van twee-componenten hars.
Als je de hoeveelheid pigment beperkt, heeft het geen invloed op de uitharding.  Doe je er te veel bij, hardt het niet uit, en blijft plakkerig ...

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PeterC

Johan, siliconen kan je, zoals Jean zegt, in siliconen gieten (ervaring is hierbij de boodschap [|)][|)]).  Kleuren?  De meeste is wit, maar oa Langmesser gebruikt blauwe siliconen.  Eens zoeken op het net en her en der kom je blauwe siliconen tegen (ben je natuurlijk nog niet van je 'blauw oog' vanaf [^]).  Wat de eigenschappen van die blauwe is?  Geen idee...
Groetjes, Peter


Gerolf

Ik zou me eens gaan informeren bij VossChemie als ik jou was. Die mensen weten erg veel, hebben meerdere soorten siliconen, misschien ook geschikte pigmenten, ...
Je kan als moedermal misschien ook giethars gebruiken, je voorbeeld-object is toch van rubber, niet?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

Ja, ik denk het het beste zal zijn om eens tot bij Vos te gaan. Wat ik wil kopi?ren is inderdaad van rubber. Enig probleem is dat ik er maar 1 heb en die niet om zeep wil helpen.

Ik zou natuurlijk wel al eens kunnen proberen een wit exemplaar te maken in siliconen. Die pot staat er toch. Dus met goed veel spray moet dat lukken?

EDIT: ben eens gaan googlen en kleuren zou kunnen met olieverf of pigment. Grafiet?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

PeterC

citaat:
Geplaatst door Havoc

...Grafiet?


Als die niet goed in de silicone 'gebonden' is, heb je 'zwarte ogen' [^]
Groetjes, Peter


Johnnytrein

Dat zou een mooie variant zijn zwarte ipv de blauwe ogen die hij nu heeft. [:o)]
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about