Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

SuSke

Jean, moeten het 2 rechte draadjes naast elkaar per lampje zijn, anders zou ik de draadjes in elkaar draaien - een getorsde kabel. Maar wel eerst een klein likje verf en dan nat in elkaar draaien.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Steam.N

Ik had ze liefst in een buisje, maar heb ze nog niet dun genoeg gevonden ...
Dunst dat ik hier heb liggen is 1mm diameter, maar dat is dubbel zo dik als de trekkers.
Dat valt nogal op ...

Als je twist heb je ook geen gelijke dikte.
Daarom dacht ik als tweede optie de twee draden recht te trekken en aan mekaar te lijmen voor extra stijfheid.

Torsen is mijn derde keuze ... maar misschien ook de enige haalbare  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

pabe

Hey Jean, wat dacht je van wire-wrap draad? Is volgens mij ideaal hiervoor..

groetjes, Paul

Steam.N

Paul, is dat draad waarmee vroeger computerbackplanes werden bedraad?
Wat is daar speciaal aan? Dikte? Stijfheid?
Waar vind je dat?

Ondertussen, als ik opnieuw naar de foto van het lantaarntje kijk, stel ik me ineens de vraag of ik het niet té moeilijk maak, en niet beter een 2..3mm diameter ledje afschuur tot juiste afmetingen ...
Dan kan één beentje als steun dienen (wat naar het center geplooid), en een 0.1 draadje er tegenaan gelijmd mee naar de trekstang gevoerd worden.
Eerst eens op een ledje uitproberen dat ik thuis moet hebben liggen, dan op zoek gaan naar een ledje met goeie diameter en heldere behuizing.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Dirky

één beentje als steun:

is wel H0 maar na wat je hier al allemaal hebt getoond moet het idee in N zeker haalbaar zijn... ;)


Gerolf

#770
Citaat van: Steam.N op 14 januari 2013, 23:11:21 PM



De aansluiting van de draadjes (0.2mm) ziet er niet goed uit. Volgende moet korter aangesloten zijn.
De draadjes moeten trouwens ook nog kaarsrecht te krijgen zijn. Volgende keer probeer ik draadjes van 0.1mm.
Indien je dunne geëmailleerde draad gebruikt, 0.1 of zelfs 0.05, heb je zeker geen kortsluitingsprobleem. 0.05 is wel lastig om te solderen
Als je dan de draadjes twist, zoals Suske al voorstelde, krijg je een erg fijne aansluitkabel.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

#771
@Gerolf: dat gevaar tot kortsluiting zie ik niet tussen de draadjes (ze zijn inderdaag geëmailleerd, en isoleren meer dan voldoende op 12V), maar aan de soldeerpunten, als ik een té groot stuk isolatie afschraap, of de solduur niet propertjes aan de contacten blijft.
Zal bij volgende poging proberen de draadjes kort af te buigen, en dan beide kabeltjes twisten.

@Dirk:  mooie lantaarn (en ik denk wel dit in N te kunnen.
Ik probeer echter (maar ben er nog niet) zo veel mogelijk de originele lantaarns te imiteren:

Nog wat werk aan de winkel  :-\
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Dirky

mijn foto was enkel om aan te tonen dat je gedacht met het ene beentje nog gebruikt werd. Voor jouw geval zou je waarschijnlijk wel een beentje kunnen gebruiken dat rechtop staat.
Ik vrees dat hoe je het ook anders aanpakt, je anders geen voldoende stijve ophanging zult hebben die de gasbuizen kunnen imiteren.

Michiel

#773
Nu ik die lantaarns zie op de foto, lijkt me het idee om met 3mm led's te werken niet zo slecht. Zo ruw geschat lijken die lataarns een diameter te hebben van zo'n halve meter, misschien meer. In N is een led van 3mm perfect, en zoals je al zei, een beetje bij slijpen om de conische vorm erin te krijgen en klaar. (ledje in de boormachine en een vlak vijltje ertegen houden zou al snel een goede vorm moeten geven)

De vertikale buis waar de lantaarn aan hangt, zou ik ook zo proberen te maken: de kleinste holle messing buis, met een wikkeldraad centraal erdoor. Ik zou eens moeten nakijken hoe dun de buisjes zijn dat ik heb, maar ze zijn niet meer dan 1mm buitendiameter. Maar 1mm is natuurlijk al vrij veel.

Om het heel avontuurlijk te maken, neem je wikkeldraad, en schilder je het met geleidende verf.  :o

Maar dat is maar een vrijblijvende suggestie. Je piekert er al veel langer over. Waarschijnlijk zit je al dichter bij een betere oplossing dan wat ik zo even uit mijn mouw schud. Succes!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Met afgeslepen 3mm - leds heb je twee problemen
- licht is niet diffuus meer
- grove aansluitdraden die moeilijk/niet te camoufleren zijn
De huidige constructie (0603 met diffuus-makend "tjoepke") is veel beter  8)

Een getwist paar 0.1mm-email-draden kan je nog glad maken met verf of vulpasta of ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

Het ledje zou ik afschuren, niet afslijpen. 
Dan behoud je (denk ik) het diffuse. 
Straks toch eens uitproberen, ondanks de dikke aansluiting.

Ondertussen enkele superdunne messing buisjes gehaald.
Wordt tweede testje, om een rehte bevestiging te bekomen naar de trekstangen.
Buisje is één geleider, en een wikkeldraadje daarbnnen wordt het tweede (als het er in wil  ;)

Maar eerst het avondeten binnenspelen  ::)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

pabe

Citaat van: Steam.N op 15 januari 2013, 08:15:08 AM
Paul, is dat draad waarmee vroeger computerbackplanes werden bedraad?
Wat is daar speciaal aan? Dikte? Stijfheid?
Waar vind je dat?

Hi Jean,
is inderdaad de draad waarmee in lang vervlogen tijden backplanes en top-connectors (oa PDP8) bedraad werden ( werd gewikkeld met een tooltje rond de opstaande pinnen).
Is best dunne draad ( max. TTL stroom) en prettig met een dunne kunststofmantel geisoleerd.. vind ik in ieder geval leuker dan verniste draad. 
Waar:  heb hier nog wel wat voorraad.. als je wil stuur ik wel wat op.
groetjes,  Paul

PS: nogal slecht weer om foto's  in stadspark van de overkapping-details te gaan maken momenteel..

Steam.N

Paul,  die draad wil ik wel eens in handen hebben.  Lijkt me leuk   ;)
We kunnen anders nog eens in Turnhout afspreken!

En maak je niet ziek voor enkele fotos !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#778
Twee testjes gedaan :

Een klassiek oranje ledje van 3mm afgeschuurd om de conische vorm te verkrijgen.
Dat afschuren lukt natuurlijk, en het licht blijft mooi diffuus.
Maar:
- De "basis" van de ledbehuizing, waar de connecties zitten, vormt een donkere band van ongeveer 1mm.  Het lijkt me dat dát gaat storen.
- Bovendien moet ik een ledje met gelige kleur hebben met kleurloze behuizing. Ik heb dat niet in huis
- De aansluiting is dik, te dik ...

Een smd'tje (0603), waaraan 0.1mm draadjes gesoldeerd, kort afgeplooid, en in een messing buisje van 0.55mm buitendiameter
- Solderen ging deze keer stukken beter (dubbelzijdige kleefband gebruikt (in een u-vormig messing profieltje ging het smd-tje nog alle kanten uit ...)
- Draadjes gemakkelijk door het buisje gevoerd, smd tégen het buisje gedrukt en secondenlijm gebruikt
- Opnieuw een stukje lichtgeleider afgeschuind, afgesneden, en tegen het smd-tje gelijmd
- De verbinding van het buisje en het smd-tje nog eens goed met Bison Alleslijmer bedekt (om een stukje mechanische versterking te vormen)
Resultaat:



Het ziet er stukken beter uit, dan het resultaat van gisteren.
Alleen:
- Ik heb een smd-tje nodig met gelig licht om een gasvlam te simuleren.  Huidig smd-tje is knal wit.
- De lichtgeleider is blauwig, en dat verkleurt het licht.  Dus nu op zoek naar een kleurloze lichtgeleider van 3mm diameter
Maar van deze test ben ik best tevreden.
Afwerking moet nog gebeuren (maar ik laat de Bison lijm eerst goed uitharden)
maar twee probleempjes zijn opgelost (rechtheid van de draadjes, en de lelijke zware connectie van gisteren).


Ondertussen heb ik het spant dat gisteren in de mal lag er uit gehaald.
Alles blijft kleven, en het spant past prima.
Alleen: de messing trekker is te zwak, en houdt het spant niet recht (het styreen was eerder met de hand wat voorgeplooid, en toont wat kronkels).
Gezien de messing stukjes met secondenlijm aan mekaar bevestigd worden kan ik even goed staaldraad gebruiken en lijmen. Heel wat stijver.
Dus wordt nu een nieuw spant aangemaakt, opnieuw met staaldraad zoals het eerste prototype.

In kleine stappen, maar wél in de goeie richting, denk ik.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

doomslu

En elke dag een stapje verder... je doet het!
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *