Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

Steam.N

#495
Citaat van: railrunner op 08 december 2012, 21:23:09 PM
... Die uurwerkplaten, geprint of uit een boekske gehaald?  ...
Via Google "clock roman numerals", afbeeldingen, gekozen uit de honderden, geplakt in Powerpoint, geschaald op 10mm diameter (want brede zwarte omtrek), en afgedrukt op mijn Brother inktjet.




Hier het klokkenhuisje, vóór ik aan de zoveelste challenge begin:




Volgende challenge: opnieuw een torentje, maar wel een stukje complexer ...



Dit is voor morgen.
Ik stop met een tevreden gevoel.  :)

Slaap wel ! 
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

railrunner

#496
Jean,

Het klokje in mijn (latere) privé-project meet in werkelijkheid 2,5 à 3m, in schaal N ca. 1,5 à 2cm, dat is zoals een horloge.  Maar daar hoort nog een koekoek en een draaiplatform met 4 dansende koppeltjes bij, zie je wel eens onder een stolp bij grootmoeder thuis.  Dat klokje is natuurlijk net iets anders dan de klokjes op uw stationsgebouw, dus ook gemakkelijker om het te laten werken.  In uw geval zou ik er ook niet aan beginnen.  Ondertussen zal Peter Verlooy wel weten welke klok ik in mijn gedachten heb.

A propos, als je Turnhout NEEB in een N-forumbaan wilt koppelen met Brussel-Noord van Michiel, moet je langs Antwerpen-Centraal passeren.  En ik ken alvast iemand die dat wel zo maar eventjes kan realiseren in schaal N, nietwaar Jean.  ;D ;D ;D

Steam.N

#497
@Jim:  mijn klokske is 1m, dus ca 6mm.  Zelfs twee keer zo groot is nog redelijk klein !
Daarbovenop een koekoek (moet kunnen) en dansende koppeltjes ...
Je kunt misschien de Zimmertoren in Lier nabouwen ! Met wat planeten en zo  :D
Grootste probleem lijken me de wijzers (al petieterig klein) juist te laten draaien ...

Laat me weten wanneer je er aan begint !  Dat wil ik volgen !!!

Station van Antwerpen-Centraal ? 
Misschien kan Erwin zijn station herschalen ?
Laat me eerst, nadat het station van Turnhout af is, wat scenery modules bouwen.
Ik moet mijn station kunnen in- en uitrijden  ;)

Misschien zijn er andere kandidaten die willen meedraaien in de N-forum-module-baan ?
En zo niet ... wie weet ...
(je bent al de tweede vandaag die me een station wil laten bouwen, en dat terwijl ik nog een andere op mijn wensenlijstje had ...)  ;D ;D ;D

Ik pas even  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

railrunner

Zimmertoren staat wat ver van het station, zelfs in schaal N.  Spijtig...

Een tweede station bouwen, licht eens een tipje van de sluier op!

railrunner

Nog eens goed naar de foto's van uw klokje gekeken.

Heilige bim-bam!

Prachtig werk!  Al goed dat we styreenstripjes van Evergreen hebben.  Je toont aan dat je er bijzonder veel mee kunt doen.

Ben wel bijzonder nieuwsgierig hoe je het torentje boven de klok gaat maken.  Heb je al een idee, of ga je weer wat uit uw mouw schudden?

railrunner

#500
Fotoke van wat ik wil bedoelen:

Gerolf

Knappe zuiltjes rond je klok, Jean  8)
Voor je ajuin-dak: als je graag een draaibank en/of coördinatenfrees wil komen gebruiken: pm  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

#502
Thanks, Gerolf!  :)
Nu ik met uitgeslapen oogjes naar mijn laatste foto kijk, zie ik dat ik beter met een macro-schietlood had gewerkt  :-\
Maar de scheve zuiltjes vallen in de werkelijkheid niet op.
Trouwens, bij de renovatiewerken in 1/1 zijn de uitvoerders ook voor de gemakkelijkheidsoplossing gegaan, en hebben de zuiltjes vervangen door rechttoe-rechtaan arduinbalken ;)

Je aanbod sla ik niet af !
Pm volgt ! 


@Jim:  hoe ga je die koppeltjes laten bewegen? Met een loopband? Of is het terrasje diep genoeg om ze op een draaischijf te plaatsen?
Gaan die koppeltjes tijdens het vooruitgaan tegelijk om hun as draaien?
Dat is toch het minste dat we mogen verwachten, hé?  ;)

In elk geval succes.  Ik kijk uit naar het bouwverslag en de gebruikte bouwmethodes !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

railrunner

Jean,

Inderdaad met draaischijf, net zoals in werkelijkheid.  Koppeltjes rond as laten draaien met tandwieltjes. 

Maar we gaan geen topic in topic starten, eens ik eraan begin start ik wel een nieuw draadje.  We zetten hier de focus op uw prachtig stationsgebouw! 

We kijken met z'n allen uit naar de voortgang van uw werken.  Let's go!




Gerolf

Citaat van: Steam.N op 08 december 2012, 22:04:49 PM
@Gerolf: jaja, verlichte wijzerplaten zitten in de planning  ;)  Eén (of vier ?) ledje(s) ... zodanig dat het een amberkleurige wijzerplaat geeft ...
Ik zou met twee leds werken: één in het dak en één op de vloer van je "klokhuis" eventueel met een lichtgeleider er tussen
In deze fase alvast de binnenkant zwart verven, zodat er alleen licht door je wijzerplaten komt, hé  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ERVIN

Nu ik die batterij op je foto zie , zie ik pas echt hoe klein de dingen zijn die je met je " magische" handen aan het bouwen bent , hiervoor maak ik een diepe buiging hoor , en ik vond sommige delen van mijn stationskoepel al klein . :o

Je bent met een uniek stukje modelbouw bezig , laat dat duidelijk zijn , knap Jean , echt knap.. ;)

railrunner

@Jean,

Je moet eens goed kijken naar de foto's in werkelijkheid van het torentje boven de klok.  Is mijn inziens niet rond, maar eerder iets met halve eclipssen waarvan topje afgesneden is.  Niet direct iets voor een draaibankje.  Kan je een gedetailleerde foto plaatsen van de koepel boven klok?

Gerolf

#507
Bedoel je deze foto?



Op de tekening zie je het ook al, hoor: Een achthoekig grondvlak voor de koepel, en een rond torentje er bovenop
Vandaar freestafel en draaibank  ;)

Een dergelijke constructie zit ook mijn stadhuis - het was voor mij direct herkenbaar  :D
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

#508
De vorm was me aan de hand van mijn archiefje al duidelijk, en inderdaad erg gelijkend op het torentje van Gerolf zijn stadhuis.
Hier een stuk van een eigen foto, ingezoomd op het torentje zelf.


(je ziet hier de vereenvoudigde uitvoering van de zuiltjes)

Basis is inderdaad een achthoek, met brede hoofdvlakken en smalle hoekvlakken.
Het ajuintorentje heeft een cirkelvormige doorsnede.
Of het gedraaid kan worden is niet zeker, gezien de kleine afmetingen 12mm hoog, 5mm diameter) en de supersmalle top.

Mijn eigen poging zal met twee aaneengelijmde evergreen profieltjes zijn.
Daar het mes inzetten, en veel ... heel veel schuren ...
Resultaat onzeker, en plan-B (Gerolf's draaibank) ligt klaar  ;)

De onderbouw ga ik proberen met eerst dwarsprofieltjes te maken voor elke daknaad, en daarboven met dunne evergreenplaat een afdekking ...
De hoogte ervan is 16mm.
Haalbaarder !


@Gerolf: het zwarten van de binnenmuren: Gisterenavond, NET voor het opkleven van het afdekplaatje boven de klokjes, heb ik er aan gedacht !  Oef !
Verlichting kan ik langs onder inschuiven, maar het schilderwerk had achteraf niet mogelijk geweest.
Geluk gehad !

@Erwin: dank je wel !
ALhoewel: er is niets magisch aan mijn handjes.
Gewoon stuk voor stuk de onderdelen goed afmeten, afsnijden, bijschuren, lijmen en juist positioneren.
Dit is niet verschillend van grotere schalen.
Wel goed gereedschap hebben (scherp mes, stalen latje, een vergrootglas en verlichting ...

Eigenlijk heb ik het zelfs gemakkelijker dan HO-ers:
Probeer eens twee wanden in verstek tegeneen te zetten: een muurtje van 3mm zit direct goed, eentje van 20mm heeft last van de "golving" van de houding en het mes ...


Ben net terug van de modelbeurs hier in Putte, en ben met wat nieuw gereedschap teruggekomen  :) :) :)
Gelukkig ging het niet om treintjes, of ik was nóg armer thuis gekomen  ;D

Nu lekker eten, en daarna het torenwerk (sorry -plezier)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PeterC

Citaat van: Steam.N op 09 december 2012, 12:17:04 PM
...Of het gedraaid kan worden is niet zeker, gezien de kleine afmetingen 12mm hoog, 5mm diameter) en de supersmalle top...

In messing moet dat volgens mij wel mogelijk zijn (maar heel voorzichtig ).

Citaat van: Steam.N op 09 december 2012, 12:17:04 PM
Mijn eigen poging zal met twee aaneengelijmde evergreen profieltjes zijn.
Daar het mes inzetten, en veel ... heel veel schuren ...
Resultaat onzeker, en plan-B (Gerolf's draaibank) ligt klaar  ;)

De aaneengelijmde profieltjes in een boormachine steken en enkel schuren (ook weer heel voorzichtig)?

Citaat van: Steam.N op 09 december 2012, 12:17:04 PM
...Ben net terug van de modelbeurs hier in Putte, en ben met wat nieuw gereedschap teruggekomen  :) :) :)

Fotootje voor de curieuzeneuzen?  ;)  :)  ;)


Veel succes in elk geval!
Groetjes, Peter