Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

Steam.N

Raadsel van de fries geraakt stilletjes aan ontrafeld ...
- diameter van mijn model-torentje is inderdaad 0.6mm te klein
- de architect heeft zélf wat gefoefeld: de afstand tussen twee patronen in de fries is kleiner dan in de gevel zelf
. (had ik niet eerder gezien  :-[)

Ik ga nu zélf wat foefelen, om het algemene beeld goed te krijgen.
100% exact zal het niet zijn, maar niemand (hoop ik) zal daar wakker van liggen.
Er zijn trouwens al heel wat toegevingen/foutjes gemaakt in de rest van het model !

Torentjes terug afgebroken.
Ik begin opnieuw ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#466
Ondanks nagenoeg geen knutseltijd, wat zitten piekeren over de torentjes ...
Vierde poging net gestart ... en ik denk (opnieuw) dat ik op het goede pad zit  ::)



- Basisbuisjes hebben alweer een andere diameter
- Enkele lagen zandsteen samengenomen als één styreen strip (de kleine dikteverschillen van de reële zandsteen valt op 1/160 niet op)
- De fries op papier gedrukt (twijfel nog of dit een definitieve uitvoering wordt, of dat die papier strip later terug wordt verwijderd om vervangen te worden door een lasergebrande strip ...)

De papieren fries voor het fronton ligt vóór de hoofdingang.
De afdruk lijkt OK, maar moet nog gepast worden, als het rechtse torentje de basis strips gekregen heeft.
De kleur ... hoop ik later met potloden lichtjes bij te kunnen werken.
Indien de afdruk klopt, druk ik het op fotopapier af (of laat het in styreen laseren op 0.28mm strip ... ben nog niet zeker)

Het is redelijk wat zoekwerk ...
En zelfs als er niet veel vooruitgang te zien is: in mijn hoofd is dit stuk eindelijk wat uitgeklaard (opbouw, aanwerking met ingangsboog, dak en binnenmuren)

Morgen weer een stukje
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

ToThePoint

Jean kan die geprinte fries niet in 3d geprint worden ?
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Steam.N

JP, ik ben zeker dat dit moet kunnen, maar waarschijnlijk is het minder werk om het in 2D te laseren.
Mocht het in 3D geprint worden, zou het logischer zijn het hele fronton (met de beide torentjes met kanteeltjes en spitsjes) te printen.

Een 3D printer staat bij mij, net als bij veel anderen, op het wensenlijstje, maar daar zal het nog een hele tije blijven staan.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PietB

Sjonge jonge Jean wat wordt dat een mooi gebouw.
Proficiat hoor, dit is toch wel hogeschool scenery bouw!

grt Piet.

Cozzy

Mooi resultaat tot dusver Jean!

Groeten,
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

Steam.N

#471
Het gaat traagjes vooruit: een klein stukje verder:



De afgedrukte fries geeft (met wat foefelwerk) een idee van de reële fries.
Vervangen door een stryreen gelaserd strookje?  Ik weet het nog niet.
Misschien komt het nog redelijk goed als ik het wat kan verweren (als dat met papier kan ... Met potloden? Eens proberen ...)

Het beeld geeft geen juiste weergave van wat het wordt, want de twee witte stroken boven en onder de fries bestaan in de realiteit deels uit witsteen (lichtgrijs), deels uit arduin (donkergrijs).



Of ik het grote voorbeeld voldoende ga kunnen benaderen, zal afhangen van de kwaliteit van het schilder- en verweringswerk (hoop ik).
Ik zit nu teveel met mijn neus op dit stuk, om het voldoende te kunnen evalueren.
Ik doe gewoon voort, en zal wel zien.
Komt het niet goed, haal ik het terug uit mekaar, en begin ik opnieuw.
(daar begin ik wat vaardigheid in te krijgen  :-[)

De torentjes worden aan de bovenkant nog afgewerkt met spitsjes die omringd zijn met kanteeltjes.
Te veel werk voor deze avond.
Komende dagen giet ik nog eens een extra copietje van het spitsje waarvoor ik eerder een siliconenmal gemaakt heb, en dat ga ik wat afschuren ...

Genoeg voor deze avond.
Ik kruip in bed, en ga een stukje lezen.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Dat zijn verdorie veel hoekjes en kantjes  :o
Kan je die gelaserde fries niet vlot plooien (inkerven, verwarmen, ...) ?
De ronde trorentjes op mijn stadhuis hebben ook nogal wat moeite gekost. Ik leef met je mee  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

Gerolf,  die gelaserde fries zal ik wel vlot kunnen plooien, denk ik.
Alleen is er die nog niet, omdat ik eerst zeker moet zijn van alle afmetingen.
Bedankt voor het meeleven  ;)

Deze avond alweer een stukje verder, hoop ik.
Beginnen met een nieuw gietsel ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Jurgen

Ik volg niet iedere stap die je hier laat zien, maar meer dan "wow" kan ik er toch niet over zeggen.

Het ziet er goed uit en het wordt er blijkbaar alleen maar beter op!
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Steam.N

Verdraaid, deze avond voor de televisie in slaap gevallen ...
Het knutselen zal voor morgen zijn: heb een heel dagje verlof  :) :) :)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Steam.N op 04 december 2012, 21:42:40 PM
Verdraaid, deze avond voor de televisie in slaap gevallen ...
Het knutselen zal voor morgen zijn: heb een heel dagje verlof  :) :) :)

nog wel wat vroeg voor bouwverlof ! ;D
Groeten Peter ;)

Steam.N

#477
Verlofdag is maar een half verlofdagJE geworden ...  :(

Maar toch, alweer wat plezier gehad.
Maandag vond ik het fronton boven de hoofdingang wat verwarrend, omdat geen onderscheid gezien werd tussen arduin en zandsteen.
Daarom vandaag naar juiste tinten op zoek gegaan ...
De MSM collectie doorgesnuisterd, en met die info naar de winkel ...

Dan wat aan het uitproberen gegaan ...
Valt alweer tegen ... maar heb voorlopig, als basistinten een keuze gemaakt.



Het ziet er ietwat beter uit, maar het schilderwerk gaat nog massas uitproberen en tijd vereisen !
Het schilderwerk op de papieren afdruk van het fries ziet er niet uit, al was het omdat ik er eerst een styreenstripje op gelijmd had, dat er dan terug afgehaald, het papier geschilderd, dan de lange rechthoek er uitgesneden en opnieuw geschilderd ...
Smoswerk eerste kwaliteit ...
Maar het was toch maar een test (die maar heel misschien goed ging komen.  Niet, dus).  Dat papier gaat er terug af.
Het definitieve wordt waarschijnlijk toch een gelaserd stukje ...
(wat heb ik die architect voor die fries al vervloekt ...)

Deze avond één van de twee torenspitsjes gegoten in dezelfde mal als de spitsjes van noorder- en zuidertoren.
Ik ga het onderste stuk afzagen, zodanig dat de bovenkant mooi op de torentjes van het fronton past.
De kanteeltjes gaan dan mooi op de rand bijgekleefd worden.

En daarna het dakraampje in mekaar gestoken.
Het is nog niet af, maar is al een stap in de goeie richting.

Morgen tweede spitsje gieten, en het eerste afzagen, dan het dakraampje afwerken, en het dak terug goed laten aanpassen.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Die basistinten lijken me ook wel goed te zitten  8)
Dat je het papier verwijdert is een goeie zaak. Al de rest met mooi steenreliëf en die eye-catcher niet  ::)
Het zou trouwens erg lastig worden om goed te schilderen. Met relief kan je wél voegen inwassen en zo  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

Nu de geometrie van de fries van het fronton vast staat, kan ik die finaliseren om te laten laseren.
In de eerste laser-oefening waren de bakstenen niet gelaserd, maar deze keer laat ik het best wél doen, met dezelfde afmetingen als de bakstenen van de slater-platen.
Kwestie van gelijkvormig te zijn.

Deze avond echter eerst tweede spitsje gieten en dakraampje afwerken.
Dan de kanteeltjes.
Blijven dan nog de vier schouwen en de drie muurverstevigingen aan weerszijden van de hoofdingang.
Het begint te korten  :)
De vingers jeuken om aan de spoorhal te beginnen !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }