Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

Peter

Zou je tussen die stenen als vulmiddel niet beter witte Miliput gebruiken.
Leg de stenen met de goede kant op een stukje bakpapier, vul dan langs achter met Miliput, en verwijder de "gevulde" stenen "voor" het helemaal uitharden met een scherp hobbymes van het papier. Zo heb je praktisch heen besmeurde stenen langs de goed kant. Eventueel toch bevuilde stenen met een natte vinger (geen doekje gebruiken) proper wrijven
Met vriendelijke groeten
Peter

Steam.N

@PeterC:
ik ben bang dat die plaaster dan doorloopt op de voorkant van de bakstenen, waardoor het eerdere schilderwerk besmeurd wordt.
Als ik achteraf schilder of bijwerk, vrees ik dat de verf gaat doorlopen in de plaaster.

@Peter:
om eerlijk te zijn: Gerolf had me dit ook al voorgesteld.
Maar net als voor PeterC's voorstel: ik ben bang dat de putty doorloopt naar de voorkant van de bakstenen.
Vrees is wél iets kleiner, omdat putty minder lopend is.

Ik ga eerst de putty eens uitproberen als alternatief op de klei.
Misschien is de vulling dan wat beter dan met de klei, waarvan je (op de macro foto) ziet dat het ingedrukt werd.

De ingevulde stukjes ga ik er wel inlaten, want elke uitgebrande opening in de baksteenstrip zal denkelijk wel (wegens het laser-proces en wegsmelten van het styreen) nét iets anders zijn dan de andere, waardoor opnieuw spleetjes optreden.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Peter

Jean,

Witte Miliput is helemaal niet vloeibaar. Je kan het het beste vergelijken met Plasticine
Met vriendelijke groeten
Peter

PeterC

Citaat van: Steam.N op 22 september 2012, 11:26:53 AM
@PeterC:
ik ben bang dat die plaaster dan doorloopt op de voorkant van de bakstenen, waardoor het eerdere schilderwerk besmeurd wordt.
Als ik achteraf schilder of bijwerk, vrees ik dat de verf gaat doorlopen in de plaaster.

Jean, ik gebruik dit forum vaak om eens luidop te denken en het leuke is dan dat een ander je gedachten dan aanvult of het idee al dan niet uitvoerbaar is.  Gietplaaster kwam bij me op omdat ik de laatste tijd (tijdens de heel sporadische vrije momenten) daar mee bezig ben  ;)
Groetjes, Peter


Steam.N

#214
@PeterC:
Dat apprecieer ik inderdaad aan dit forum.
ideeën borrelen op, sommige bruikbaar, sommige die leiden tot andere dingen.  ;)

Net thuis.  Even twee bengels in bed leggen, en dan even verder piekeren over het fries ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

railrunner

Hi Jean,

Gisteren heb ik voor eerst deze topic gezien en volledig doorgenomen.  Wat een knap staaltje werk.  Ik heb al zeer veel huisjes gemaakt in N, maar zo'n projekt, nog nooit aan begonnen.  Zeer moedig, maar ja, in N heb je nu eenmaal geen keuze.

De manier waarop je werkt, daar ben ik vijf jaar geleden ook aan begonnen.  Ondertussen zijn mijn technieken al zo geevalueerd dat ik het ondertussen allemaal machinaal doe en af en toe nog met de hand.

Even een paar bedenkingen bij uw werk:

1) Op de foto's zie ik hier en daar lijmresten.  Zie dat je ze verwijderd, want na airbrushen (= een zeer fijn laagje verf), komen die lijmresten meer tot uiting, wat het eindresultaat minder mooi zal maken.  Dat zou bijzonder jammer zijn!

2) Mijn ervaring met polystyreenplaatjes is dat na verloop van tijd verbuiging optreedt.  Zeker over grote lengtes zoals uw stationsgebouw.  Maak uw muren bijzonder dik, 2,5mm volstaat.  Dit kan door verstevigingen binnenin aanbrengen en breng daarbinnen ook horizontale en vertikale verstevigingen aan.  Dit kan door een vloerplaat, zolderingen en binnenmuren aan te brengen, liefst ook 2 à 2,5mm dik. Meerdere lagen heeft dan weer het voordeel om relief in de binnendeuren te brengen.

3) Betreft de friezen:  Hier zou ik opteren voor gelaserd karton, net als die bijzonder mooie dakleien.  Ik denk dat Paulogic dit wel wil en kan doen voor u.  Karton kan je in verschillende kleuren verkrijgen, waarschijnlijk wel in kleuren die je nodig hebt voor voor uw friezen, zoniet: airbrushen.  Je moet dan wel eerst de friezen machinaal uittekenen, maar als je wilt, kan ik dit wel doen  indien je daar zelf niet voor in de mogelijkheid bent.

Enfin, net zoals andere forumleden willen wij u een handje helpen in het welslagen van uw project!

Jammer dat ik uw werk niet bekeken heb tijdens mijn bezoek.

Groetjes, Jim.

Steven123

Ik heb het ook nu pas doorgenomen, erg mooi project  ;)
Nog veel bouwplezier
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

railrunner

Jean,

Voor de 'tjoepen' op uw friezen heb ik het volgende idee:

Neem ronde profiel (volle tube) van Evergreen, vijl de top af in een half bol en snij vervolgens met uw snijplankje net het topje af.

Als lijm gebruik ik de potjes met naald van revell (is weliswaar MEK).  Voor mij is de naald fijn genoeg en spaarzaam zijn met aan te brengen lijm.  Vervolgens deb ik het te stukje lijm op een stukje keukenpapier af en kleef vervolgens het stukje.  Zo krijg je niet te veel lijmresten op het te vervaardigen model.

Groetjes, Jim.

Jim.

Steam.N

#218
Jim en Steven: thanks voor de aanmoediging  :)

@Jim:
-  lijmresten: ben ik inderdaad van plan weg te halen.  Blijkt zonder veel problemen te gaan, heb ik al gemerkt.
-  versterking van de muur is gepland, zodra ik aan de samenbouw werk (zowel in lengte- and hoogte-richting)
   Die kromming doet zich redelijk snel op.
-  friezen: zoals je al gemerkt hebt, wordt hier door JP lustig aan gelaserd.
   De reden waarom we styreen gebruiken ipv karton is dat beiden mogelijks verschillend doorkomen na het schilderen.
   Nu is alles styreen, dus alles zou na de verfbeurt gelijkvormiger moeten uitzien.
-  de tjoepen: is inderdaad een optie.  Alleen moet ik dan veel meer opletten dat de dikte niet te groot wordt, en de tjoepen te hard opvallen.
   Als ik rondjes pons uit een dun blad styreen vervalt het risico.

Ondertussen met Paul de nodige wijzigingen aan de fries besproken.
Binnenkort waarschijnlijk een prima resultaat.
Deze avond de tip van Gerolf en Peter eens uitproberen, en de baksteenstrip eens in de witte putty drukken ...
En de bouwwerken aan de centrale ingang terug opstarten.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

railrunner

Jean,

Nog een mogelijk om die 'tjoepen' te maken:

Verschillende druppels houtlijm op een styreenplaatje laten 'druppelen' met verschillende groottes en laten hard worden.  Na uitharden voorzichting met een X-actomesje van de styreen verwijderen.  Om te schilderen wel een primer gebruiken.

Tja, tussen polystyreen en gelaserd karton ligt een hele wereld van verschil, maar waarom niet in balsahout laten laseren? Hout en karton op styreen kleven gaat heel gemakkelijk met dubbelzijdige kleefband (die gebruikt wordt om tapijten vast te kleven op de ondergrond).  Dat is een methode die de mannen van Wervik gebruiken, ook om hun huizen te verstevigen.  Heb je ook de artikels in Railhobby gelezen over hun manier van huizen bouwen?  Is ook vrij interessant en hun resultaat is f-e-n-o-m-e-n-a-a-l !  Maar ik begrijp, je bent een bepaalde weg ingeslagen en uiteraard blijf je die bewandelen.

Blijf in ieder geval dit draadje volgen, wreed interessant.  :P :P

Groetjes, Jim.

Steam.N

Tjoepen met houtlijm ... lijkt me minder resultaat-zeker dan je eerste voorstel met het afronden van een styreenprofieltje.
Enfin, een mogelijk alternatief, als de rest niet werkt.

Geen artikels van Railhobby gelezen, toch niet over de bouwmethode van Wervik.
Als je me die kunt bezorgen ... ik ben altijd geïnteresseerd in hoe anderen dingen doen.
Indien niet voor het station, wie weet voor een volgend bouwproject ?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

railrunner

OK Jean,

Ik zal ze even opzoeken in mijn verhuisdozen (hobby nog niet uitgepakt), inscannen en doorsturen.  Doe ik ook: links en rechts eens kijken met de hoop iets ervan op te pikken, voor nu of voor later.  We kunnen alleen maar van elkaar leren. :)

Gr., Jim.

Steam.N

#222
Baksteenstrip opvullen met putty is deze avond geen succes.
Mis er wat handigheid mee.  Dus wat meer uitproberen.

Dan even overgeschakeld op styreen-plakwerk:



Stilletjes aan krijgt de hoofdboog wat vorm.
Er moet nog heel wat opgekuist worden ook, natuurlijk, om het wat strakker te krijgen (lijm, braampjes, ...).

Volgende dagen waarschijnlijk weer wat minder tijd.  We zien wel hoe het loopt ...
Er is geen haast  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

GVL

Dit wordt zonder twijfel een magistraal model, Jean!
Groeten.

Steam.N

#224
Toch even kunnen wroeten deze avond, voor een kleine vooruitgang ...



De onverbiddelijkheid van de macro foto toont de vooruitgang als schots en scheef kladderwerk.
Echter in de realiteit ziet het er wel redelijk goed uit.

Genoeg voor vandaag, want ik begin sterretjes te zien  ::)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }