Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

railrunner

Ik heb vorige week het voorrecht gekregen om beide modelletjes in het echt te bekijken.  Moest nadat Jean weg was toch een paar flinke borrels binnenkappen om een beetje te bekomen van wat ik gezien heb.  F-e-n-o-m-e-n-a-a-l!  Er bestaan geen superlatieven om te beschrijven wat Jean daar gepresteerd heeft.  Dan moet je weten ik zelf een fervent modelbouwer van modelhuisjes in schaal N ben en al heel wat op mijn actief heb staan.  Jean komt duidelijk van een andere planeet, dat kan niet anders.  Van Miniaturus denk ik.  De beschaving daar staat veel verder dan hier op Aarde.  Na een avondje ontwikkeling vertrok hij in zijn UFO terug naar Miniaturus.

Stedahult

Ik heb eens even terug zitten bladeren, maar man, man, wat een mooie
fijne bogen en details ben je aan het maken. Zeer fraai.
Mvh. Steef

Steam.N

Dank je wel, Steef.  ;)

@railrunner: ha, Jim, hebben we hetzelfde gezien, vorige week ?  ;)
Het was vorige week inderdaad erg leuk!
Je schitterende brug mogen bewonderen, en samen zitten zoeken naar een bruikbare methode om mooie voegen te bekomen voor het station ...
En ja ... de kans is groot, dat wat we uiteindelijk uitdokterden, zal kunnen gebruikt worden.
Mijn dank, daarvoor !

Daarom heb ik een nieuw testmuurtje gebouwd, met wat hoekjes en kantjes, om de methode goed uit te testen.
Gisteren een basislaagje ge-airbursht, deze avond de baksteenkleur .
Morgen het voegwerk (hopelijk, want het is erg drukjes, voor het ogenblik)

De hoop zit er terug in.
Als het lukt, ben ik terug op de rechte weg naar de afwerking van het stationsgebouw  :) :) :)

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

railrunner

Ha Jean, ben benieuwd wat je er gaat van bakken.  Ik heb er alvast vertrouwen in!

Steam.N

#859
Jim, ik bak er niets van  :-[

Ik had nét beslist om mijn ellenlange lijst mislukkingen niet op 't forum neer te pennen.
Het is niet de bedoeling om van dit draadje een klaagzang te maken. 
Daar heeft niemand iets aan.
Echter, nog één keertje ... Misschien komt er een goeie tip naar boven ...

Een weekje geleden samen met Jim wat probeersels gedaan te hebben die een redelijk resultaat gaven (toch het onderste strookje) ...


(de onderste strook gaf een voegdikte die erg realistisch leek.  Natuurlijk, op een macro-foto, ziet het er veel groffer uit )

Resultaat bekomen door
- wit poeder (eerst van GPP, daarna bloemsuiker) in de voegen te wrijven (hard penseel en/of vinger),
- dan met een zacht penseel diagonaal over de stenen het teveel wegborstelen.
- om de witte waas op de bakstenen weg te krijgen, met kleurpotloden de basiskleur terugbrengen
Misschien bizare methode, maar het resultaat sprak me aan ...

Deze avond wil ik hetzelfde uitproberen op het nieuwe testmuurtje, dat ik gisteren in baksteenkleur schilderde.
Maar eerst met een zachte borstel nog eens heeeeeel lichtjes over een stukje van het muurtje van vorige week:
HELP: het poeder borstelt gewoon uit de voegen !
Dus snel proberen de rest te beschermen door er matte vernis over te airbrushen ...
Damn !!! @%#&@ !!!  Poeder helemaal riebedebie weg  >:( >:( >:(
Bloemsuiker zal wel opgelost zijn, of zelfs weggeblazen ...

Fout poeder misschien ?
- Poging met grijzig MIG poeder ... blijft niet zitten
- Poging met wit pigment van Charvin: de hele boel wordt wit ...  maar met de potloden er op, komt het wat beter ...



Maar het is niet helemaal ok.  De voegen blijven té breed.   
Kleurpotloden wat gescherpt, en met de punt wat dieper in de voegen ...



Verschil is wat subtiel ... misschien ben ik mezelf wat aan het troosten ...
Maar misschien heb ik het beste bereikt wat met die Slater platen in N te bereiken valt ...
Of ik ben gewoon te moeilijk ...

Nu ik zo ver ben, zit ik zo te denken:
Als ik eerst de muurtjes een grijze onderlaag geef, dán rood schilder, om alles terug te witten met dat poeder, en dan met potloden alles in orde moet brengen ...
Waarom dan niet direct op de grijze onderlaag direct met de potloden er op?

Is de moeite van het proberen waard ...
En ... is dit niet iets wat me al een heel tijdje geleden als methode werd aangereikt ?
en ... dat ik als wijsneus opzij schoof omdat ik het dacht beter te weten ????
Ik zou mijn eigen draadje nog eens moeten herlezen ...

Wat een zoektocht ! 
Maar het is erg relativerend:  een tijdje geleden dacht ik:  wat ik ook probeer, het lukt ...
Nu apprecieer ik nóg veel meer die mooie momenten  ;)
En bovendien: deze zoektocht verplicht me om andere materialen en methodes in de vingers te krijgen  :)

Enfin, het laatste probeersel lijkt me niet de slechtste.
Dit wordt het misschien ...  (denk ik dan voor de zoveelste keer  ::) ::) ::) )
Ik ga nog wat verder knoeien, in plaats van hier wat te zeveren ...

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

OlivierV

De laatste zijn toch goed gelukt? Zeker voor schaal N, al dat priegelwerk, je moet het maar kunnen.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Kautenbach

hoi Jean,

Uhh, als ik je steenplaten zo gedetailleerd bekijk, ze zijn nogal uitvergroot, lijkt me dit een behoorlijk goed resultaat, je methode is goed, de platen van slatenr lijken mij de beperkende factor. De voegen tov de stenen zijn erg breed, en dat zie je nu goed door de verschillende kleuren.
Misschien idd eerst de gehele muur zand/grijswit schilderen en dan drybrushen met roodtinten om de stenen weer op te halen, ik zou vooralsnog niet daarna nog met wit krijten omdat je daarmee de voegen weer accentueert, eerder met rood potlood de stenen meer accentueren. en eens een groter geheel gaan uitvoeren, dan zal het gehele beeld beter uitkomen.

groetjes, wim

doomslu

Je neemt me de woorden uit de mond, Wim.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

GVL

Jean,
Aansluitend bij wat Wim schreef, zou ik voor de voegen een kleur gebruiken dat minder fel oogt, minder contrasteert met het baksteenrood.  In schaal N is zowat alles overmaats (bijna per definitie).  Daarom komen donkere kleuren m.i. iets beter tot hun recht aangezien ze meer verdoezelen.
Succes.
Gino

evan

Jean,

Wim heeft idd. gelijk :)

De laatste zien er best goed uit en je bent nu op dit kleine stuk gefocust terwijl het ganse geheel er anders uitziet.  Trouwens nadien kan je alles wat afzwakken met een lichte wash of airbrush nadien indien gewenst.

Het komt best goed zo ;)

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

marc goovaerts

De laatste vind ik ook allesbehalve slecht.
En de Slatersplaten zorgen zowiezo voor problemen. De voegen zijn altijd bijna half zo groot als de stenen. de stenen zijn door het productieproces veel te veel afgerond, waardoor de kopse stenen meer op bollekes lijken.

Fabrikanten ! Er is (internationaal) een enorm gat in de markt voor N-baksteenplaten !
Maar voorlopig moeten we het allemaal doen met wat beschikbaar is...

Steam.N

@Wim: dat drybrushen is me in eerdere testen niet gelukt.
De voegen bleven erg breed, en de rode verf geraakte soms tóch in de voegen, om dat de strijkrichting wat fout was.

De reden waarom ik de hele muur eerst zansteenkleur spoot was niet om de voegen al de juiste kleur te geven, maar om de hele muur een primer te geven, en de zandsteen stroken propertjes geschilderd te krijgen.
Natuurlijk, als ik bovenop deze zandsteen primer direct met kleurpotloden de baksteenkleur opbreng, zou ik theoretisch een vergelijkbaar resultaat moeten hebben als met de huidige methode (met inwrijven van poeder in de voegen).

De moeite om deze avond eens uit te proberen.

@Marc: ik vraag me ook af waarom leveranciers geen betere N-baksteenplaten leveren.
Misschien omdat de verwerking nóg een stukje moeilijker wordt? 
Je ziet nu al maar nauwelijks waar de voeglijn loopt, als je een stuk recht wil afsnijden.
Maar een betere kwaliteit moet toch mogelijk zijn.

PauLogic heeft een tijdje geleden een teststukje gelaserd met erg fijne voegjes.
Zag er prima uit !
Het was echter in dunne MDF, waar ik alweer op moeilijk schilderwerk gebotst ben, en heb het dan laten liggen.
Het op maat snijden en vensters uitsnijden was (omdat het MDF was) ook een stuk moeilijker dan de Slater platen.
Hetzelfde profiel in Styreen zou mogelijks wel een (dure) oplossing zijn ...

@Evan: de enkele testjes die ik eerder met lichte wash deed, liepen fout af, omdat de wash in de voegen kroop, en opnieuw de breedte van die voegen accentueerde.
Waarschijnlijk heb ik de techniek fout toegepast (wash te dun, te dik, te wit, penseel fout gebruikt, ... ), en moet ik wat meer oefenen.

@Gino: dat wit van die voeg is inderdaad té licht.  Was gisteren het enige "lichte" dat ik in de buurt had.
Bij volgende pogingen hou ik dit (hopelijk  ;) ) in het oog.

Genoeg voer voor een volgende reeks testjes  ;)
Ik ben trouwens benieuwd wat het resultaat van gisteren avond op een groter oppervlak gaat geven ...

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

evan

Hoi Jean,

Ik heb me verkeerd uitgedrukt met "lichte":

Geen witte wash he ;)

Een donkere maar licht dekkende wash om het contrast af te zwakken en meer een homogener beeld te krijgen.

Met het resultaat van je laatste teststukje daar een licht bruine of antracietgrijze wash over gaat  het beter maken.

Let wel op dat je wash niet te donker is of te dik.  Testje is de boodschap.

En staar je niet blind op één klein deeltje want een heel gebouw draait nog steeds anders uit dan een teststukje...

Good luck ;-)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Kautenbach

Jean,

Evan geeft je vast een puike demonstratie op Ontraxs! als je aangeeft wanneer jij er bent, kijk ik ook gelijk mee hoe je zo'n wash Evant ;D

alle gekeid op een stokje, succes met je muren, blijft echt een puik stuk werk, volgend jaar te zien?

groetjes, Wim

Steam.N

@Wim: spijtig genoeg geraak ik dit jaar niet op Ontraxs  :(
We zullen Evan een ander keertje moeten "washen"  ;D

2014?  Ik hoop inderdaad dan ver genoeg te staan om iets te tonen.

@Evan: zal je goede raad deze avond indachtig houden  ;)
En het totaalbeeld zal inderdaad wel anders ogen dan de details ...
Benieuwd hoe dat gaat zijn  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }