Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

Steam.N

#4785
Citaat van: marc goovaerts op 16 juni 2015, 01:50:08 AM
... Jean, je hebt de tweede lading (2 foto's) toch ook goed aangekregen ?
Jaja, Marc.  Thanks. 

Meest merkwaardige foto: (indien copyright problemen haal ik deze foto wel terug weg)
Het gaat om een gevangenis-wagen, waarmee gevangenentransport werd gedaan tussen Turnhoutse rechtbank en gevangenissen en kolonies in de Kempen.



Dit is voor mij het eerste beeld van wat ik van jongsafaan hoorde vertellen  ;)


Ondertussen heb ik me verder geworsteld door de Inventaris-correctie (en er moest nogal gecorrigeerd worden  ::) ) ...
Ik ben er nog niet door, maar het goeie nieuws is dat ik mijn montage-magneetjes en mijn siliconen-mal-makerij-gerief heb teruggevonden  :)
Dus ik kan terug aan de slag (maar vóór ik weer ga etsen mag ik niet vergeten het ontwikkelbad te verversen met een minder straffe concentratie ...)

Probleem:  mijn vrouwtje heeft me fijntjes herinnerd aan de vele nog-niet-uitgevoerde puntjes op haar (sorry: MIJN) todo-lijstje ...
Dus wordt het alweer wat time-sharing  ;D
*
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

SuSke

Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Steam.N op 16 juni 2015, 07:15:59 AM
Dus wordt het alweer wat time-sharing  ;D
Opgelet Jean ik heb vernomen dat je met Time-Sharing er steeds opligt (alé dat ze je steeds bij je pietje hebben !) ;D ;)

Steam.N

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 16 juni 2015, 16:46:24 PM
... ik heb vernomen dat je met Time-Sharing er steeds opligt (alé dat ze je steeds bij je pietje hebben) ...

Lees "Multi-tasking", Peter  ;D
Ben ik niet zo goed in ... 

Verdomme, ondertussen zit mijn modelbouw hier serieus te sputteren ...
Allée, morgen, misschien ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

SuSke

"Multi-tasken" dat is niets voor ons. Onze hersenen zijn mooit hun kindertijd ontgroeid en gelukkig maar  ;) ;)

Sputterend modelbouwwerk ?? Even opzij leggen Jean, dan komt het wel terug. Doe ik ook regelmatig.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Steam.N

Eventjes terug wat actie:

De nieuwe versie van de half-passagiers/half-bagage-wagon is volop in constructie.

Na nogal wat ets-miserie heb ik de vier buitenwanden van de wagon kunnen aanmaken.
Ze zijn nét gesoldeerd aan de bodemplaat.



Nu wordt de buitenkant geschilderd.
Daarna wordt de binnenwand geplaatst, en de binneninrichting aangepakt.

Voor het onderstel heb ik een Z-wagonnetje uiteengehaald, en van het onderstel een siliconenmal gemaakt.
Gisteren ingespoten met giethars, maar deze avond bleek het resultaat niet bruikbaar.
Ik had dit reeds verwacht, want het is een mal met veel kleine details en holtes.
Deze avond dus direct een tweede poging, die waarschijnlijk wel bruikbare elementen zal opleveren.
 
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Metpetergaathetbeter

zit daar schijnbaar niet echt mee met die time-sh euh multitasken ! :-\ ;)

Steam.N

Peter, je wil niet weten wat allemaal op die lijst staat ...

Nu is het even wegvluchten  ::) ;) ;D
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Metpetergaathetbeter


Gerolf

De wand van dat wagentje ziet er erg goed uit  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

raf

grote bokaal nemen en aan die deksel zet je een aansluiting waar je een stofzuiger op kunt zetten
en daar je mal in steken en dan de deksel der op en de stofzuiger er op los laten
echt vacuum krijg je nooit maar de onderdruk die je krijgt doet toch de lucht bellen verdwijnen
en zo worden de gegoten delen toch beter

gr raf en echt man das mooi werk dat je weer bezig bent
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Steam.N

#4796
Citaat van: raf op 19 juni 2015, 08:25:29 AM
grote bokaal nemen en aan die deksel zet je een aansluiting waar je een stofzuiger op kunt zetten
en daar je mal in steken en dan de deksel der op en de stofzuiger er op los laten
echt vacuum krijg je nooit maar de onderdruk die je krijgt doet toch de lucht bellen verdwijnen ...

Dat is een idee.
Moet ik eens proberen  ;)


Ondertussen vordert de montage van de wagon.
Buitenkant is geschilderd, en de binnenwanden zijn geplaatst.
Die binnenwanden dienen uitsluitend om het houten raamwerk mooi te laten uitkomen: eerst bruin geschilderd, dan gelijmd.



Een macro foto vergeeft nooit: nu zie je dat het etsproces niet vlekkeloos verliep:
Die horizontale lijnen op het rechtse paneel van de lange wand komen van het onregelmatig etspatroon.
Ik heb er gemengde gevoelens mee:
- het etsproces heb ik (nog) niet echt onder controle
- in geschilderde toestand geeft dit de indruk van zware werking van een houten wand
Dus eigenlijk ben ik best tevreden  ::)
Als ik het suikerklontje volgende keer mee plaats, begrijpen jullie waarom  ;)

De foto geeft de indruk dat het glaswerk al geplaatst is, maar dat is niet.
Moet ik nog doen ... geen idee of ik dit propertjes kan doen (waarschijnlijk een doorlopende strip over alle ramen).
Nu is het tijd om de binnenkant te schilderen en de binneninrichting aan te vatten.

@Marc: hadden die wagons binnenverlichting?
Gaslantaarns? Tegen de wand gemonteerd?  (nee, die lantaarns ga ik niet nabouwen, maar 't is voor de plaats waar ik de ledjes plaats ... als ik er plaats ...)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

marc goovaerts

De binnenverlichting die ik al eens gezien had, was zo ver ik het me herinner, aan de vreemde kant...
In een bovenhoek links (van binnen gezien) op de kopse kanten een gaslantaarn, met helder glas naar binnen en een rood cirkeltje naar buiten, zodat je tegelijk binnenverlichting en signalisatie kreeg met één lantaarn. Moet eens opzoeken of ik meer heb dan herinneringen....

raf

Jean als je wil dan kan ik proberen die ruitjes te frezen
als ik 1 mm plexy neem en dan de dikte van je plaatje uitfrees komt het glas mooi gelijk met de raamlijsten te liggen
maar dan moet ik de maten hebben van die vensters
dus eventueel die file waar jij het in getekend hebt door sturen
als het een dxf is dan kan ik ze zo converteren en is het haast geen werk
0.4 mm freesje en proberen of het lukt
lukt het niet tja dan is er ook geen kalkoen voor doodgedaan niet
en ik kan weer een beetje oefenen in dat kleine prulwerk
ik ben nu kast deurtjes aan het tekenen in 1/50 schaal
met scharnieren en klinken en dergelijke op en das ook nie gemakkelijk
ik hoor het wel
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Gerolf

Citaat van: Steam.N op 19 juni 2015, 21:57:37 PMin geschilderde toestand geeft dit de indruk van zware werking van een houten wand - Dus eigenlijk ben ik best tevreden  ::)

Die wagentjes waren rond NEEB niet nieuw - dus het kan best  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw