Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

Steam.N

Citaat van: marc goovaerts op 08 mei 2015, 00:35:58 AM
Goeie moed ! En wijlie wachten op beelekes...

Ik ook  ;)
Eindelijk nog eens even op zolder geraakt ...
Nieuwe etsmaskers zijn volop in productie, en eerste plaatje steekt in het etsbad.
Méér dan één plaatje zal deze avond niet lukken.

Maar morgen moet wat méér kunnen ...
Benieuwd welke fouten er deze keer boven komen drijven  ::) ;)

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Ondanks de drukte dit weekend, heeft het etstoestel heel wat gewerkt.
Niet altijd  met succes, echter ...
- nieuwe frontjes: mislukt ....
- daksteunen: mislukt ...
- dak: mislukt ...
- watertanks: gelukt.  OEF
- bijgewerkte frontjes: gelukt.  Maar ...
  Spijtig genoeg ben ik even afgeleid geweest, en ben ik één van de twee frontjes kwijtgespeeld (gelost uit het frame, en naar de dieperik van het etsbakje ...)

Als je je niet kunt concentreren maak je fouten.
Hopelijk lukt het deze avond beter,  en kan ik opnieuw enkele foto's tonen.

Voor de ketel denk ik een stukje Evergreen styreen te gebruiken.  Vuurhaard en rookkast kan ik daar mooi op laten aansluiten.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Pol

Ach, Jean, kop op! Uit je fouten kan je leren, dus wat je nu verkeerd deed kan daarna enkel beter gaan!
Ik volg nog steeds vol bewondering hoor!

Groeten,

Pol
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

Steam.N

Wees gerust, Pol: ik laat de moed niet zakken.
Vorige dagen was het steeds snel-snel-tussendoor, wat voor het etsproces zeker niet ideaal is.

Hopelijk heb ik straks wat positievere stapjes gezet  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#4609
Eventjes wat vooruitgang:

De ketel is samengesteld: vuurhaard - ketel - rookkast



Ik heb me beholpen met een styreenprofieltje, want dat rollen van een mooie cilinder in nieuw-zilver is niet evident.
Bovendien, als het geschilderd is, maakt het niet uit.
Maar dan moet ik eerst het geheel met wat putty bijwerken.

Met frontje en watertank geeft het al iets:



De watertank en het frontje staan wat scheef, maar dat komt goed als de ketel op het basisvlak wordt bevestigd, en de watertank aan de ketel aangewerkt.
Het belichtingsmapje van de watertanks moet in die zin worden herwerkt.
Het frontje moet ook bijgewerkt worden (moet ietsjes breder worden).

Het is een iteratief proces, en dat vraagt dus wat tijd.


Dit weekend was er weinig vooruitgang, want ik had twee bezoekertjes te gast.
Rakkers van 5 en 7, die een ongebreidelde nieuwsgierigheid hebben.
Ze willen alles van electronica weten, en achtervolgen me tot op zolder met hun vragen.
Dus heb ik ze even wat praktijk gegeven  ;D

Ledjes, weerstanden, schakelaartje, en wat schemaatjes ... wat een pret: lichtjes gaan aan en uit !!!


Dan een volgende stap: er zijn te weinig patch-kabeltjes, dus moeten ze die zelf maken: eerste soldeerstapjes:


Voorlopig nog geen verbrande vingertjes  ;D
Hartverwarmend ...
Maar er is natuurlijk nog een lange weg te gaan, alvorens ze hun ruimteschip (die ze willen ontwerpen) gebouwd en aangestuurd krijgen  ;D


Ondertussen blijkt het dakje van het trammetje ets-klaar te zijn.
Even in vorm gerold en bovenop de halve constructie gelegd ...



Het belooft !  :)

Werken worden gestaakt voor vandaag.
Om een volgend etsproces te starten is het te laat.
Morgen tweede frontje en daksteuntjes etsen.  Benieuwd of er iets bruikbaars uit het badje komt  ::)



[Edit:] Zinsbouw wat bijgeschaafd.  ::)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

SuSke

Bangelijk knap Jean en de opvolging is ook al verzekerd ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Metpetergaathetbeter

volgens mij zijn jeugdige modelbouwers bezig met een schaal die nog kleiner is dan die van Jean zijnde niet N maar HZ ;D :-\

Rangeerduivel

Toch maar raar dat het trammetje er ineens met rasse schreden op vooruit gaat nu die jongetjes daar zijn...
Foei!kinderen laten werken voor kost en inwoon!!! :( >:(

;D ;)

Steam.N

Citaat van: Rangeerduivel op 19 mei 2015, 00:28:23 AM
...Foei!kinderen laten werken voor kost en inwoon!!! :( >:( ...

Hoe?  Moest ik ook al voor "kost" zorgen ???  :o ;D
Tja, teamwork ... als je dat ooit ervaren hebt ...

Binnenkort mogen de jongens de NEEB-baan herbekabelen  ;D ;D ;D
Yeeehaaa !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

DFS

Onder de indruk van de bouw werken! Gaat dit trammetje rijden, of wordt het een statisch model?
Groeten

Steam.N

Het initiële doel was inderdaad om dit trammetje te motoriseren.
Nu ik dat dingetje vast heb, twijfel ik of het gaat mogelijk zijn zonder teveel concessies te moeten doen aan de geometrie.

Dus eerste stap is een modelletje maken conform de plannen.  Dit kan een statisch model blijven en zijn plaatsje vinden op de NEEB baan.
Dat modelletje geeft me een goed beeld van de beschikbare ruimte.
Daarna kijk ik naar een technische oplossing voor de aandrijving, desnoods met enkele aanpassingen aan het trammetje zelf.
Dit wordt nog een hele boterham  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

RD25

Citaat van: SuSke op 18 mei 2015, 23:53:37 PM
Bangelijk knap Jean en de opvolging is ook al verzekerd ;)

;)  8)  ;)
excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'

Metpetergaathetbeter

die mini-Jeannekes gaan volgens mij nog fijner gaan werken niet N maar HN(1/320?)met die fijne handjes, alvast leuk dat ze net als Jean schijnbaar graag knutselen, blijven stimuleren zou ik zeggen, misschien 2 Kleinserie - fabrikanten in spe ? (Jean zijn investeringen zijn alvast doordacht belegd !) ;D ;)

Eigenlijk wel tof de hobby te proberen beoefenen met die kleine mannen ! (en hopelijk niet teveel stress en hoofdpijn!) ;D ;)

Groeten Peter ;)

Steam.N

Het leukste is dat ze er zélf achter vragen: ze zijn nog niet binnen of willen al naar de zolder stormen !

Ook hartverwarmend:
- het eindeloos vragen stellen (wat - hoe - waarom - wanneer - wie - ...)
- de grote ogen van verwondering en de fierheid betrokken te zijn bij de ontdekkingen ...
- het glunderen als ze door de loupelamp kunnen kijken
- de overdreven voorzichtigheid of de gespeelde nonchalance bij het solderen
- de wil om allerhande nevendingen te leren (zoals cijfers leren schrijven en sommetjes leren maken, voor de 5-jarige Max)
- de fierheid, als ze met een gesoldeerd draadje naar beneden gaan, om die aan mijn vrouw te tonen

Hoe lang het zal duren weet ik niet, maar ik geniet van elk moment !
En wie weet: misschien slaat de interesse naar Electronica over naar interesse om treintjes en het bouwen van banen en huizen  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michael

Jean geniet ervan zolang als het kan.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154