Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

Steam.N

#45
Nog een kleine correctie: de sierlijke deur van sectie 10 is de deur naar het bagage-depot.
Niets van een "hoofddeur".

Voor wie het interesseert: al die ramen en deuren waren toen voorzien voor :
- sectie 1 tot 3: blinde muur tussen sporen en stationplein.
- sectie 4 : doorgang naar voorkant
- sectie 5 : ramen van het stookkot (chaufferie)
- sectie 6 : uitgang
- sectie 7 : dames- en heren toegang tot de reddingsplaats voor onverwachte "Call of Nature"
- sectie 8 : wachtruimte voor derde klassers
- sectie 9 : wachtruimte voor eerste en tweede klassers
- sectie 10 : bagage drop zone en -bewaarruimte
- sectie 11 : "Bureau des Recettes et T?l?graphe"
- sectie 12 : linkerdeur voor de "Porteurs", rechterdeur de bureau van de Sous-chef de Gare
- sectie 13 : linkerdeur voor de bureau Chef de Gare, rechterdeur naar de trappen, de Salon en de Cuisine
- sectie 14 : blinde muur waarachter de Cuisine en de Buanderie (het rommelkot, zullen we maar zeggen[;)])

Tegen dat ik ooit aan de voorgevel begin, wandelen we eens achter de ramen en deuren van d?e gevel.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#46
Eindelijk waar ik gisteren avond hoopte te geraken :
Ramen en vertikale rijen sierstenen zijn geplaatst, en ook de bovenste sierlijst staat er op ...



De bovenkant van de vertikale rijen sierstenen is deze keer wel naar mijn zin.
Ik ga dit aanpassen op secties 13 en 14, waar mijn eerste pogingen uiteindelijk toch maar zus en zo waren.

Nu eens kijken naar sectie 4, ??n van beide boog-doorgangen
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

ToThePoint

#47
Jean vraagske, gebruikt u een chopper voor uw oplegstukken ?
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Michiel

#48
Dit is toch wel uit de kunst, hoor. [:p][:p][:p] Vooral de ramen, met de insprong, de raamstijlen,...  vind ik werkelijk ongelooflijk strak.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

#49
JP, stel je de vraag ivm de ongelijke hoogte van de oplegstukjes, of het niet loodrecht zijn?

Ik heb in de winkel dikwijls voor zo'n chopper gestaan, soms bijna meegenomen naar de kassa, maar steeds teruggelegd.
Altijd gedacht dat voor zo'n petieterige stukjes mijn vingers m??r in de weg zouden zitten, dan dat ik nut zou gehad hebben van zo'n toestelletje.

Nadeel is natuurlijk n? dat mijn oplegstukjes niet altijd even groot en recht zijn.
Afgemeten, met om de 2mm een potloodstreepje op een stripje van 4.5mm, en dan op 't zicht met een Excel-mesje doorgedrukt.
Natuurlijk, zo'n potloodlijntje heeft al wat tiendekes van een mm, en op 't zicht loodrecht snijden is ook niet perfect.

Voor de oplegstukjes van de horizontale band lijkt me een chopper niet bruikbaar, gezien de steeds vari?rende hoek.
Welke dikte van evergreen platen kan zo'n chopper properkes snijden (zonder het mesje te beschadigen)?

Wat is de resolutie waarmee je de chopper goed kunt instellen?    
Nu corrigeer ik soms stukjes, door er een ietsiepietsie stukje van een tiendeke of zo af te snijden, om de onnauwkeurigheid van het plaatsen / lijmen van vorige stukjes op te vangen.
Belangrijkste is de totaalhoogte, en een gelijke verdeling van de "voegen" over de hele rij.

@Michiel: Thanks !  Blosjes op de wangen [;)]  

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

#50
Amai, Jean, h??l knap gemaakt [:0] [:p]
Ik zou toch overwegen om dingen af te gieten en te kopi?ren, zelfs kleinere stukken zoals een raampje.
Het kan je veel tijd schelen, en je hebt een exacte kopie in plaats van een tweede handgemaakt stukje met afwijkingetjes [;)]
Die chopper: de volgende keer toch maar meenemen. H??l handig ding [:)] Kan gemakkelijk tot 1mm evergreen aan, en een "resolutie" van 0.1mm is zeker haalbaar
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

#51
Gerolf, JP,

heb je die choppers in soorten, of is gelijk welk model OK?
Alleen om loodrecht te snijden, of heb je er waarvan je de hoek kunt instellen?
Kwaliteits- of prijsverschillen al naar gelang producenten?

Als ik dan t?ch best een chopper koop, dan ook maar een goeie, waar ik steeds mijn ding mee kan doen [;)]

Gerolf, dat gieten kan ik doen, als ik terug thuis ben, volgende week.
Het zijn erg eenvoudige gietstukjes.

Het probleem verschuift dan naar het nauwkeurig afsnijden van de raam- en deuropeningen.
Op dit ogenblik kan ik een paar tiendekes van een mm opvangen, door te spelen met de breedte/hoogte van de chambranten.
Qua tijd valt dergelijk dubbel-in-hoogte raam goed mee (maximaal 10 minuutjes).  
Zo'n rechte deur gaat ook wel, maar daar verlies ik wat tijd met de onderste panelen (toch wel een half uurtje alles bijeen).

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

#52
Ik ken alleen "The Chopper" van NWSL (NorthWest Short Line) en die bestaat in soorten, en in generaties:
http://www.nwsl.com/uploads/cat_chap1_TOOLS_for_web.pdf
De oorspronkelijke (heb ik, met een houten snijvlak) Tegenwoordig heeft die een (verwisselbaar) snijmatje, ongetwijfeld beter. Beide hebben hulpstukjes om op 90,60,45 en 30? te snijden. Misschien bestaat er ook al een model met vrij instelbare hoek.
Waarschijnlijk hebben andere fabrikanten ook zo iets, maar ik ken ze niet.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

#53
Thanks, Gerolf.  Zodra ik thuis kom, maak ik wat plaats op mijn werkplekje [;)]
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

ToThePoint

#54
Ik heb die met snijmat. ooit gekocht bij collectorsbank.
Men kan de snijmat vervangen (kopen, zelf maken) of het een kwart slag draaien want na verloop van tijd gaat de snijmat ingesneden raken en wil het mooi snijden minder goed lukken.
De chopper is heel goed voor repetitief werk, maar het is steeds opletten geblazen. Men snijd al snel schuin en/of verkeert. Vooral met fijne stukken.
Soit ik heb al veel met de chopper gemaakt en ben nog steeds heel tevreden ervan.
Koste 50? als ik het niet mis heb.

Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Durango

#55
Die met de snijmat heb ik ook. Dat is de Chopper2.
Inmiddels is er ook een chopper3 welke weer gebasserd is op de chopper1. Hier kun je hele lange stukken op choppen.
Zo'n ding mag niet ontbreken op de werktafel van een scratch builder.[:D]
Uitermate handig.
Narrow Gauger pur sang HoN3, HO, On30
Grtz,
Leon
Team Mitropa ( www.teammitropa.nl )

Peter

#56
Ik heb onderstaande, en ben zeer tevreden met dat model. Ja kan trouwens dat matje en de snijmessen nadien bijkopen (er zitten trouwens 2 reserve mesjes bij de Chopper als je hem koopt.

Met vriendelijke groeten
Peter

PeterC

#57
Reservemesjes (die zijn nodig!) eenvoudig te verkrijgen bij Minitair (geen reclame).
Jean, prachtig project! Geniet nog van je vakantie!
Groetjes, Peter


Steam.N

#58
Peter & Peter,

dat toestelletje is het eerstvolgende dat je van mij op het draadje "Mijn laatste aanwinst" zult vinden.
En je zult er niet te lang op moeten wachten.
Ook direct met reserve mesjes.  Ik weet hoe snel die er doorgejaagd kunnen worden [;)]

Ondertussen aan sectie 1 tot 6 bezig.
Had een meetfout gemaakt bij het uittekenen van sectie 5 [xx(]
Dus moet ik de hele linkerkant terug aftekenen en uitsnijden ...
Dan kan ik beginnen aan de boogsecties (tweezijdig uitwerken (met eerste baksteen/zandsteen probeersel) [:p])

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#59
Nieuwe update:

de basis voor secties 1 tot 6 is herwerkt.  Meetfout lag aan de oorzaak.
Er is natuurlijk nog werk aan: de blokkenstructuur, vertikaal en horizontaal moet nog volledig gedaan worden, de arduinen structuur rond de bogen, alsook de ramen (blinde ramen, want daarachter zit het stookkot).

Het stuk architectenkarton van 1mm, die moet zorgen voor de benadering van de dikte van de muur is uitgesneden.
Die tussenlaag zorgt tevens voor een grotere stijfheid van de muur.



Ik heb een Slater plaat (ooit nog eens bij Collectorsbank gekocht) van English Bond, 2mm bij de hand.
Die moet dienen voor de baksteenkant.
Ik ben nog niet overtuigd dat dit patroon een goeie oplossing biedt:



De verhouding van diktes van baksteenlaag en voegsel klopt precies niet.
Maar op afstand ... wanneer het boeltje geschilderd is ...
Ik moet er nog eens een nachtje over slapen.
In elk geval zijn de bakstenen beter op schaal dan de stenen die ik in mijn Scrap Yard gebruikt heb voor de onderdelenloods en het administratief gebouwtje.

Aanzet zal (hopelijk) morgen links van de muur gegeven worden (links van sectie 1) : smal strookje van 3.5mm, in het verlengde van de muur, tot bovenaan.
Dat strookje (afwisselend stroken baksteen en zandsteen) vormt de hoek van de muur met een torentje dat achter de muur komt. 
(verwarrende uitleg, dus eventjes het plan er bij)



Op schaal heeft het torentje een vierkant grondvlak van 19mm.
Prutswerk verzekerd [:I] 
Om die reden hou ik mijn drang tot detail en correctheid tov realiteit in, en zal ik de draaitrap dan ook NIET bouwen. [:o)]

Pas als die toren gebouwd is (toch tot aan de bovenkant van de muur), kan ik de bakstenen achterkant van de muur aanvatten.


Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }