Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

Steam.N

Ronald,  berrichtje (waarvoor dank) was gelezen, en antwoord is bijna onderweg  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Alweer wat vooruitgang:  ook de tweede regelaar is in orde.
Deze keer twee gebroken lasjes (zaten verborgen in de krimpkousjes.

Bij de installatie hebben we de kabeltjes wat mishandeld, waardoor de breuken optraden.
Nu ga ik nieuwe draadjes trekken tussen regelaar en besturingspaneeltje.
Dan voel ik me geruster, en ziet het geheel er properder uit.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Ronald

Citaat van: Steam.N op 30 oktober 2014, 19:20:35 PM
Ronald,  berrichtje (waarvoor dank) was gelezen, en antwoord is bijna onderweg  ;)

Dank je, dacht dat je hem niet gezien had :) Ik wacht geduldig af ;)

Steam.N

Vandaag een puntje afgewerkt van mijn vrouw's todo-lijstje :
Losgekomen terrastegels terug in de mortel gelegd.

Voor de rest weinig succes: was van plan om wat te etsen, maar etstoestel zal eerst alweer serieus onder handen genomen worden.
Is vandaag niet gelukt.
Wie weet morgen ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

marc goovaerts

Schaal 1/1 ? Je moet je Guliver in het land der reuzen gevoeld hebben  ;D


Steam.N

#4401
Citaat van: marc goovaerts op 01 november 2014, 23:44:37 PM
Schaal 1/1 ? Je moet je Guliver in het land der reuzen gevoeld hebben  ;D

;D ;D  Zoeiets, ja  ;D
Gelukkig zijn mijn handen er heelhuids uitgekomen !

Deze avond volgende 1:1 project:  de zolder.
Eerst he bik een bende spinnewebben weggevaagd.
Nu ben ik het eerste derde van die zolder aan het leeg maken.
Deels spullen verschuiven naar de rest van de zolder, en soms met veel moeite afscheid nemen van dingen uit mijn jeugd.
Niet dat ik ze de laatste 25 jaren gemist heb, maar ze wegdoen is zo definitief ...

Sommige dingen gaan zeker niet weg : 



Voor de kenners: de Bismarck, in balsa, op basis van (op papier) zelf getekende plannen.
Computers bestonden toen nog niet ...

Maar niet teveel dromen: er ligt nog werk op de plank ...



Veel cursussen, die ik toch niet allemaal ga weggooien  ::)
Integralen, statistieken, sterkteleer, ... er steekt teveel zweet en angsten in  ;)

Eens dit boeltje weg staat, kan ik de isolatie afwerken, en de boel beplanken.
Dit werkje gaat me nog wel even bezig houden ... dus "ooit zal het klaar zijn", en kom ik terug met NEEB- en ander nieuws terug  ;)

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Snobby Crash

Een goede tip Jean, behandel je hout eerst eens met een produkt voor houtworm en
Boktor !

Kost je misschien 150 euro om geheel je zolder te doen, maar kan je achteraf veel ellende besparen...

Geert

marc goovaerts

En begin in godsnaam die cursussen niet te herlezen !

MickeyMouse

Citaat van: Steam.N op 04 november 2014, 21:13:30 PM
Veel cursussen, die ik toch niet allemaal ga weggooien  ::)
Integralen, statistieken, sterkteleer, ... er steekt teveel zweet en angsten in  ;)
tGoh, wat je nu zegt: ben die dingen hier vorige maand ook tegen gekomen op zolder, waar is den tijd... ;D ;D

Steam.N

#4405
Voor vandaag genoeg spinnewebben, stof en leerstof gezien/gevoeld !
Stomverbaasd, dat ik al die cursussen indertijd doorgenomen heb, en er zelfs voor geslaagd was ...
"Introductie tot de beginselen van Mechanische Trillingen", gevolgd door de Basisconcepten, dan de ...
Mensen mensen mensen ...
Dus neen, Marc.  Ik heb ze niet herlezen: kaft of boek even open, snel gebladerd, en weg ermee ...

Nu even rustig wat suffen, en dan vroeg in bed ...
De stille hoop en goesting om nog wat te knutselen is wat bekoeld, na al dat zolderwerk ...
Tomorrow is another day  ;)

@Geert: zijn al die producten niet giftig, als je daar later nogal wat tijd gaat zitten, en die dampen inademt ?



[Edit:] Typootjes verbeterd ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Snobby Crash

Jean,

Neen ze zijn niet giftig, ik gebruik een product op waterbasis dat je gewoon
op het hout spuit met een plantenspuit (zo een spuit uit de Boerenbond winkel van
2,5 euro, die je telkens gewoon met water uitspoelt)

Tijdens het inspuiten moet je wel een adembescherming aandoen en een veiligheidsbril.

Beter nu even terug isolatie rij per rij losmaken en alles behandelen dat dat je er later
last van zou krijgen.

Mijn dak is van Oregon hout en is behandeld en toch zat er op 1 plaats huusboktor...

Gelukkig was het nog niet bezet met gyprocplaten anders had ik het misschien pas binnen
15 jaar gemerkt dat er ganse delen zouden zijn opgeeten door die kevers (larven)

Geert

Steam.N

Na alweer een avondje zolder-rommelen mijn etstoestel terug op gang getrokken.
Eerder deze week de pompjes terug in orde gebracht, en de bakjes gevuld.

Eerste etspoging is prima gelukt.
Heb de stukken ietsjes te vroeg uit het etsbad gehaald (bank dat ze zouden lossen en op de bodem van het bakje oplossen).
Dus iets meer vijlwerk, komende dagen.

Maar ikke heel blij dat het etstoestel terug aan de praat is.   Yeeehaaa !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#4408
Alweer een maand voorbij, zonder enig geknutsel ... zucht ...

Naarmate de zolder-werken vorderen, steken de modelbouw-kriebels hoe langer hoe meer de kop op ...

Eén van de eerstvolgende post-expo projectjes wordt de bouw en plaatsing van de seinen die ik op de postkaarten terugvind:


Links: stopsein voor de trein, rechts: stopsein voor de tram die de treinsporen kruist.

Zoals je ziet, trekken de seinen voor trein en tram erg op mekaar.
Grootste verschil zit in de plaatsing van de lamp:

- bij het treinsein staat de lamp precies áchter de schijf.
  Zat er in de schijf dan een gat, waardoor de lamp scheen (waarschijnlijk achter een rood glas)?
  Of zag je alleen maar een licht als de schijf een kwartslag gedraaid was (doorgang) ?
  Vreemd ...

- Bij het tramsein zit de lamp bóven de schijf.
  Draaide de lamp dan een kwartslag mee, om van een rode naar een witte kleur over te gaan?


Alvorens de bouw aan te vatten, heb ik wat constructie-tekeningen/foto's nodig.
Eén foto heb ik gevonden:



Redelijk duidelijk, toch voor de bouw in N.
Maar gezien ik graag begrijp hoe de dingen werkten, enkele vraagjes:

- Er blijkt een drijfstang vertikaal naar de schijf te lopen (vóór de mast).
  Bovenaan zit (links) een armpje die waarschijnlijk de schijf doet draaien.
  Had die een verbinding met het koppel glazen (cirkels rechtsboven) die vóór de lamp schuiven?

- of worden de cirkels aangedreven door een tweede stang (rechts van de mast)?
  Zo ja, hoe zat dat mechanisme in mekaar?

- Die rechtse vertikale stang: daar zit onderaan precies een veer.
  Waar diende die voor, of indien het geen veer was: wat stelt dat dan voor?

- Links onder aan de voet, hangt precies een gewicht.
  Hoe zat dat daar juist?
  Ik kan me inbeelden dat die de positie van het sein borgde ...
  Maar hoe zat dat juist ineen ?

Bestaan er meer gedetailleerde plans van deze seinen?
Of heeft iemand foto's van enkele overlevende seinen?


Hopelijk vind ik voldoende informatie om de seinen geloofwaardig te maken.
Ik heb nog wel een paar weken tijd, want de zolder is nog niet af:
De eerste sectie van de zolder gaat deze week in gebruik.
De twee andere secties hebben vloer en dakbedekking, en worden nu bekabeld.
Mijn nieuwe werkplek is ongeveer uitgetekend, zou snel kunnen ingericht zijn.  Dus ik kan bijna aan de slag  :)
Zal dát deugd doen ...

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Dirky

leuk je weer aan 't werk te zien: ;)

mijn gedacht: Onderaan bollenstamper op een haakse reductie die de stang met de schijf 90° verdraaid. Bovenaan iets wat de set van twee schijven naar boven "trekt". De stang met de veer is volgens mij een "vering" voor de "petrol-lamp". Het davert nogal als er op de sporen iets passeert...

Ik herinner mij een muurlamp in een museum die op een gelijkaardig veer-systeem stond. Weet alleen niet meer welk museum dat was...

en je verbouwingen... hmm, 'k zal maar niet vragen welke verlichting je gaat hangen zeker?  ;D ;D ;D