Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

Steam.N

Citaat van: Peter op 11 november 2012, 10:11:38 AM
De beste vernis voor modelbouw is volgens mij die van Superscale/Microscale.
Deze is verkrijgbaat als glanzend, eierschelp of matt, en is prakitsch zo dun als water. Verkrijgbaar oa. bij Verschooten.

Peter, is dat hetzelfde als PolyScale Flat Finish?  Dat heb ik hier liggen.  Superscale heb ik niet in huis.  Dus evt bij Verschooten passeren ...

@Luc en PeterC: thanks.  Ondanks af en toe wat stapjes achteruit gaat de processie nog steeds voorwaarts  ;)
Peter: mijn duracelleke is op dit ogenblik mijn muizeke aan het voeden  ;D  Die Rayovak is de nieuwe reserve.

Het staat er ver ... :
Ja, de grote stukken zijn er bijna, maar het werk is niet gedaan:
- spoorgevel:
. . - de blokkedoos-friezen afwerken
. . - de deuren maken voor de stationchef en zijne adjoint
. . - de ingangen van de toiletten maken
. . - de aansluiting van de drie muursecties bijwerken, zodanig dat de overgangen niet meer te zien zijn
- voorgevel:
. . - de torentjes van de grote ingang
. . - metselwerk aan linkerkant van de grote ingang
. . - alle raamlijsten (na het schilderwerk)
. . - het spitske afwerken van de rechtervleugel
. . - de linkerzijgevel afwerken
. . - het glazen dak van de glazen gang in de koer
. . - de zuidertoren
- alle gevels: nakijken op foutjes en corrigeren
- de schouwen
- het volledige dak
- de binneninkleding van de inkomhal en beide wachtzalen
...
en dan het schilderwerk

Maar ik geef toe: ik ben al een heel stuk gevorderd.  Veel verder dan ik in het begin dacht te geraken  ;)
Nog heel wat weken bouwplezier, vóór ik aan de koepel kan/mag beginnen.
En vóór ik begin aan de goederenloods, de kleinere gebouwtjes, de voetgangersbrug, de sporen, de scenery, de electronica, ...

Zoals de titel zegt :  Ooit ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Peter

CiteerPeter, is dat hetzelfde als PolyScale Flat Finish

Ik heb al wel ooit eens verf gebruikt van Polyscale S maar als ik me goed herinner was die verf op waterbasis (kan verkeerd zijn hoor) maar ik denk dat Superscale/Microscale vernis toch op een andere basis is.
Met vriendelijke groeten
Peter

Steam.N

PolyScale Flat Finish is de oplossing niet.
Verschillende spulletjes geprobeerd op stukjes overschot van de leien: allen laten ze sporen na, of vullen ze de lijntjes op.

Uiteindelijk Scenic Cement geprobeerd: het laat geen sporen na, en houdt de lijntjes open.
Dus daarmee het torentje op ...
De loskomende leien zitten terug vast.  Gelukkig  :)

Dus laat ik het dakje even voor wat het was, en werk nu verder aan de glazen gang en de linker zijgevel.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Peter

#378
Hallo Jean,

Ik gebruik voor al die speciale werkjes de lijm van Ruderer.
Hiermee heb ik op aanraden van de producent het seinhuis Werdohl gebouwd.
Die bowset bestaat uit verschillende materialen (tandartsgips, hout, MDF en kunststof.
Alle lijmnaden houden zeer goed met dit produkt. Alleen...ik weet geen verkoopspunt hier in Belgie.

Met vriendelijke groeten
Peter

Steam.N

Peter, als je dergelijke lijm op zwart karton gebruikt, dan blijf je daar toch lijmsporen op zien ?
Of die Ruderer lijm moest heel anders zijn dan de Bison alleslijmer die ik hier bij de hand heb ...

Voor mijn torentje ging het over het bij mekaar houden van papier/karton, zonder er achteraf lijmsporen op te zien.
Daarom uiteindelijk die Scenic cement gebruikt.  Geen spoortje lijm achteraf, ondanks ik die lijm OP het karton gestreken heb.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#380
De werken aan de dakkapel van de linkergevel zijn goed gevorderd :



De steenkappers zijn bezig met de siersteen van de top.
Eerste poging was veel te zwaar.
Tweede poging met kleinere steen is lopende  ;)

Blijven voor deze gevel nog enkele zijstukjes van baksteen en witsteen van het trapgeveltje, en de raamlijsten.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steven123

Goed bezig man  8)   
Dit gaat vast het meest beroemde modelbouw-station ooit worden...  :D

Groeten & Succes,
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

Steam.N

#382
Thanks, Steven.
Niet overdrijven, hé  ;) 

Ondertussen zit de siersteen op de top, en de raamlijsten van de middensectie zit er in.



Voldoende gewerkt voor het verlengde weekend.
Morgen begin ik aan het zuidertorentje.
Daar ben ik wel enkele dagen mee zoet ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Ronald

Jean, ziet er super uit, mijn complimenten! :)

conducteur

Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Metpetergaathetbeter

Jean,
stilletjes komt de  voltooiing in het vooruitzicht, moment om al andere toekomstige projecten onder de loepe te nemen !

Zit er schitterend uit dat stationneke ! (tenminste wat de afmetingen betreft ! schaal1:160)

Groeten Peter ;)

PS daar in het verleden in de buurt van het station(zoals aan de meeste grotere stations) geen rosse buurt gesitueerd ?  :P  Misschien een idee, maar ja in die tijd waren de dames waarschijnelijk meer gekleed dan tegenwoordig wat  nu langs de straat loopt ? ::) ??? :D

Steam.N

Peter,  als je mijn todo-lijstje van zondag doorneemt, besef je dat ik nog heel ver van het einde van dit project ben  ;)
Wel leuk dat je meedenkt aan volgende deel-projecten.

Een rosse buurt aan het station van Turnhout ?
Geen idee of die er ooit geweest is ...
Nochtans ben ik mijn jeugd honderde keren door de stationstraat gegaan ...   misschien wat te onschuldig en naief ???

Misschien weten oudere Turnhoutenaren of (en waar) die er geweest is ...  :o ::) ???
Misschien waren alle Turnhoutenaren toen nog erg braaf, en kreeg die commerce geen kans  ;D

Voorlopig nog niet mijn prioriteit   ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Havoc

Elke keer als ik naar dit draadje kom kijken denk ik "die architect had ze ook niet alle 5 op een rij". Zijn daar eigenlijk 2 gelijke ramen in of staan er 2 muren haaks op elkaar? Torentje hier, ronde vensterboog daar, plat dak, vijf-puntig dak... kan allemaal. Karakter heeft het wel.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Metpetergaathetbeter

ik heb of ken niet de plannen maar misschien kan Jean iets meer vertellen is dit station zo opgeleverd of hebben verschillende bouwfases plaatsgevonden waar iedere architect in spé zijn talenten en inspiratie mocht uitleven ?

Groeten Peter ;)

Mogelijks werden plannen net voor of gedurende het bouwen aangepast vandaar dit staaltje bouwkunst ?

evan

Ferme constructie en compositie Jean!
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.