Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

Steam.N

Citaat van: evan op 03 augustus 2014, 22:03:59 PM
Licht aan het einde van de tunnel Jean? ...
Het ziet er zo naar uit, hé?
Alleen (alweer eens) het "extraatje": zien of ik het ijzerwerk wat beter krijg ...
Teken- en etswerk ...

Citaat van: evan op 03 augustus 2014, 22:03:59 PM
...We duimen hier allemaal voor je!
Thanks ! Is alweer de motivator om door te gaan  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Kautenbach


Steam.N

Ondertussen dan tóch maar terug aan het tekenen gegaan.  ::)
Onderandere lantaarns ... (wat een verrassing ...)

Zélfs als het etsen mocht lukken (zou toch mogen), is de plaatsing nog altijd een uitdaging ...

WieSjalSie ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Vier volgende lantaarntjes zijn propertjes uit de mal gekomen.
Straks, na het eten, gaan de volgende vier het bad in.

Dan het etsbad terug aan het werk zetten: tegen beter weten in een etsmaskertje uitgetekend voor het metaalframe van de lantaarns ...
Benieuwd of er iets brukbaars uit het etsbad komt (laatste bad, net voor ik op verlof vertrok, was een flop ...).

Terwijl dat bad loopt, ga ik wat aan de module knoeien ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

marc goovaerts

Jean, toch een vraagje over de resultaten van Crystal Clear... Echt geen ingesloten luchtbelletjes ? Zouden er bv telefooncellen met hun raampjes van te gieten zijn ?

Steam.N

Marc, zelfs onder het vergrootglas geen belletjes ...
Misschien ligt het aan het feit dat het hars al een paar jaren oud is, maar na 24 uren is het niet volledig uitgehard.
Hierdoor kun je het eindresultaat links en rechts wat bijsnijden (het is net als het transparante stuk van een ledstrip).
De eerste twee lantaarntjes blijken echter nu na 48 uurtjes wel goed hard te zijn.

Mijn lantaarntjes zijn uiterst klein natuurlijk, en als ik niet goed oplet zit er in het putje van de mal nog een belletje gevangen.
Door de mal even met een roerstukje in te drukken popt de bel naar boven.

Dus al bij al denk ik dat het de moeite is om het te proberen.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#3696
Weer eens een rotavond ...
- nieuwzilver plaatje belicht, dan een paar seconden in het ontwikkelbad: absoluut geen spoor van de tekening ...
  Geen zin om het deze avond uit te zoeken ...  Sh@#%$t
- uurtje bezig geweest om nieuwe lantaarntjes voor te bereiden: koppel draadjes geraakt niet in het buisje ...

Ben te lastig om door te doen: ik maak op dit ogenblik meer brokken dan wat anders ...  >:( >:( >:(
Zo geraak ik er nooit ...
Punt er achter, voor vandaag.




[Edit:]
Met in de hoek te gaan zitten kom ik er ook niet ... maar toch wel even bekoeld ...
Probleem met die lantaarntjes natuurlijk niet ingewikkeld:
Niet alle ledjes hebben even dunne lakdraad ...
Toevallig zijn de eerste zes ledjes met 0.17mm diameter draadjes gedaan.
Deze avond hebben de draadjes 0.22mm diameter ...

Dus met de schuifpasser in mijn voorraad bedraadde ledjes gedoken ...
Gelukkig zijn er nog met 0.17mm ... dus ik ga nog even proberen een viertal lantaarntjes in gang te zetten (in het hars soppen) ...



[Edit:]
Dan tóch vier lantaarntjes in het hars ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

eddy

Dag Jean,
U kunt toch het buisje als geleider gebruiken,hoeft er maar een draadje erin.

groeten eddy

Michael

Jean zijn de 4 lampjes al uit de hars?
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Steam.N

Jaja, en volgende liggen al in de mal.

Vandaag een allegaartje:
- Sporenkap: een aanal spanten bevestigd op randprofielen
- Arbeiderswoning: achtergevel aan het bouwen (verder werken aan een begonnen gebouwtje)
- Kasseien gedrukt
- Lijstje gemaakt van al wat moet gebeuren, en dan héél héél diep ingeademd ...

@Eddy,  ik heb bewust beide draadjes doorgetrokken, omdat ik nog even moet checken hoe ik de verbindingen ga laten lopen.
Nu blijf ik nog even volle vrijheid hebben.
Voor alle zekerheid ben ik deze avond messing buisjes van 0.6mm buitendiameter gaan halen.
Op 't zicht zie je het verschil niet, maar bij het inschuiven van de draadjes voel ík het zeker wel  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michael

Ondanks de lijst van hier tot Tokio klinkt het alweer positief Jean, ga zo door want we willen het allemaal in Leuven met eigen ogen zien. Succes. Je bent een voorbeeld in ijverheid.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Steam.N

#3701
Arbeiderswoning: achtergevel afgewerkt, dak geplaatst en geschilderd.
Blijven nog schouwen, dakgoot en regenpijpen.  Deels hopelijk nog deze avond.

Ook vooruitgang met de lantaarns: 
Ik heb me niet kunnen houden, en heb wat ijzerwerk uitgetekend ...
Gezien mijn etsomgeving wat kuren heeft, en ik er op dit ogenblik geen tijd in steek, heeft Gerolf de tekening overgenomen, die heel wat verfijnd, en zijn etsbadje aan het werk gezet ...
Resultaat :



In het naar huis rijden zat ik te piekeren hoe ik best dit messing zou schilderen (brons/goud-kleurig).
Daarnet de oplossing gevonden: ik schilder het niet, en hou de mooie messingkleur !
Bovenvlak van het harskegeltje en de "gasbuis" krijgen wel een donkergrijs kleurtje.
Dus de werken aan de sporenkap kunnen weer verder  ;)

En geef toe: dit ijzerwerk ziet er duizend keer beter uit dan mijn voorzichtig geschilder  ::)  :)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

TBCédric

Jean, het is een knap lantaarntje, net als de messing kleur!

Hoeveel heb je/ komen er in totaal?

Als je alles aangesloten hebt, mogen wij toch een night-shot verwachten?

Goed bezig!
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

eve

Citaat van: Steam.N op 07 augustus 2014, 22:47:05 PM

Daarnet de oplossing gevonden: ik schilder het niet, en hou de mooie messingkleur !


Jean,
Prachtig werk ism Gerolf. Om de mooie messingkleur te houden : sealen met satijnvernis !?

Erik

Steam.N

Citaat van: eve op 07 augustus 2014, 23:35:09 PM
... Om de mooie messingkleur te houden : sealen met satijnvernis !? ...

Erik, denk je dat het nieuwzilver gaat verkleuren?
Geeft satijnglans een beter resultaat dan een matte vernis?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }