Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

PietB

Amai, dat gaat mooi worden Jean.
De aanhouder wint he!

grt Piet.

Huugooke

Citaat van: PietB op 01 augustus 2014, 23:31:52 PM
Amai, dat gaat mooi worden Jean.
De aanhouder wint he!

grt Piet.
Er zijn er toch al veel door het raam moeten vluchten met hun broek in hun hand!
( = niets ter zake doend grapje)

TBCédric

Ik sta met een mond vol tanden!

Puik werk Jean! Zie je wel dat het allemaal goed komt!;)  8)  ;D
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

SuSke

Je vakantiewerk heeft een mooi resultaat opgeleverd Jean :)

Wanneer die spanten in de lengterichting aan elkaar hangen, zal pas opvallen hoe imposant die overkapping is.
Wordt zeker een pronkstuk(je) op je baan(tje).

[de verkleiningen zijn om aan te geven dat het om N gaat :) ]
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

PeterC

Jean,
Wat betreft je werk heb ik geen woorden meer.  De trappen van vergelijking raken ook uitgeput bij dergelijke meesterwerken.

Maar bij al dat positief commentaar toch een negatieve van mijnentwege: die 'slons' van een snijtafel?  Is dat al die die je in Sint Niklaas hebt aangeschaft?  Zoja: respect voor het vele (snij)werk op die korte tijdspanne!  Indien dit je 'oude' snijplank is, wordt het tijd om je maagdelijke te laten zien  ;)


Groetjes, Peter


Steam.N

#3665
Citaat van: PeterC op 02 augustus 2014, 00:20:30 AM
.. die 'slons' van een snijtafel?  Is dat al die die je in Sint Niklaas hebt aangeschaft?  ...

Haha, neen Peter.  Deze snijmat heeft ondertussen bijna vier jaartjes dienst, en doet het nog altijd prima!
Het is niet omdat er verfvlekken en insnijdingen op zitten, dat de snijmat weg moet !
Beetje ondankbaar, niet?  ::)

De nieuwe is kleiner, en doet elders dienst  ;)

Aan allen: opnieuw dank voor de erg positieve reacties!
Ik ben een beetje verbaasd, omdat de foto maar een basisopbouw toont, die nog lang niet weergeeft wat ik in mijn hoofd heb ...
Binnen enkele dagen hopelijk een beter zicht  :)

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

JC2180

I M P O S A N T
Machtig werk
Joeri
NMBS tijdperk II-VI
1:160 / 1:220

Chrisrail

#3667
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

TBCédric

Citaat van: Chrisrail op 02 augustus 2014, 15:17:47 PM
Citaat van: LS Models op 01 augustus 2014, 23:40:27 PM
Ik sta met een mond vol tanden!

Het zou wel erg zijn moest het op Uw leeftijd niet meer zo zijn  ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

;)

Het zou inderdaad zeer erg zijn!
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Steam.N

#3669
Mijn spoorkoepel-systeem werkt niet  >:(
Stom: ín de stationsgevel dacht ik voor elk spant een vrouwelijk printcontactje te steken, zonder plastic behuizing.
Eigenlijk gemakkelijk: gaatje boren, en het busje er indrukken ...

Alleen ... door omstandigheden ligt het gaatje nét aan de bovenrand van de gevel.
Bovendien zijn er enkele contactpunten, waar het busje niet kan gecamoufleerd worden.
Op foto hieronder zie je zo'n geval, waar het pennetje dat normaal aan een spant gesoldeerd is, dóór de styreen koker dóór de spoorgevel prikt, naar een busje (dat er niet is, omdat dáár de baksteengevel van de voorkant van het station ligt)



Niet goed ... Dus even terug naar de ontwerptafel ...
Busje inkorten, en inbouwen in het kokerprofieltje ? 
Dan best het "staartje" gebruiken, zodanig dat een lakdraadje kan gesoldeerd worden ...
Grote verrassing: achterkant busje klemt het pennetje niet !  Hoezo ? ? ?
Even dissectie :



Bovenaan de twee hoofdspelers: links het busje dat in de gevel moet zitten, rechts het pennetje dat aan het spant gesoldeerd is
Daaronder het busje in twee stukken ... om het linkse te gebruiken ín de koker ...
Te lang, dus nog eens ingekort ...
Past in de koker, maar ... geen inklemming van het pennetje ...

Verder busje in stukken gesneden ... en gevonden:  klemmetje zit nét achter de "kop" ! (onderste stukje)

Mmmhhh ...  Eens nadenken hoe ik met deze informatie een werkend aansluitsysteem kan maken dat stevig is, en betrouwbare verbindingen garandeert ...
Kopje is klein, en past in een vol profieltje met iets kleinere sectie dan de eerst vierkante koker die ik in gedachten had.
Maar kan daar een draadje aan gesoldeerd worden ? ? ?

Wat dan met de spanten ?  Die moeten mechanisch met mekaar verbonden zijn, ook als de kap los is van het gebouw ...
Nog even piekeren.
Ik kom er wel uit.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

ander type female connector gebruiken?
Er bestaan er met binnenin een platte, verende "tweetand" - lijkt me niet zo moeilijk om die in hun geheel te gebruiken, of die tweetand in een nieuwe behuizing te steken.

Kan je de bedrading niet verleggen zodat je niet in een open muur, maar steeds in een "kamer" terecht komt?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

Met mijn oorspronkelijk idee is de koker ook het element dat de kap stevigheid geeft, en die de fysische verbinding vormt en de spanten met de pennetjes op hun plaats houdt tegen de gevel.
De electrische aansluiting van ik wel verzetten, alhoewel ik het liever niet doe (eenvoud) ...

@Gerolf: Heb je een typenummer van een ander en bruikbaar type connector?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

De tweetand die ik bedoel:



Fischer Elektronik BL LP 1/ 36/S Female connector RM 2,54 mm (Conrad 409062) is een voorbeeld ;-)

Het lijkt me dat je die wel in vorm kan plooien,
zodat de "insteek"-opening horizontaal zit,
en de rest verticaal (en beter te camoufleren en/of vast te maken)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

Mmmhhhh ... nog even zien of ik met de nú beschikbare middelen een goeie oplossing vind.

Maar eerst (eindelijk) aan die lantaarntjes werken:
ben een opstellingkje aan het maken, om zes lantaarntjes te gieten, waarbij de ledjes reeds met de "gasstangen" verbonden zijn (ttz de led-bedrading dóór een messing buisje van 0.5mm, en de ledjes mooi naar beneden schijnend), en in het hars gedoopt zijn.
Hopelijk straks een fotootje van de opstelling met uithardend hars ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#3674
Benieuwd wat dít gaat geven ...



Eerste keer dat ik dit type hars (Crystal Resin) gebruik (lang geleden eens gekocht, vóór ik wist hoe met die dingen om te gaan).
Véél te veel hars gemengd, om geen problemen te hebben met de verhoudingen.
Wat teveel ligt in de mal kan ik denkelijk gemakkelijk wegvijlen/-snijden, gezien dit géén deel uitmaakt van de lantaarntjes zelf.

Voor de eerste keer maar twee lantaarntjes geplaatst, kwestie van niet teveel ledjes te verprutsen ...
12 uurtjes uithardtijd, blijkbaar ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }