Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

Steam.N

Pfffff ... geen denderende avond:
- enkele lichtbakjes, die ik straks ga schilderen, en waar de ledjes nog in moeten
- een nieuw ets-mapje aangemaakt voor de ramen en deuren van een volgend bouwseltje dat wacht op afwerking.
  Altijd handig om die klaar te hebben liggen.
 

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Begin van het weekend, dus grote verwachtingen  :)
Deze avond wordt het een mix:
- etsen van een plaatje met 36 ramen en 4 deuren.
  Die heb ik (deels) nodig voor het eerstvolgende kleine gebouw (er komen enkele dagen waarop ik niet aan het station zélf kan werken, dus komt er
  een noodzakelijk tussendoortje)
  Rest van de ramen en deuren zijn reserve, voor "ooit"
- Verlichting: de nodige lichtbakjes zijn aangemaakt, en krijgen deze avond ledjes en een zwart jasje
  Sommige lokalen (8) krijgen gewone plafondverlichting, omdat ik de optie open hou om er (ooit) een binneninrichting te plaatsen.
- Begin van de werken aan de spoorgevel.
Wat gulzig, maar we zien wel waar we uitkomen ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

SuSke

De moed om er aan te beginnen dit weekend heb je in ieder geval al Jean.
Ik ben er van overtuigd dat je er nog in gaat slagen om ons al dat moois netjes op tijd te laten aanschouwen.

Succes verder
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Steam.N op 25 april 2014, 21:06:07 PM
Begin van het weekend, dus grote verwachtingen  :)
Deze avond wordt het een mix:
- etsen van een plaatje met 36 ramen en 4 deuren.
  Die heb ik (deels) nodig voor het eerstvolgende kleine gebouw


moet wel een heel klein gebouwtje zijn, je heb er die het groots zien jij daarentegen ziet je wel heel klein !  :-\ ::) :)

alvast veel etsplezier en laat het maar sudderen !

Groeten Peter ;)

Steam.N

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 25 april 2014, 21:21:17 PM
... moet wel een heel klein gebouwtje zijn ...

Wait and see  ;D
Meer dan de helft van die ramen en deuren zijn reserve (maar copy/paste was zo gemakkelijk ...)

Het etsen loopt (belichting en ontwikkeling met prima resultaat).
Nog minstens een uurtje pruttelen ...

Ondertussen zijn al twee 0805 ledjes gesoldeerd.
Loopt precies vlotjes, vergeleken met een tijdje geleden  :)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#2735
Gedaan met etsen, vandaag.
De ramen en deuren zijn er propertjes uitgekomen ...



Nagenoeg geen opkuiswerk.
Boeltje moet natuurlijk even met wasbenzine worden propergewreven.
De ramen die ik binnenkort ga gebruiken, krijgen snel een kleurtje.

De lichtbakjes liggen klaar voor montage, en eerste herstellingswerken zijn aan de spoorgevel gestart.
Dus geenslechte avond  ;)
Morgen zo veel mogelijk verder gaan ...

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Dag werd totaal anders ingevuld dan gepland/gehoopt ...
Uiteindelijk ben ik alleen met de verlichting van het stationsgebouw bezig geweest.
Linkervleugel is bijna afgerond, sommige vensters van de rechtervleugel zijn voorzien van verlichting.
Weekend is nog niet afgelopen ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Ook vandaag maar erg stilletjes ...
Nog altijd ledjes solderen, draadjes trekken, connectortjes solderen ...
Zal blij zijn als dit achter de rug is ...  (nog enkele ledjes draadjes geven, maar nog veel connectors solderen, en draadjes goed leiden)

Ondertussen iets erg stoms gedaan :
Om de verlichting te kunnen plaatsen, heb ik in sommige ruimten een "plafond" nodig om de ledjes vast te zetten.
Heb ik dat toch gedaan op plaatsen waar ik de spoorgevel nog "licht-dicht" moet maken ...
Los maken gaat niet meer, of ik maak grote brokken ...

Oplossing:  in het plafond een rechthoek snijden, waardoor ik min of meer aan de binnenkant van de gevel kan.
Achteraf gaat de rechthoek er terug in (gelijmd of vastgeklemd)
Dom dom dom ... (flauw excuus: dat heb je, als je met heel wat onderbrekingen zit, en de draad soms vergeet ...)
Denkelijk komt het wel goed, maar het is stom ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Avond zit er op ...

Het ledjes-werk even onderbroken.
Wat verandering kan deugd doen :  even gewerkt aan de spoorgevel : wegwerken van de scheiding tussen twee gevel-secties.

Het werd plots een erg vreemd moment, want ik keerde ineens twee jaren terug in de tijd ...
Want zo lang is het geleden, dat ik aan deze gevelsecties begon.
Het werden twee jaren van waarin NEEB opnieuw het daglicht zag, via de bouw van een reeks bouwsels, het werd de ontdekking van technieken ...
maar ook twee jaren waarin zoveel gebeurde in mijn eigen leven, waaronder het verlies van mijn vader ...

En plots besefte ik, dat binnen de twee kómende jaren alwéér zoveel dingen gaan gebeuren ... leuke en pijnlijke ...
Een aaneenschakeling van momenten, die al neergeschreven zijn, maar voor mij nog onbekend, om de hoek aan het wachen,  ...
Erg vreemde ideeën ...

Tijd om te gaan slapen, denk ik ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Metpetergaathetbeter

goede morgen, zonet de zoon afgezet aan school voor een reis naar London, nog even tijd om het forum te bekijken alvorens aan het werk te gaan.

Misschien toch niet teveel filosoferen of levensbeschouwingen maken, werkt niet altijd bevorderd, trouwens de tijd dringt.....hoewel !

Weer fraaie dingen maar moet dat tot vervelens toe  :-\ ;) ;D nog gezegd worden ? ;)

Groeten Peter ;)

Metpetergaathetbeter

Ah den Jean ook al wakker ?  ;D

Steam.N

Yep, Peter.
Al anderhalf uurtje terug in de weer  ;)
Tijd dringt?  Daar zeg je zowat ...  :( ::)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#2742
Laatste ledjes zijn gesoldeerd, en een deel ervan hangt te lijm-drogen tegen respectievelijke plafondjes.
Rechterkant is bedraad en proper, wachtend op het rechten van de opstaande stukken van de gevel, en de opbouw van het dak ...



Redelijk wat ledjes, maar sommige ruimten waren wat groot tov de hoogte van het gebouw.
Ik was wat ongerust naar de gelijkmatige verdeling van het licht.
De vrees was ook, dat de bijkleuring van de ledjes zou leiden tot redelijk verlies aan lichtopbrengst.

Als ik nu de binnenkant van de spoorgevel wil licht-dicht maken, en het glas inbouwen, moet ik gewoon de plafondjes verwijderen.
Natuurlijk, eens het dak er op zit, heeft deze flexibiliteit geen zin meer.
Maar nú, tijdens de opbouw, lijkt het me nuttig.  Stel dat een ledje het op dit ogenblik laat afweten, of de bijkleuring van een ledje is wat ongelukkig, dan is een vervanging/bijwerking een fluitje van een cent.




Ondertussen zit de spoorgevel in de afwerkings-stellingen.
De secties van de gevel kwamen niet perfect tegen mekaar uit:



Gisterenavond heb ik die plaats wat bijgewerkt, en de vertikale opbouw van de blokkendoos gedaan.
Nu ziet die samenvoeging al een stuk minder opvallend :



Nu komt het verder werken aan de horizontale blokken-fries, en de herwerking van de ingang naar de toiletten.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

SuSke

de referentie ontbreekt Jean, als je weet hoe klein dit is .... chapeau man, je blijft verwonderen met je bewonderingswaardig werk.

Je legt de lat voor ons, H0-spoorders en groter, toch weer een stuk hoger :) ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Dirky

helemaal juist Suske! ik heb in spoor 1 al gebouwen gezien die minder afgewerkt zijn dat wat de N-meester hier toont!  :)