Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

TBCédric

Ik moet zeggen (weeral  ::) ) dat de buitenkant echt prachtig is én dat je binnen-inrichting ook mooi aan het worden is. Ik snap niet dat je al die details zo klein kan afdrukken.
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

doomslu

Het is een imposant gebouw.
Ik hoop dat je de andere deelnemers aan de wedstrijd niet de moed ontneemt...  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Steam.N

Citaat van: doomslu op 14 april 2014, 08:55:37 AM
.... Ik hoop dat je de andere deelnemers aan de wedstrijd niet de moed ontneemt...

Oeps  :o
Natuurlijk, een mooi gebouw op een half-z'n-gat baantje, waar zelfs de wissels niet aan de praat te krijgen zijn, amper groen staat, juiste treinen ontbreken, merendeel van de gebouwen niet staat ... heeft ook geen kans van slagen, hé  ;)

Het is misschien beter dat ik uitsluitend micro-macro foto's op het draadje zet, waar de (talrijke) fouten uitvergroot zijn  ::)
Of een slotje op dit draadje, tot na de wedstrijd ...
Het zou spijtig zijn als de helft van de stands leeg staat  :-\
Dat wil ik niet op mijn geweten ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

doomslu

Wees gerust Jean, die andere mannen houden ook wel van een uitdaging!
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

dani

een mens vergeet altijd dat het zo klein is bij het bekijken van deze beelden.... zeker als je naar de detailtjes kijkt .
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

conducteur

Ja, man! Je hebt zo niet meteen het meest rechthoekige stationsgebouw met 4 gevels er uitgekozen :o
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Steam.N

Gekozen met het hart, hé, niet met de rede  ::) ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

philippe_007

De voldoening is des te groter eens dit project klaar is dan bij  een gewoon rechthoekig gebouw..

Steam.N

#2663
Oud probleem steekt de kop weer boven: de friezen bovenaan de buitengevels van het stationsgebouw.
Indertijd heb ik de geometrie met de computer aangemaakt, en voorlopig papieren strips gekleefd, om het geheel te checken.

Die strips moeten er nu af, want PauLogic heeft lang geleden styrenen strips gelaserd, en die moeten er nu op.
Erg mooi werk, maar het probleem blijkt de schildering:



Zoals je op de bovengeplaatste stripjes ziet, is de baksteenstructuur niet te zien.
De voegen zijn minder diep dan bij de Slater platen.
De afmetingen van de bakstenen klopt wel, ondanks de indruk dat ze veel te klein zijn.
Het wordt dus opnieuw wat piekeren.

Ondertussen heb ik de rechtervleugel gevoegd.
Morgen krijgen de bakstenen hun eigen kleurtje.

Rest van de avond ga ik besteden aan het uittekenen van de ramen.
Dan kunnen die binnenkort geëtst worden.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

Heb je al eens met een kleurpotlood geprobeerd? Eerst een laag beige primer voor goede hechtig, en dan met een schuin-gehouden rood-bruin kleurpotlood diagonaal de bakstenen aankleuren. Fixeren met matte lak. Ik heb het zelf nooit gedaan, maar ik brainstorm maar even mee.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Neen, Michiel.
Niet aan gedacht om die strips zo te bewerken.
Indertijd waren potloden absoluut geen succes.
Testje kan ik morgen doen. Wie weet.
Probleem wordt dan het gelijk trekken van de kleur van die strips met de kleur van de rest van de gevel.

En voor de gevel blijf ik bij de ondertussen beproefde methode.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Volop schilderwerken, deze avond.
Bakstenen van de rechtervleugel zien er goed uit (basiskleur).
Nu is het even zoeken naar een betere kleur voor de zandsteen, dan wat ik gebruikt heb voor de goederenloods.
Eens zandsteen en arduin geschilderd, wordt het geheel licht verweerd.

Ondertussen zijn de ramen van de rechtervleugel uitgetekend, en bijna op maat.
Straks een transparantje, gevolgd door een etsbad.
Ook hier even nadenken over de kleur van het houtwerk van de ramen ...
Moeilijk af te leiden van de postkaarten  ;)

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Dirky

Gekleurde olieverven waren vroeger schaars en zeer duur... zoek het dus niet te ver Jean!

meestal een roos-oranje loodhoudende grondlaag met een (vergeelde) witte verf erover.

Steam.N

Bedankt voor de goeie raad, Dirk.
't Is maar dat mijn eerdere bouwsels wat houtwerk betreft niet altijd even geslaagd waren  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#2669
Op het eerste gezicht  ben ik niet ontevreden over de avond.
Vooral omdat de ramen goed geëtst geraakt zijn, en ik een (denk ik) geloofwaardige tint heb gevonden voor de zandsteen.
Misschien is de arduin wat te donker grijs, maar ik vermoed dat ik dit nog kan bijsturen met wat drybrushen.



Als je echter naar die macro foto kijkt, zie je pas de mankementen:
- het toont wel hoe amateuristisch ik hier wel aan het schilderen ben ....
   Enige troost is dat het in het echt niet opvalt ...
- Ook zie je dat ik bij het etsen beide transparanten (voor en achter) niet correct gealigneerd heb: het raam is niet helemaal symetrisch ...
  Morgen zie ik wel wat ik er mee aanvang ...  Desnoods een nieuwe etsbeurt ...

Misschien geraakt de rechtervleugel morgen wel klaar (op de fries en de verlichting na).
Hoofdingang is gevoegd.
Stilaan wat vordering.

Als afsluiter van de avond nog eens een gelaserd stukje fries onder handen genomen:
met de kraspen bakstenen gekrast, iets grotere afmeting en dikkere/diepere voeg :



Dit kan wel goedkomen.  Voeg zou nóg wat breder moeten zijn (om vergelijkbaar te zijn met de geschilderde Slater platen.
Het is maar een testje ... maar zo'n gelaserde stripjes lijken wel een goeie oplossing te worden.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }