Nieuws:

Nu in MSM 249 SAMENSTELLING: De EN224/225 Donauwalzer 1993-2002

Hoofdmenu

Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

Chrisrail

#2505
.
 
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

Steam.N

Dank je wel, Chris, voor de waardering  ;)

Ondertussen loopt er alweer, na een tijdje, een etsbad ...
Niet onder een al te gunstig gesternte:
- pompje in het ontwikkelbad: aandrijfasje afgebroken
- pompje in etsbad: moeilijk in gang te krijgen
- temperatuur even tot 60 graden opgelopen ... (instelling per ongeluk gewijzigd ???  geen idee)

Belichting loopt.  Nog vijf minuten.
Echt benieuwd of het resultaat bruikbaar gaat zijn.
Het gaat om de daksteunen, met aangepaste hoek.

Probleem is dat ik bij dat etstoestel moet blijven, zoals het nu loopt.
Dus ondertussen ligt de bouw even stil ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Metpetergaathetbeter

als ik dat zo allemaal hoor, hoop ik dat jij er nog een beetje voorkomt, volgend weekend, ik hou mijn hart al vast ! Ik zou met enkele clubleden zondag komen ! Jij zet toch modelspoorspullen te bouwen en geen vuile bom hoop ik maar ! ;D ;)

Groeten Peter ;)

Steam.N

Grinnik ...  je moest me hier nu zien zitten ...  (neen, geen foto  ;D )
Wat zou je denken als ik zondag mijn balsa stationnetje van enkele jaren geleden meebreng?
Puur handwerk ! en reeds geschilderd  ;D

Ondertussen is belichting en ontwikkelfase achter de rug.
Opluchting: resultaat trekt op het belichtingsmaskertje  ;)
Etsen loopt ... temperatuur op dit ogenblik redelijk onder controle ...


Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#2509
Etspoging mislukt ...
Véél te lang moeten etsen, dus door-etsing waar het niet mocht ...
Waarschijnlijk is het etsbad verprutst door te hoge temperatuur.
Morgen nieuwe poging (ets-maskjertje is herbruikbaar, dus daar moet ik al geen tijd meer insteken).

Dan heb ik me maar getroost met de bouw van de tweede spoor-poort.
Die ligt hier klaar om geschilderd te worden.

Dan mistroostig in mijn bakje ets-stukjes gaan rommelen ...
En wat zie ik???
Blijkbaar heb ik een tijd geleden enkele redelijk geslaagde etsjes gemaakt van raamindelingen ...
(ik dacht me te herinneren dat die allemaal vuilbak ingegaan waren, maar blijkbaar fout gedacht).
18 raam-indelingen klaar om verwerkt te worden (uitknippen, bijvijlen, en inbouwen).



Denk de rechthoekjes weg, en je hebt de raamwerken ...
Dus avond is zo slecht nog niet  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michael

Jean 't mag ook wel eens meezitten toch?
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

marc goovaerts

Dat heet dan gelukkig zijn...  ;)

Gerolf

Had je nog raampjes liggen? Dat is een flinke tijdsbesparing  8)

Citaat van: Steam.N op 25 maart 2014, 21:18:05 PM- temperatuur even tot 60 graden opgelopen ... (instelling per ongeluk gewijzigd ???  geen idee)
.

60° is de limiet van Natriumpersulfaat (volgens wat ik ooit ergens las). Dus geen ramp ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

Citaat van: Gerolf op 26 maart 2014, 09:25:13 AM
Had je nog raampjes liggen?  ...

Ziet er naar uit.
Hopelijk zijn dit geen etspogingen, waarvan achteraf bleek dat iets niet juist was.
Gisteren avond had ik geen zin meer om dat af te checken  ::)

Als het goeie zijn, is het inderdaad een belangrijke meevaller !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Eerste taak: etstoestel voldoende oplappen, om dringende onderdelen te kunnen etsen.
Alles blijkt ondertussen terug werkend ...
Zodadelijk zaag ik een nieuw plaatje, en herhaal ik (hopelijk met meer succes) het proces van gisteren.

Programma van de avond:
- alle poorten plaatsen, alsook de behuizingen van alle servos
- de spanten terug in orde maken, waardoor de langse muren mooi evenwijdig zitten.
- die spanten bevestigen op het dak

Als ik zover geraak, kies ik nog wat spulletjes uit de todo lijst  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Wat kan een mens toch optimistisch zijn ... en op zijn bek vallen ...

Etsen loopt niet zoals het hoort: plaatje ligt al twee keer langer dan anders in bad.
Eerste stukjes komen nu los (en zijn gelukkig bruikbaar).
Dit probleem moet ik oplossen, of ik geraak niet meer aan kwalitatief aanvaardbare stukjes ...

Ondertussen tweede spoor-poort geschilderd, en eerste poort ingebouwd.
Behuizing van beide spoor-poort-servo's is klaar, en wordt zodadelijk geplaatst.

Daarna moet ik de test-sturing van de servootjes terug bekijken, want het werkt alweer niet.
Waarschijnlijk een soldeerlasje los gekomen.

Het is deze avond geen Echternach-processie, maar een lange horde-loop-wedstrijd   >:( :o ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Alweer twee kleine stappen:
- 7 daksteunen liggen te drogen.  Morgen zie ik of ik ze voldoende kan fatsoeneren, om dienst te doen
- de eerste spoor-poort is gemonteerd, EN aangedreven !

EN belangrijkste:  het werkt  :) :) :)
Het geeft een voldoening, die de miserie van de laatste twee dagen volledig doet vergeten  :)

Nu even kijken naar de raamindelingen, die ik gisteren terugvond ...


Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Gerolf

Knap gedaan, die poort  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

TBCédric

Jij bent toch echt een pro hé, Jean!
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.