Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

Steam.N

Peter, op zijn langs is zo'n steentje 1.5mm.  Breedte bedraagt 0.6mm. (ongeveer, hé  ;) )

STEL dat ik baksteentjes afzonderlijk plaats, is het waarschijnlijk best ze eerst stuk voor stuk in het boogje te lijmen, en pas daarna, als het boeltje uitgehard is, met putty de voegjes vullen.

Ik denk dat de klassieke werkwijze is om een strookje af te snijden van 1.5mm, dwars op de lengterichting van de stenen.
Dan heb je een strookje bakstenen, zie op hun langszijde naast mekaar liggen (behalve bij mijn slater platen).
In dat stripje geef je langs één kant tussen elke baksteen een knipje, waardoor de strip gaat buigen.

Bij mij lukt die techniek niet, en blijft de boog absoluut niet op zijn plaats liggen.
Misschien omdat het N-schaal is ???  Of omdat ik te onhandig ben ???

Enfin, als de nét uitgeprobeerde methode werkt, is dit probleem alweer van de baan.  ;)


@Dirk:  bedankt voor de aanmoediging  ;)
Inderdaad nog véél oefening vereist !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Metpetergaathetbeter

een stukje pluimkarton dan ook geen optie ?

Groeten Peter ;)

Steam.N

Misschien wel.
Alleen heb ik niet het juiste type pluimkarton in huis.
(kan het morgen wel gaan halen, want heb bevestiging gekregen dat mijn "knutsel"-winkel het juiste type in huis heeft.

Vandaag stop ik even het testen: ik ga nog even dakgoten plaatsen  ;)
En wie weet, misschien zelfs regenpijpen ...  (zei de onverbeterlijke overschatter  ;D )
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Binco

Citaat van: Steam.N op 06 december 2013, 22:38:46 PM
... Of omdat ik te onhandig ben ???


Jij onhandig?
Ik denk dat er nog heel wat mensen zijn die wat van jouw kunnen leren!  ;)

Persoonlijk vind ik met boog ook beter als zonder, in hoeverre je dit echt gaat zien. (verdwijnt in het geheel, niet?)

Steam.N

Dank je wel, Stephen.
Soms betwijfel ik dat wel, als ik blijf botsen op optzelfde probleem.

Maar af en toe is er dan een doorbraak, en kan ik alweer een stukje verder.

Ivm die baksteenboogjes: alhoewel ik zou kúnnen zeggen dat er geen verschil is op afstand (en het probleem voor me afsluiten), moet ik eerlijk zeggen dat, zélfs als je maar een vermoeden van dat boogje ziet (wat blijkbaar het geval is), het geheel beter overkomt.
Dus is er geen keuze: ik moet die techniek voldoende onder de knie krijgen om betrouwbare resultaten te bekomen.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

erik de noorman

Liggen de bogen op de gevelmuur of vallen ze binnen de gevelmuur.

Erik

Steam.N

Erik, ze vallen volledig binnen de muur.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

De volledige steenlaag boven een raam opvullen (afstrijken dus) met putty, rustig laten uitharden, en dan inkrassen?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

Lijkt me inderdaad de methode, Gerolf.

Gisteren heb ik de putty niet de tijd gegeven om volledig uit te harden.
Zo behield die voldoende flexibiliteit om de nieuwe vorm aan te nemen.
Maar er wat nog een beetje te véél flexibiliteit, waardoor de vorm niet goed kwam.
Dus volgende keer wat langer wachten.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

evan

Citaat van: Gerolf op 07 december 2013, 01:18:33 AM
De volledige steenlaag boven een raam opvullen (afstrijken dus) met putty, rustig laten uitharden, en dan inkrassen?

Dat is inderdaad de methode die Arnaud V. gebruikt  ;) ;) ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

erik de noorman

Erik, ze vallen volledig binnen de muur.


De methode die ik gebruik (wel voor H0) is langs de binnen zijde een stukje tape kleven. Daarna steentjes per stuk uitsnijden. Met de punt van een speld  secondelijm (gel) op de gewenste plaats aanbrengen en het steentje kleven. De handeling herhalen tot de hele boog is gevuld. Als de boog is uitgehard de schilderstape uit de raamopening snijden.
Indien nodig de voegen bijwerken.

Erik.

Steam.N

Erik,  voor jouw methode valt ook iets te zeggen.
In grote lijnen gelijk met een methode die in mijn achterhoofd speelde:
Ik zou de baksteentjes wél direct lijmen op de styreen achtergrond.

Voegen bijwerken lijkt me een absolute must, welke methode je ook gebruikt.
Anders krijg je de wind van voren, van al die metsers hier op 't forum, als je nog eens een macro foto toont  ;D ;D ;D
(ik ben toch wel heimelijk blij, dat die metsers af en toe wat blazen  :)  En bij deze: aan allen een dikke merci voor het meedenken en bijsturen ! ) 

Hopelijk vandaag wat tijd om verder te experimenteren  :P
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

railrunner

Jean,

Misschien zoeken we de oplossing voor uw boogjes verder terwijl de oplossing misschien dichtbij ligt...

Kan je de steentjes van de boog niet maken met Evergreenstripjes?  Bakstenen hebben een afmeting van ca.22 cm X 7 cm, dus voor schaal N 1,4mm X 0.43 mm.  Hoeveel is de dikte van de Slaterplaat, 1mm?  Dan moet je met stripjes van 1 X 0,4 mm steentjes snijden met een lengte van 1,5 mm à 5 mm en in een boogje leggen, kan je gemakkelijk kleven op de onderliggende styreenplaatje (versteviging muur).  Het teveel snij je n drogen af en boogje klaar.  Twee  opties, rechtstreeks in je muur ofwel nadien inpassen.

't is maar een mogelijke oplossing zoals de zovele...

Jim. 

TBCédric

Die huisjes zijn zeer mooi! Maar als je die huisjes even beu bent kan je even aan je station(soverkapping) verder werken? Dat staat te popelen om aan verder gewerkt te worden. Hint, Hint  ;)!
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Steam.N

@cedric:  nee nee, man.  Nog even geduld  ;)
Ik heb me voorgenomen alle losse  NEEB-eindjes op te pikken en af te werken.  Haal me nu niet van mijn goed voornemen. ;)

Spijtig genoeg was er vandaag (en het grootste deel van gisteren) nagenoeg geen ruimte voor geknutsel (nochtans wél leuke dagen geweest).
Afwerking van het tweede baanwachtershuisje is voor komende dagen (alsook het beter onder de knie krijgen van vensterboogjes !

Hoop doet leven ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }