Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

Steam.N

#15
Paul,

ik weet het nog steeds niet, of die voetgangersbrug in mijn herinneringen zit of niet.
In elk geval wel in mijn foto collectie:



Wat wazig, want veel te kleine foto ...
Hiervan zoek ik verder naar zuivere gedetailleerde fotos, want die brug en zijn omgeving moeten er natuurlijk komen.

Die diesel die door de straten reed, heb ik net teruggevonden.  Reed tussen station en Nieuwe Kaai ...



Zelf ken ik van deze loc het type niet, maar hier op 't forum zijn er mensen die deze nagebouwd hebben.
Ik weet wel dat vóór deze loc een kleinere reed (was dat een stoomloc?), maar daar heb ik geen fotos van.

Welke loc types Turnhout station aandeden in NEEB, of er toen het rangeerwerk deden, zijn me op dit ogenblik volledig onbekend.
Zal ik moeten opsnorren, en er "ooit" enkele stuks van op de kop moeten tikken, als ik wat geloofwaardig treinverkeer wil laten rijden.
Dit houdt me op dit ogenblik absoluut niet wakker. 
Tijd zat, gezien de bouw van station en omgeving nog wat zal duren.
Dit projectje zit niet voor niets in de sectie "Ooit zal het klaar zijn ..." [;)]

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#16
Ik zet er deze avond een puntje achter.
De muur is deels uitgesneden, de rest grotendeels uitgetekend.



Bovenste stuk komt rechts, onderste stuk komt links.
De drie delen samen zijn 61cm lang.  Komt daar nog wat bakstenen muur bij, aan weerskanten.

De uitvoering is niet helemaal naar mijn goesting.
Wat foutjes gemaakt, en stukjes terug ingelijmd.  Opnieuw beginnen kan ik niet, want mijn basismateriaal is op  :(
Als studieobject is het wel bruikbaar, want het maakt die tientallen fotos tastbaarder:
- positie en ondersteuning van de spanten van de koepel
- grootte van geveldetails
- zin(loosheid) van gietmallen: terugkomende raam- en deurstructuren, steunkolommen, boog-doorgangen, blinde muren

Rond de dakstruktuur van de bovenste sectie op de foto (meest rechtse deel van de muur) moet ik nog wat onderzoek doen.
Links van het puntdak moet blijkbaar een raam komen (maar positie is niet duidelijk), en rechts van de schouw is een uitstulping waar ik de zin niet van weet. 
Een foto van de zijkant van het gebouw (uit NEEB) zou nuttig zijn. 
In de huidige toestand van het stationsgebouw (zie foto op intro-bericht) is die uitstulping namelijk weg, en op de fotos van NEEB zit de koepel in de weg ...

Ook ivm de bevestiging van de koepel tegen de muur moet ik nog wat zoekwerk verrichten.
Ik heb een bende fotos gemaakt van de blauwdruk van de koepel, en hopelijk zitten er voldoende details op, om me alles duidelijk te maken ...



Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

#17
[:0] Wat een project, Jean [:p] Prachtige foto's ook [8D]
Toch een tip: eerst grondig uittekenen. Ik heb dat voor mijn stadhuizeke ook gedaan, en dat is toch wel h??l nuttig [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

#18
Jean, hoe ga je de bakstenen aanbrengen? Je ben al begonnen met het aanbrengen van de sierstenen (blauwsteen). Hoe ga je de bakstene daar nog tussen krijgen?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

#19
Gerolf:  dat uittekenen: ben ik zeker van plan voor de bakstenen gevels. (alle behalve de gevel die ik nú uitprobeer).
Van de muur naar de sporen toe heb ik de oorspronkelijke plannen.
Het uittekenen van díe muur vervang ik door het "uitproberen".
Het geeft me iets fysisch, dat me helpt de plannen te interpreteren.

@Michiel: die "sierstenen": de muur lijkt me volledig bepleisterd, dus geen baksteen te zien.
Daarom ging ik er van uit dat die sierstenen geen blauwsteen waren, maar eveneens bepleistering, pure versiering.
Eigenlijk zoals op de derde foto van de intro.

Maar je doet me twijfelen.
Als je naar de foto kijkt waar de binnenkant van de koepel te zien is, dan lijken die sierstenen inderdaad donkerder.  Verf?  Blauwsteen?
Ik zal mijn vader zijn hersenen eens pijnigen.  Wie weet herinnert hij zich hoe het er toen uitzag ...

Een andere foto, uit minder leuke tijden, geven eerder aan dat de sierstenen inderdaad bepleistering zijn:



Maar er is met die muur in elk geval geen probleem van baksteen tussen blauwsteen.  Gelukkig.

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

chef garde

#20
Wat een foto!  Inderdaad uit minder plezante tijden.  Is dit een trein die vooral kinderen naar het platteland vervoert?

Steam.N

#21
Geen idee, Wouter.  Het doet mensen wel de huidige problemen relativeren ...
In die tijd ging het puur om het overleven.  Nu gaat het om wat inleveren op onze luxe positie ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

rixke rail

#22
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">citaat:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Geplaatst door Steam.N</i>

Paul,

Die diesel die door de straten reed, heb ik net teruggevonden.  Reed tussen station en Nieuwe Kaai ...



Zelf ken ik van deze loc het type niet, maar hier op 't forum zijn er mensen die deze nagebouwd hebben.
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Type 272 (reeks 72) van Jocadis.
Zie <b><font color="green">HIER</font id="green"></b>
Maar deze past waarschijnlijk niet in Uw tijdkader, Jean ...
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Steam.N

#23
Thanks, Eric.
Inderdaad niet VOOR mijn periode, maar wel VAN mijn periode [;)]
Mijn hartje klopte steeds van fierheid, als ik als jonge bengel die loc zag rondrijden.
Turnhout had tenminste een ?chte, serieuze loc, dacht ik toen ...
Wat groot voor in de Turnhoutse straten, maar soit.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#24
Even de fotos gereorganizeerd op PhotoBucket, en hier in 't draadje de links bijgewerkt.
Hopelijk is de verhuis goed gelukt, en zijn de fotos allemaal zichtbaar.

Vandaag in mijn archief gedoken, en fotos bestudeerd.
En voor de ontspanning enkele Preizerkes een kleurtje gegeven.
Morgen Straks hopelijk terug wat bouwen ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

#25
citaat:
Geplaatst door Steam.N
Hopelijk is de verhuis goed gelukt, en zijn de fotos allemaal zichtbaar.
Bijna allemaal. In het citaat van Rixke kon je de link niet aanpassen, en dat heb ik dan maar gedaan [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

#26
Thanks, Gerolf. [;)]

Ondertussen weer wat uitgeprobeerd: Hoe bouw ik een gelijkende deur in de gevel ...



Eerst heb ik de deurlijst ingewerkt (de deur zit redelijk diep in de gevel).
En dan geprobeerd de deur zelf uit te tekenen ...



Met de losse hand (enfin, toch met een latje) valt het wat tegen: elke halve millimeter maakt de deur volledig schots en scheef.
Na vijf keer proberen ben ik maar gestopt.

Morgen eens met een tekenpakketje uittekenen. Volgend weekend afdrukken, op een evergreentje plaatsen, de panelen uitsnijden, de openingen terug opvullen en stukjes bij opbouwen ...
Als d?t niet lukt, moet ik mijn etstoestel eens bovenhalen (en deels dooretsen, deels halve diepte) ...

Wie weet, misschien snij ik morgen wat profieltjes, en probeer ik de deur op te bouwen, ipv panelen uit te snijden ...
We zien wel.  (korte) nacht brengt raad ...

Op ??n of andere manier krijg ik die deur wel OK.
Het resultaat lijm ik dan in de deurlijst, en daar maak ik dan een malletje van.
Negen keer afgieten ...

Ondertussen valt op de laatste foto goed op dat ik veel te kwistig was met de lijm.  Foei !
Dat is niet zichtbaar, na het schilderen, dus geen probleem. 
Zeker geen probleem, omdat wat ik nu maak, slechts een studie-objectje is.

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

#27
Hoi Jean,

ivm het snijden van vb die deur heb ik gelijke ervaring. Het is erg moeilijk om 2 maal hetzelfde uit te snijden, op de tiende van een mm juist.

Wat ik nu doe, is in zo'n geval is eerste een lange strip uitsnijden. Die moet ongeveer de goede maat hebben, maar vooral parallel. Dat is niet zo moeilijk. Uit deze strip snij ik dan de benodigde onderdelen. Alle onderdelen hebben dan al dezelfde breedte, en dat is al een hele hulp.

Ik hoop dat je er iets me bent. En anders inderdaad eens etsen. Dat zal zeker nauwkeuriger zijn.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Peter

#28
Jean, een tip voor je deuren:
Ik snij eerst een lange mooi evenwijdige strip. Daarna met mijn chopper kap ik er het aantal benodigde stukken af. Op die mannier zijn ze altijd evenwijdig en haaks.
Met vriendelijke groeten
Peter

Steam.N

#29
Peter, Michiel, inderdaad.  Waarom moeilijk maken, als het eenvoudig kan ...
Ik moet deze nacht wat moe geweest zijn.  Momentje van zwakte [:I]
In mijn vorige bouwseltes heb ik ook niet eerst alle ramen en deuren uitgetekend of uitgesneden.
Stripjes (maken en) gebruiken, op 't zicht passen, afsnijden, lijmen.
Komt goed.  Straks een fotootje [:)]
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }