Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

Steam.N

#120
citaat:
Geplaatst door Michiel

... door styreenstrips op een doorlopende baksteenplaat te kleven...

Michiel, ik heb dit in het begin eens geprobeerd, maar je zag duidelijk dat de strip er OP gekleefd zat.
Ik vond het resultaat minder mooi dan met de methode die ik nu gebruik.

De methode die ik toegepast heb op mijn goederenloodsje van de Scrap Yard kan ik hier niet toepassen, omdat de baksteentjes hier z? veel kleiner zijn ...
Zelfs onder de loupe-lamp blijft het moeilijk om op de juiste plaats strookjes te snijden ...
(snijden in de voegen, en de rijen aan weerskanten van een hoek laten passen).

Eigenlijk zou de voorkant van baksteen en styreen mooi gelijk moeten komen.
Dat blijkt op foto echter niet goed gelukt te zijn.
Voor de rest van het gebouw ga ik een dun styreenplaatje achter de bakstenen kleven, zodanig dat het w?l mooi uitkomt.

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#121
Voor deze avond heb ik uit de openstaande punten het zuurste appeltje gekozen:
Hopelijk geraakt de horizontale fries langs de sporenkant er volledig op.



Als d?t lukt, heb ik goed gewerkt [;)]

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#122
Bovenfries is n?t niet af !



Maar het is tijd om te stoppen.  Ik maak fouten.
- De linker helft van de eerste sectie zit n?t te laag (lijntje schuins afgetekend, denk ik)
- De rechter helft van de derde sectie: de verdelingen lopen niet logisch

Morgen avond bijwerken.
Het is geen ramp, alleen wat tijdverlies.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

#123
Het is een beetje "zoek de fout". Jij weet waar het een beetje minder is, maar zo op foto is het toch erg moeilijk te zien. En gezien dit macrobeelden zijn... Ik vind dit er fantastisch uit zien!

En nog een persoonlijke bedenking. Met de hand gemaakte dingen zien er dikwijls veel mooier, organischer, natuurlijker, spontaner uit dan machinale constructies (vb laseren, dat snel steriel en saai overkomt), omdat het net niet perfect is. Ik weet dat velen er anders over denken, maar dat is mijn persoonlijke voorkeur.

Dus, een foutje hier en daar is helemaal niet erg, zolang je er ook een smoes voor kan bedenken waarom het er zo uit ziet. [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

marc goovaerts

#124
Door mijn moeilijk karakter ben ik zelf te veel gericht op het perfecte.
Zo'n regelmatig herhalende fries zou ik zelf maar durven maken via etsen, laseren etc.
Maar zelfs op je macrobeelden ziet die fries er zeker perfect genoeg uit. Wetende dat in N een tiende millimeter aan fouten al dadelijk te zien is.

Dus: enkel bewondering voor wat je aan hetvrzaliseren bent !

Gerolf

#125
Ik treed beide voorgaande opmerkingen helemaal bij: bijzonder knap, en een lichte afwijking geeft meer "leven".
Zelf zou ik die frieslijsten ook etsen, maar dan vooral omdat je sneller een strak resultaat hebt [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

#126
Michiel, Marc, Gerolf, hartelijk dank !
Super leuk :)
Hiermee kan ik opnieuw met frisse moed de stijgers weer opgeklimmen :D

Programma voor de avond?
- De horizontale fries bijwerken (gisteren avond zijn de foute stukken al verwijderd, dus ik kan direct aan de slag)
- De bovenste laag van de bakstenen opmetsen.

Ondertussen loer ik al eens naar de bovenstructuur van het torentje, maar ik heb eventjes karakter:
Eerst afwerken waarmee ik bezig ben ;)



[Edit:] 
Oef ... Bovenfries afgewerkt ...  Genoeg voor deze avond.
Morgen de bakstenen zal wel goed zijn, zeker ...

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#127
Eindelijk: mijn chopperke is aangekomen !!!


Benieuwd of het inderdaad zo'n hulp is ...
Verdraaid: scherp, jongens !!! 

Direct aan het werk gezet:
Baksteentjes gechopt voor de eerste muurversterking : een plezier om mee te werken !
Loodrecht snijden is een makkie !  Geen discussie, en een grote zorg minder :)



Ik was niet zeker of deze muurverstekingen gingen goed komen. 
Onterechte zorg: resultaat is binnen de perken van het aanvaardbare ;)

Ook de bovenste laag van de bakstenen staat er.

Nu de twee resterende muurversterkingen recht zetten.
Dan kan ik beginnen aan de kantelekes en de torenspits ...

Ook nog eens in de fotos duiken, om te zien hoe de bovenkant van de muur afgewerkt was ...
Normaal een rij zandsteen of arduin.  Toch even checken.

Later zal de koepel steunen op de andere (baksteenloze) zijde van deze muur, met het torentje die de laatste koepelboog draagt. 
Iets om naar uit te kijken (dan zijn we al VEEEEEEL bakstenen verder)  :P

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

ToThePoint

#128
Als die chopper aangekomen is dan zijde gij ook terug thuis.
Nogal een machientje h? Jean !
Verder ziet dat er meer dan aanvaardbaar uit en nu van de drank blijven met dees goei weer of niet meer aan uw station verder doen anders hebt ge weer fratsen voor [:p]
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Steam.N

#129
@JP: inderdaad, wat een machientje.  Superdelux! 
Alleen oppassen voor de vingertjes  :o :o

Erg tevreden over de vooruitgang, deze avond.
Hier de zoveelste foto van deze muur: deze keer nagenoeg afgewerkt :



Nu die muurverstevigingen er staan, ben ik wat geruster.
Ook de spoorkant van de muur is nagenoeg finito:



Wel een mooi zicht, vind ik.
Nu moet je je, boven de horizontale fries, het metalen web van koepelbogen en versterkingen inbeelden ...
Het is moeilijk wachten om hieraan te beginnen ...

Wat mist deze muur nog? De afwerking van het torentje natuurlijk, met zijn kantelekes en spits, en de rij zand-/arduinen-stenen voor de muurtop ...
en ook nog de afwerking van de tweede boog langs de baksteenkant.

En later, binnen heel veel tijd, moet er links en rechts wat putty, om de open voegjes te dichten
En nog veel later: het schilderwerk. 
Dat zal nog een verschil geven, zonder potloodsporen, lijmvlekken en -verkleuringen die je nu ziet.

Nu terug wat verder knoeien ... tot de oogjes dichtvallen ...


Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

#130
Prachtig, Jean, en proficiat met je gereedschap-aanwinst [8D]
Ik heb die muren gisteren in handen gehad: ook in werkelijkheid erg  mooi [^]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

#131
Inderdaad een prachtige aanwinst, Gerolf ;)

Ondertussen weer aan de slag :)
Nieuwe opdracht:  bovenkant van het torentje.



Lekker prutswerk in het vooruitzicht :)
Eerste poging om de realiteit wat te benaderen:



De werken vlotten redelijk goed (grote stukken).
Nu ik aan het kleinere prutswerk begin, zal het wat langer duren:



De bakstenen liggen aan weerszijden, dus de dwarsverbindingskes (1.5 mm in dubbel verstek) moeten telkens uitgepast worden.
Dikwijls hermaken vóór ze passen.  16 dwarsverbindingskes nodig.

Ik weet het ... dichten met putty ... maar daar is 1.5 mm nogal breed om goed over te komen.
De spleetjes bijwerken zal voor later zijn (als het al nodig is, want op het blote oog zie je ze niet).

Ik moet er nu even van profiteren, want de hele dag hier voortbouwen zal zeker niet lukken.
Trouwens, een lekkere BBQ in het vooruitzicht  :P :P :P
Het leven is niet alleen knutselen, h? :D :D


Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

evan

#132
Knap Jean!

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Steam.N

#133
Thanks, Evan.  ;)

Zeer trage vooruitgang, maar de vorm begint er wat in te komen ...



Ondanks de vele uurtjes slechts twee van de acht kantelen afgewerkt.
Morgen zal het wat sneller gaan, want ik heb van de vier kanten zowel binnen als buiten de basislaag bakstenen geplaatst, alsook de gootjes.

De macro-foto toont wel dat er links en rechts wat ge-putty-d zal moeten worden, later.
Ook het gelijk houden van de voorkant van zandsteen en baksteen valt niet mee !
Op de foto lijkt het dat het allemaal wat bij mekaar gesmeten is, maar met het blote oog valt het echter wel mee.  :)

Wie weet loopt de bouw van de kantelen morgen vlotter, waardoor ik mogelijks aan het cilindrisch deel kan beginnen, misschien zelfs met de torenspits ...
Ik heb wel enkele ideeën om die twee aan te pakken, maar het zal wat experimenteren worden ...

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

#134
Zelfs de hoeken werk je af met verstek van 45?! (handwerk, of tooltje?) Bakstenen sluiten perfect aan. Nog beter lijkt me onmogelijk. Jean, dit is van de bovenste plank!  8) 8) 8)     
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)