Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

Steam.N

Ondanks alle twijfels toch maar de koe bij de horens gevat, en de werkvloer van de goederenloods een basiskleur gegeven.

Er moet nog ge-wash-ed worden, en andere kuren toegepast, maar de start is gegeven.
Ook een houten stootrand geplaatst langs de binnenspoor-kant van de werkvloer, en een weeginstallatie in de vloer verwerkt.
Morgen steunmuurtjes onder de loskade, en de betonvloer wat realistische kleurvariatie proberen te geven.

Genoeg voor deze avond ...
Nog enkele MSMs doorbladeren, en niet te laat onder de dekens !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Aha  8) Proficiat, Jean  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

#1082
Betonkleurtje ligt er op, en met wat pigmenten het begin van wat verwering/vervuiling aangebracht.
Vloer is aan de muur gekleefd (had ik, achteraf gezien, best nog niet gedaan, om het schilderwerk van de bakstenen wat gemakkelijker te houden).
Het geheel is echter nu een stuk steviger.

Om de spoorgevel wat in lijn te houden heb ik de vakwerkondersteuning van het dak gemaakt.



Spanten zijn afneembaar.
Nu de dakplaten er op.
Nog wat twijfel tussen golfplaten of een zinken dak.  Het wordt waarschijnlijk het laatste (al was het maar gezien de uitleg in MSM 125  ;) )

Dan een hele reeks afwerkingen:
- de bakstenen en zandstenen aan het uiteinde
- de vensterbanken
- de beton-trappen
- de steunmuurtjes onder de loskade
- de houten raamwerken van alle ramen (en het zijn er heel wat)
- het uittekenen van het metaalrooster van die ramen, die ik binnenkort ga proberen te etsen.
- het uittekenen van de metalen steunstructuur van het dak boven de loskade (ook al etswerk)
- de muren schilderen
- de poorten maken
- de aandrijving van alle poorten
- verlichting in orde maken (zowel binnen in de loods als op de loskade)
- siliconenmallen maken van een setje kratten en vaten (ik heb slechts één zo'n setje, weet niet meer van welk merk, maar wil er een hoopje meer van)

Dus nog een hele boterham ...

Twee vraagjes:
1. wie heeft er fotos van binnen/buitenverlichting van goederenloodsen uit 1900 ?
2. iets totaal anders: er ligt, vóór de sporenhal, een stangenstelsel in de grond gewerkt, waarvan ik de werking niet door heb:
. . Ik vermoed dat één stel dient voor de aansturing van het uitgaand sein, onder de kap
. . Ik dacht eerst dat de andere stangen dienden voor de aansturing van de overwergsluiting, maar twijfel nu (het deel aan de stangen is een draaipoort)
. . De keet is blijkbaar voorzien voor de stockage van gereedschap, en zou niet de plaats van aansturing van het stangenstelsel zijn ...





Ik zou graag begrijpen wat het is, en hoe het werkt, alvorens een poging te doen dit na te bouwen.

Nu even een bookje eten, alvorens aan de todo-lijst van hierboven te werken  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

chef garde

Je zou denken dat die stangen iets aansturen van het kruisend tramspoor, aangezien ze onder de treinsporen lopen en "verdwijnen" voorbij de slagbomen ...

Steam.N

#1084
Wouter, er staat links van het beeld, buiten de overweg, inderdaad een wissel.
Maar als je naar de tweede foto kijkt, lijken de stangen links op de foto een verbinding te maken met weet ik veel wat, ivm door te lopen naar de wissel.
Maar misschien heb je gelijk.

Anderzijds: het legt de constructie van stangen in het midden van de foto niet uit ...




Ondertussen, na het terug doorbladeren van MSM 124 en 125, een teststukje zinken dak aangemaakt op de achterkant van een testmuurtje.



Dit ga ik nu eens volgens de regels van de E.N-kunst eens proberen een kleurtje te geven ...
Het is een vingeroefening.
Als ik de hele goederenloods zó moet afdekken, ben ik een week bezig om het dak te bouwen (zonder de penselen vast te pakken) ...
De tijd kruipt vooral in het maken en plaatsen van de bevestigingslipjes in zilverpapier ...
En nu ik de macrofoto bekijk, zie ik dat er enkele hun kopje hebben laten zakken.  Moet ik even terugplooien ...
Eens zien of het wat meerwaarde geeft als het geschilderd is ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Dirky

intrede van de hydraulica? bediening van rolbareel? optillen tramsporen?

pabe

Hi Jean,

gisteren even in het stadspark een babbel gemaakt met de voorzitter hier van de stoomgroep...   

- de twee 'keten' - houten huisjes- ( Merodelei en Hollandse schuif) , dienden volgens hem gewoon om gereedschap zoals schoppen ed in op te slaan.

- hij gaat ook nog checken voor foto's ivm de voetgangersbrug ed aan de Hollandse schuif.  Hij herinnert zich ook nog het trammetje dat van de Merodelei afbuigde naar het station....

Misschien moeten we toch eens afspreken op een zondag of zo in het Stadspark met hem en een ander lid, die blijkbaar de plannen heeft van de overkapping en de ophaalbrug over de vaart  ( is wel gebouwd gedurende WO II), dus niet de draaibrug van daarvoor waar je de plannen van hebt....

groetjes,  Paul

Steam.N

@Paul: thanks voor de info.
Ondertussen heb ik, via verschillende postkaarten, zicht op die vier kanten van die keetjes.
Dus nabouw komt in orde.

Het zou tof zijn als de stoomgroep meer info kon oprakelen ivm de voetgangersbrug.

Spijtig dat die ophaalbrug van WW-II is, want die is wat boeiender dan de draaibrug uit NEEB.
Maar wie weet ... ooit, als alles af is ...

Ik stuur je een pm om iets af te spreken ivm de Stoomgroep.


@Dirky: hydraulica is een mogelijkheid, om het poortje over de stoomtram-sporen te openen/sluiten.
Het ander deel van de afsluiting is een rolbareel, die manueel werd aangedreven.
Tramsporen optillen ?  Hoe zie je dat?  Als een soort ophaalbrug, maar dwars over de treinsporen?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Havoc

#1088
CiteerJe zou denken dat die stangen iets aansturen van het kruisend tramspoor, aangezien ze onder de treinsporen lopen en "verdwijnen" voorbij de slagbomen ...

Zou een ontsporingswissel kunnen zijn op de tramsporen om te beletten dat de tram doorrijdt als de bareel dicht is. Vandaar dat het naar de 2 kanten gaat. Maar of dat ooit gebruikt is voor dat doel weet ik niet.

EDIT: even gezien op een plan dat ik hier heb waar de tram de spoorweg kruist(te) in Asse. Daar waren geen ontspoorwissels voorzien. Of het ooit zo gebouwd is, is een andere vraag. Een ander plan toont de brug die er geweest is.

EDIT2: in het boek "Instappen AUB" staat op pagina 141:
Citeer Ontsporingsnaalden:
Het Koninklijk Besluit van 1913 bepaalde eveneens....(knip)... Ontsporingsnaalden werden ook gebruikt om kruisingen met "grote" spoorlijnen te beveiligen. Aan beide kanten van de kruising werd in het tramspoor een ontsporingsnaald aangebracht. De bediening van deze tongen was dan meestal gekoppeld aan een armsein.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Steam.N

#1089
Johan,  een ontsporingswissel ligt er niet.
Zie aanvullende foto, met zicht op het inrijspoor naar het station :



Toch dank om het meedenken  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Havoc

Jean, wat denk je dat dat ding in het linkerspoor dan is? Er is wel geen sein op het tramspoor. Trouwens, enkel ter mijner info, waren dat stadstrams of buurtspoorwegen?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Steam.N

#1091
Bedoel je dat kleine blokje?  Geen idee.
Is dát wat je een ontsporingswissel noemt? 
Of is het zo'n remblok dat op het spoor komt, om de stoomtram te stoppen?

Het gaat om de stoomtram die van Antwerpen naar Turnhout reed, en van daar alle kanten van de Kempen opging.

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Kautenbach

prachtige voortgang en een gedegen onderzoek/toelichting over hoe en wat, heel boeiend om weer te lezen, goed bezig!

Havoc

CiteerOf is het zo'n remblok dat op het spoor komt, om de stoomtram te stoppen?

De foto van zo'n "hond" die in hetzelfde boek staat is manueel bediend. Eigenlijk een grote blok gietijzer die van buiten naar binnen de rails werd gelegd en met bouten vastgemaakt. Eerder bedoeld voor aansluitingen.

Er is ook een "foto" van zo'n ontsporingswissel. Allé, van iemand die zo'n wissel aan het onderhouden is, genomen vanop 50m. Niet veel op te zien. Ligt gewoon in de kasseien, ongeveer een goeie meter lang. Een enkele wisseltong in 1 rail. Wat wel opvalt is dat die veel verder van de overweg ligt dan in jouw foto het geval zou zijn als die vlek een ontsporingswissel zou zijn. In jouw laatste briefkaart is dat zo'n meter of 5, daar is dat meer dan 50m! Het sein dat samen ermee bedient is staat zeker 50m van de overweg. Lijkt me ook logisch want op 5m hou je geen tram tegen die aankomt.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Steam.N

Johan, over welk boek heb je het?
Heb je detailfoto's?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }