Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

Gerolf

#105
Goeie tip, Peter, om eerst "los" te fixeren en een macrofoto te nemen.
Voor capillaire [:o)] opzuiging heb je zo vloeibaar mogelijke lijm nodig, of MEK [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Paulogic

#106
Of chloroform... wel goed ventileren.
mvg,
Paul(ogic)

Peter

#107
Tamiya lijm is zeer vloeibaar (zo dun als water)
Met vriendelijke groeten
Peter

Steam.N

#108
Jongens, thanks voor de aanmoedigingen en hints.
Ik kom net terug van een fantastisch etentje van een collega die zijn 65 jaren viert met beste contacten ...
Dus deze avond best GEEN micro modelbouw [:o)]  ... dus GEEN macro fotootjes [:D]

Peter, zelf gebruik ik Tamiya. Fantastisch product voor het verlijmen van Evergreen en Slater.
Bewijs is de moeite om ze achteraf terug uiteen te krijgen.
MEK ooit in de rekken gezien, maar nooit gebruikt.  
Enig vergelijkende testen?  Wat is best?  Voor welke producten?

Beste check op kwaliteit van eigen werk zijn inderdaad macro-fotootjes ...
Deze keer te laat getrokken, dus ... Morgen ????
Plus, tweede paar oogjes ... als er iemand hier thuis ge?ntereseerd moest zijn ...


Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

conducteur

#109
Het risico op scheef is dan inderdaad groot. (maar schone scheef is ook goed!)
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Gerolf

#110
citaat:
Geplaatst door Steam.N

MEK ooit in de rekken gezien, maar nooit gebruikt.  
Enig vergelijkende testen?  Wat is best?  Voor welke producten?
MEK = methyl-ethyl-keton, een sterk oplosmiddel (zoals chloroform dat ook is voor PVC) De dampen zijn ook niet echt gezond, dus goed luchten en flesje onmiddellijk sluiten.
MEK en Tamiya zijn vergelijkbaar en beide erg goed voor styreen, hoewel MEK nog meer vloeibaar, maar vooral meer vluchtig is. Met MEK moet je dan ook snel zijn: inpenselen langs een vooraf stabiel gepositioneerde naad.
MEK is "alleen maar" een oplosmiddel, en laat dus geen lijmresten achter. Teveel van dat oplosmiddel kan wel bubbeltjes en gaatjes veroorzaken (styreen lost op, zakt uit, ...).
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

evan

#111
Hoi Jean,

Die MEK werkt goed, maar het is zoals Gerolf aangeeft een straf goedje.

Ik heb er qua gezondheid zeer slechte ervaring mee gehad en werk er nooit meer mee.[B)]

Het is zeker niet aan te raden in je kleine hobbykamertje...

Groetjes

Evan
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Steam.N

#112
Hartelijk dank, Gerolf en Evan.

Dus, als ik jullie goed begrijp, heb ik MEK niet direct nodig, en ga ik lustig verder met Tamiya ...
(liefst met wat minder gesmos [;)])
Mijn knutselkot is inderdaad niet groot, dus giftige dampen hou ik hier liever buiten.

Deze avond hoop ik mijn scalpel weer eens te kunnen vasthouden, en begin ik het torentje weer op te metsen ...
Tweede keer goeie keer ???

Hopelijk [:)]
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#113
Torentje heeft terug enkele bakstenen ...
Let wel: alleen de onderste laag zit er eindelijk rond [|)]
Nu even uitblazen, en dan beginnen aan de tweede laag ...

Wat ik nu wel geleerd heb, is dat ik best ??n rij tegelijk doe, over de volle lengte.
En pas d?n de volgende rij aanpak !
Strict, met VEEL meten, en de stukjes zeer dikwijls opnieuw maken, om ze langs alle kanten te laten kloppen.
En dan zijn de hoeken nog niet eens de moeilijkste kantjes ...

Maar het maakt niet uit !  
Als het resultaat er binnen enkele dagen maar is, ben ik al zeer tevreden !

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#114
Traag maar zeker ...
Tweede laag bakstenen zit rond het torentje [|)][|)]

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Ludwigdc

#115
Die draadjes nog eens doorlopen, goe bezig Steam.N.
En dan nog in N schaal, maakt het allemaal nog een beetje moeilijker om de strakheid in de kleine details te houden.
Wat er hier ook al meermaals aangehaald is en wat ik nu zelf ook ondervonden heb door foto's te plaatsen van mijn rijhuizen, is dat je dan pas nog extra fouten of onregelmatigheden in je ontwerp ontdekt.
De vaardigheid van mijn handen zijn nog geen probleem, maar ik ben ook al bij de generatie die moet leesbrillen en ik begin ook last te krijgen van dubbel zicht ( zoals je dat kan hebben als je door dubbelglas naar buiten kijkt ). Blijkbaar beginnen mijn hoornvliezen door te hangen ( zoals hangborsten ) en krijg ik daardoor beeld onder twee hoeken op mijn netvlies.

Dus voor de generatie die al aan het verslijten zijn is de boodschap regelmatig fotokes nemen van ons creaties om meer te zien h? !

Ludwigdc
2rail digitaal, 3Dprint, Etsen, Eigen baansturing, nmbs, III & IV

https://www.instagram.com/zoldertreintjes/
http://www.loudfire.be

doomslu

#116
citaat:
Geplaatst door Ludwigdc

... Blijkbaar beginnen mijn hoornvliezen door te hangen ( zoals hangborsten ) en krijg ik daardoor beeld onder twee hoeken op mijn netvlies.
...
Vermoedelijk zorgt de natuur er voor dat het zicht van de mannen vermindert als ... [:o)] [:I]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Steam.N

#117
[:D][:D][:D]

Eindelijk ...
De baksteen-correctie is afgerond.



Ook de korte kantjes, die er eerder schots en scheef ingesmeten leken, komen nu mooi recht uit [:)]



Nu kan ik eindelijk terug verder:
- De bovenste baksteenlaag opmetsen
- De muurverstevigingen aan de vertikale witte stroken
- De boog van sectie 6, langs de baksteenkant afwerken
- De horizontale fries aan de spoorkant

En dan:
- De kantelen en de toren-kegel

Geen timing, deze keer [;)]
Werk genoeg aan de winkel, dus plezier zat.




Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

#118
Jean, dat ziet er sup?r strak uit! Het was zeker de moeite om het torentje opnieuw te doen.

Maar uit de strijd die je moet leveren om het zo mooi te krijgen, vraag ik me af of dit wel de handigste methode is. Het ziet er natuurlijk heel erg goed uit, maar zou het ook niet goed kunnen worden door styreenstrips op een doorlopende baksteenplaat te kleven? 't Is maar een idee, want zelf heb ik het ook nog niet geprobeerd. [?]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Martin Welberg

#119
Strak werk Jean ! [^]