Wat vroeger dan gepland ... de opstart van een nieuw project ...
Hoe? En wat dan met de Scrap Yard? Zelf gescrapt?
Nee nee, maar als je op reis gaat, en 's avonds, als het knutselvirus kriebelt ...
Met 't vrouwke afgesproken dat de yard inderdaad moeilijk meekon !

Maar als alternatief: evergreentjes meegenomen, en lijm, lat, mesje ...
En een bende foto's ...
Voor 's avonds laat, als iedereen slaapt, en de muziek rustig de achtergrond wat vult ...
Als je wat in mekaar wil boxen ...
Niet iets onbruikbaars, maar een testje op uitvoerbaarheid van mijn nieuw project:
Een stationsgebouw. Niet zo maar een station, maar dat van mijn geboortestad: Turnhout.

En pas op: niet zo maar een gebouw, maar met een mooie koepel.

(met dank aan het Stadsarchief Turnhout (
www.stadsarchiefturnhout.be), voor de bereidwillige medewerking in het opzoeken van het basismateriaal, en het ter beschikking stellen van de oorspronkelijke bouwplannen van einde 19de eeuw)
Inderdaad, Turnhout, in zijn spoorweg-gloriejaren, was veel grootser dan wat je nu nog ziet:

Daarom noemt het project ook
Turnhout - NEEBNEEB? Waar staat dat voor?
Negentienhonderd-
En-
Een-
Bekke (of is het
Bikke ?,
Bitje ? )
Want inderdaad, ik twijfel wat ivm de juistheid van de datums: 1905? 1913? 1920?
Dus begin van vorige eeuw, enkele decenia voor ik daar zelf mijn schoolgaande zolen versleet ...
Wat speling met de jaren geeft me wat speling met de uitvoering (zoals een kasseien stationplein (Michiel

) of aarden plein?
Tiens, Turnhout, een koepel?
Jaja, tot met de tweede wereldoorlog, dacht ik.
En niet zo maar eentje: maar recht uit de wereldhoofdstad Antwerpen !
OK, tweede hands, maar toch een prachtig zicht !
Op zich al een serieuze uitdaging, om dit gebouw recht te zetten.
Maar de ideeën gaan al wat verder: Begin 20-ste eeuw was Turnhout een belangrijk knooppunt voor de buurtspoorwegen. Dus mogelijks ...
- een stoomtrammetje ... (zelfbouw?) ... in N-schaal, natuurlijk ... met een reeks wagonnetjes
- de tramstatie ... (waarvan het terrein ondertussen al een halve eeuw overgenomen is door een bende lijnbussen)
- oude overweg
- goederenoverslag
Wat ik hiermee na de bouw ga doen: geen idee !
Waarschijnlijk wordt het niet opgenomen in mijn eigen nieuwe baan (ook die ga ik binnenkort opstarten)
"ergens" opzij zetten, stof verzamelen, na er veel bouwplezier aan gehad te hebben ...
We zien wel waar we uitkomen. Zolang het plezier er is